Senaste nytt

Mest galna du köpt med dig hem på en resa?

Tänkte införskaffa knivar i Japan om några veckor, har du några tips?

Själv har jag inget spektakulärt att bidra med, får återkomma efter Japanresan ;)

Min bror pendlar till Shanghai och fyller väskan med välling från Sverige till hans kinesiska kollegor (efter mjölkskandalen).

Även om keramiska knivar har blivit vanligare här så är fortfarande Kyochera bra och prisvärda.
Sen finns det massa bra mer eller mindre hantverksmässiga knivar om man vill ha nått speciellt.
Köpta bla. en traditionell enkeleggad handsmidd sashimi kniv av en farbror som såg ut som "Mr. Miyagi" från karate kid i en lite knivaffär i Sendai.

Väldigt nöjd med mina Shun Classic, annars är de kermaiska knivarna från Kyocera riktigt billiga och bra (köp de som är Made in Japan och inte i China)

Kyocera har funnits länge på min inköpslista men har fått stryka på foten för annat.
Jag "pendlar" ju nästan till Kina och beställer mycket via nätet där.
En hel del saker där är ju äkta vara men blir osäker nu gällande Kyoceraknivarna. Ska jag helt droppa tanken på att köpa dem i Kina?
Och vad är den stora skillnaden beroende på var de är tillverkade?
Kan man se/veta om kniven är tillverkad i Kina eller Japan? (Jag vet, kineser kan skriva "Made in Japan" även om det inte är sant...)
Frågar ändå, ibland kan man ju överraskas. ;-)

Akifusa gör prisvärda knivar. En sak att tänka på när man köper japanska knivar är att dom ska slipas i en annan vinkel än västerländska knivar.

Inte jag, men då femårig dotter Matsson som på marknad i norra Burma investerade i söt liten djurfamilj i silver sittandes på någon form av gungbräda. I tullen lärde vi oss att detta är en heroinvåg, vanlig i småskaliga narkotikaaffärer. Dotter fick tack och lov behålla den

Lyckades trycka ned ett handbankat handfat i koppar i bagaget när jag var i Marocko häromåret. Min Victorinox väska buktade ut på alla möjliga håll och kanter.

Tanken var att handfatet skulle tjäna som en del i ett utomhuskök i sommarstugan. Det blev bra. I teorin.

Jag har ett ganska udda minne sedan några år och för att göra en lång historia kort så har vi några riktigt nära vänner i Phuket som driver en restaurang sedan många år frun i familjen som är Thai har alltid varit mycket förtjust i våra svenska wettexdukar och jag har alltid tagit med en bunt ner när vi har spenderat de kalla månaderna där. Vi har aldrig haft möjlighet att köpa nån fin present för att visa vår uppskattning till henne utan det är mest hennes svenska man som fått lite Alladdinaskar och Sibyllakorvar från Sverige men så fick jag en idé när vi tryckte egna wettexdukar till firman men vår logga på, kanske skulle jag trycka disktrasor till deras restaurang och ta med som en present... Sagt och gjort, jag snodde deras logga på hemsidan och lät mitt tryckeri göra om den för tryck och beställde 500 disktrasor. Något blev fel i beställningen och jag fick 1000st levererade till firman och nu började jag fundera på hur dessa skulle fraktas med till Thailand...

Nåväl, jag hittade en gammal Samsoniteväska i förrådet som hade gått hädan efter nya resväskeinköp och vi tryckte verkligen i varenda disktrasa i resväskan som blev till bristningsgränsen full. Väskan checkades in och allt var frid å fröjd ända fram till att tullpersonalen i Phuket skannade väskan och bad mig öppna den. Jag kan säga att det är inte lätt att övertyga en tullare om att en proppfull resväska med disktrasor är en present till en kompis som driver restaurang. Han var övertygad om jag skulle göra business på dem och jag var tvungen att muta honom med ett 20-tal trasor och 500THB för att få med mig väskan. Skall kolla om jag har nån bild kvar i gamla datorn på när kompisen öppnade väskan för det var en ganska rolig syn...

Nu handlar ju inte denna historien om udda saker jag tagit med hem, men jag tycker det platsar bra i tråden ändå :)

Shun knivar i USA är oftast riktigt billiga när det är sales på Williams and Sonoma. Min polare som är knivnörd med specialstenar i med olika och densitet etc blir arg när jag hör hur billigt jag köper en sådan kniv för.

Toppen