Senaste nytt

Membership Rewards Poäng - Vad ska jag göra med 9.000.000 poäng?

CBI

Medlem
Har 9.000.000 Membership Rewards Poäng jag inte har en aning om vad jag ska göra av.

Är rätt dåligt insatt och hoppas någon här på forumet har bättre koll på vad jag borde göra.

Så, vad hade ni gjort?

Mina lösa tankar:
1- Att växla till ”Cash” ser inte jätte lovande ut med växlingskursen 0,0028 kr/p (≈25.000kr)

2- 29 MR = 1 EB poäng. Så ≈310.000 poäng. Har redan ≈1.5 miljoner så är inte i stort behov av det men om man värderar 1 EB = 0.10 öre är ju det bättre än (1).

3- För ett par år sedan körde ju Amex dubbelt värde på MR poäng vid omvandling till ”Cash”. Bör man vänta in något liknande erbjudande eller är dessa tider med kampanjer förbi?

Attachments

• IMG_2387.png
    IMG_2387.png
    {memory} MB · Visningar: 328
Last edited:
Jag skulle inte skicka till Eurobonus, för stor risk där och du har redan massa poäng.

Finns det inga hotellkedjor där du kan ha nytta av detta? Eller kanske BA/Qatar som Avios att nyttja?

Jag skulle inte skicka till Eurobonus, för stor risk där och du har redan massa poäng.

Finns det inga hotellkedjor där du kan ha nytta av detta? Eller kanske BA/Qatar som Avios att nyttja?

Reser inte super mycket men hotell-poäng kan vara intressant, verkar bara finnas Hilton och Radisson, inget superfan av Radisson dock.

Hilton skulle ge ≈690 000 poäng, är det en bra trade istället för motsvarande ≈25 000 SEK?

Detta verkar vara aktuella växlingskurser enligt https://www.americanexpress.com/sv-se/formaner/upptack-formanerna/poang/amex-poang/
  • SAS - 29 Amex-poäng motsvarar 1 EuroBonus Extrapoäng
  • British Airways - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Avios
  • Air France/KLM - 29 Amex-poäng motsvarar 1 Flying Blue Miles
  • Iberia - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Avios
  • Delta - 40 Amex-poäng motsvarar 1 SkyMiles®
  • Finnair - 20 Amex-poäng motsvarar 1 Finnair Plus poäng
  • Qatar - 27 Amex-poäng motsvarar 1 Avios
  • Thai - 34 Amex-poäng motsvarar 1 Royal Orchid Plus miles
  • Hilton - 13 Amex-poäng motsvarar 1 Hilton Honors poäng
  • Radisson - 8 Amex-poäng motsvarar 1 Radisson poäng

Reser inte super mycket men hotell-poäng kan vara intressant, verkar bara finnas Hilton och Radisson, inget superfan av Radisson dock.

Hilton skulle ge ≈690 000 poäng, är det en bra trade istället för motsvarande ≈25 000 SEK?

Detta verkar vara aktuella växlingskurser enligt https://www.americanexpress.com/sv-se/formaner/upptack-formanerna/poang/amex-poang/

Skippa Radisson, uruselt program.

Jag hade växlat till Hilton, det är det minst dåliga alternativet. Tyska Hilton DKB ger 1 HHp / 1€, vilket vilket är ganska likvärdigt du får på ditt Centurion 1,5p/1kr:

1€= 11,7kr
12kr spenderat på Centurion = 18p = 1,5 Hilton Honors poäng (13:1)

Då du har Hilton Honors Diamond, har du förmånen 5th night free
5 nätter på Conrad på Maldiverna kostar 480.000p (förhållandevis bra tillgänglighet), cashpris är nog iaf runt 80-60.000kr för 5 nätter (med samma bokningsvillkor).

Conrad Koh Samui tar 90.000p/natt - inte riktigt lika bra kickback men mycket trevligt hotell.

Saknar du poäng för att tex. köra 10 nätter (men endast betala för 8 nätter pga 5th night free x2) tror jag Hilton köp 100% bonus via köp av poäng just nu.

Annars är väl att växla till Qatar/BA ett alternativ, Qatar ibland har kampanjer med extra bonus vid växling- dock osäker på hur ofta - ping @Jonas C

Hiltonpoängen brukar man kunna köpa, när de har kampanj, för drygt 5 öre styck och det är väl ungefär där jag skulle värdera dem. Och då hamnar du på ca SEK 35k i värde för dina MR-poäng.

@TP12 @Doctor-X Toppen, tack för bra input!

Hade ni väntat och hoppats på en kampanj för växling (till Hilton eller Qatar/BA) alternativt en amex kampanj på växling till cash eller bara kört över allt till Hilton nu?

...

Annars är väl att växla till Qatar/BA ett alternativ, Qatar ibland har kampanjer med extra bonus vid växling- dock osäker på hur ofta -
Qatar hade nyligen (fortfarande?) en 30% kampanj. Men eftersom växlingskursen till Qatar är 27:1 och den är 20:1 för BA så är det trots kampanjen alltså bättre att växla till BA först och sedan flytta avioserna mellan BA och QR om man nu faktiskt ska använda de i QR-programmet.

@intuition @Jonas C Tackar för detta!

Bor i Stockholm och har ingen status på varken British Airways eller Qatar. Är det fortfarande ett bra alternativ med dessa förutsättningar? :)

Hiltonpoängen brukar man kunna köpa, när de har kampanj, för drygt 5 öre styck och det är väl ungefär där jag skulle värdera dem. Och då hamnar du på ca SEK 35k i värde för dina MR-poäng.

Som ett tillägg till detta finns det en övre gräns på antal poäng man kan köpa hos Hilton per år, i de dyrare kategorierna tex WA / Conrad på Maldiverna går det alltså inte att köpa sig till tillräckligt mycket poäng för 4 nätter för att kunna använda 5th night free.
Kanske kan man växla tillräckligt till BA->Qatar för en resa för 2 i business till Maldiverna och resterande poäng till Hilton (kanske att man får köpa till några poäng) och på detta sätt få både hotell+flyg. Ej insatt i One World så vet inte vilka poängsummor i pratar om.

Toppen