Senaste nytt

Mellanlandning 10 timmar Peking

Uppdatering - om hur det gick (om någon i framtiden skulle läsa i tråden):

Hotell:
Park Plaza Beijing Wangfujing (Hilton i samma område var inte värt priset för denna natten)
- Uppgraderad till svit från billigaste rummet. Trevlig frukost.
- Väldigt bra läge, men hotellet har ett par år nacken och är väl i behov av renovering. Heltäckningsmattan luktar lite gammalt.
- Pizzan och de grillande mackorna de hade via Room Service, var under allt kritik.

Ankomst till PEK inkl transport till hotellet:
- De incheckade väskorna från TPE var vi tvungna att hämta på PEK och checka in på nytt nästa dag. Fick ingen bra förklaring på varför, det bara var så.
- Immigration + Transit-VISA + hämta väskorna, snabbt och enkelt ca 40 min från att vi gått av planet. Inga problem med 24h transit-visum, trots att vi 7 dagar tidigare ansökt om samma typ av visum på PVG. De vill veta vart man skall bo och att man har en biljett/flightnummer inom de kommande 24h.
- Fick vänta ca 15min på tåget från PEK, då vi precis missade avgången innan.
- PEK T3 - Dongzhimen ca 30min eftersom tåget går till T2 först och sen till Dongzhimen, står 20min på vissa hemsidor.
- Dongzhimen - Chongwenmen - Dengshikou; som det står överallt lättförståeligt system. Tog ca 25-30 min. Att byta mellan tunnelbanelinjer var jobbigare än jag trodde, eftersom det inte fanns några rulltrappor utan endast vanliga trappor (stor skillnad efter komma från Taipei). Det var extra tungt när jag fick bära de stora väskorna (som vi hoppades skulle varit inchekade) också.
- Gångväg till hotellet ca 5 min.
- Totalt tog det ca 2h.

Wangfujing - Himmelska fridens torg:
- Inte så hungrig, så tar endast en kopp kaffe i lobbyn.
- Gick från hotellet 07:20, tog ca 30 min att gå dit (var -4 grader så sambon ville gå in och värma sig halvvägs på ett hotell).
- Knäppte ett par bilder på Himmelska fridens torg, missade soluppgången med 10-15 min, men det blev bra bilder ändå. Kanon väder, med klarblå himmel och sol.

Den förbjudna staden:
- Gick och köpte biljetter till den förbjudna staden (80RMB/person) vid 08:15-snåret, ingen kö. Finns en kassa till höger om den stora ingången där man kan betala med kort! OBS glöm inte passet, det registrerar biljetten via passnumret eller något sånt. Står och ställer oss i kön för att komma in.
- Den förbjudna staden slog upp sina portar 08:30, vi är nästan först in - endast 4 personer hinner in innan oss. Dessa springer vi såklart om.
- Har praktiskt taget hela den förbjudna staden för oss själva eftersom vi traskar på ganska snabbt framåt, då det är ganska kallt. Stannar till snabbt lite då och då och knäpper lite bilder. In i någon souvenirshop, inget att ha i min mening - men det var varmt och skönt.
- Vi är igenom den förbjudna staden på strax under timmen, tycker inte att vi på något sätt hetsade igenom, utan snarare en promenad i bra tempo för att hålla sig varm. Visst hade det varit varmare hade man säkert strosat omkring mer och ingjutit mer. Vi är först ut från den förbjudna staden också, vakterna vid utgången ser väldigt förbryllade ut och tittar på klockan nog inte så vanligt att någon går ut strax under timmen efter öppning.

Den förbjudna staden - Wangfujing:
- Går tillbaka till hotellet ca 40 min, så tillbaka kl 10:20. Käkar frukost, känns välbehövligt! Vilar på hotellrummet i 30 min. Packar ihop det vi lyckats plocka upp, konstigt nog blir det allt mer än man tänker sig.

Återresan till PEK:
- Checkar ut vid 11:30.
- Samma väg tillbaka: Dengshikou -> Chongwenmen -> Dongzhimen -> PEK T3, ca 60 min. Lika jobbigt som kvällen innan med att bära väskorna upp och ner för alla trappor.
- Incheckning, Pass- och säkerhetskontroll ca 40 min, tåg till rätt terminal 10 min
- Totalt ca 1h 45min

Summa summarum - det går utmärkt att hinna med Himmelska fridens torg och Den förbjudna staden på en förmiddag, om man har en layover med en eftermiddagsflight nästa dag. Kändes helt klart bättre än att sätta sig på ett transfer hotell vid PEK. Det enda negativa var att vi var tvungna att ta med oss väskorna, med facit i efterhand hade man säkert kunnat lämna dem på något ställe på PEK - men den tanken slog mig inte just då.

Hoppas någon i framtiden får nytta av detta om man funderar på samma sak.

Toppen