Senaste nytt

Mellanöstern som svensk nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Renato

Medlem
Halloj,
Tänkte kolla med er om vad ni tror att som svensk besöka mellanöstern just nu givet vår "nedåtgående trend" vad gäller internationell status. Vi hade tänkt besöka Egypten och Förenade Arabemiraten (Dubai och Abu Dhabi) under sommaren men funderar nu på att boka om alternativt stryka någon av destinationerna. Någon som kanske är eller känner någon som är i dessa länder just nu och hur läget är som svensk? Vi kanske bara är nojiga, men funderar ändå över det så skönt att få bolla lite tankar.

Tack på förhand!

Både att jag var där nyligen samt familj som är där nu.

Inga problem i UAE
Men om du har möjlighet besök Abu Dhabi :)
 

Mr Planning

Medlem
Att man ens kommer på tanken att besöka Iran.. :)

Ett av dom mest intressanta & vänligaste länderna jag har besökt.

Så släpp Aftonbladet och upptäck världen som den egentligen är :)

Med det sagt så tror jag inte att mellanöstern har blivit farligt pga. det som händer, glöm inte att det oftast är den negativa minoriteten som syns och hörs mest.

Var nyligen i Marocko, och det var som vanligt bara positiva reaktioner när ens ursprung kom på tal.
Dom flesta människor kan särskilja ett helt lands befolkning kontra två individers idioti...
 
Last edited:

KennethL

Medlem
Ett av dom mest intressanta & vänligaste länderna jag har besökt.

Så släpp Aftonbladet och upptäck världen som den egentligen är :)

Med det sagt så tror jag inte att mellanöstern har blivit farligt pga. det som händer, glöm inte att det oftast är den negativa minoriteten som syns och hörs mest.

Var nyligen i Marocko, och det var som vanligt bara positiva reaktioner när ens ursprung kom på tal.
Dom flesta människor kan särskilja ett helt lands befolkning kontra två individers idioti...

En skillnad mellan Marocko och Iran är att UD avråder från alla resor till Iran och reseförsäkring gäller alltså inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

Abbs

Medlem
Ett av dom mest intressanta & vänligaste länderna jag har besökt.

Så släpp Aftonbladet och upptäck världen som den egentligen är :)

Med det sagt så tror jag inte att mellanöstern har blivit farligt pga. det som händer, glöm inte att det oftast är den negativa minoriteten som syns och hörs mest.

Var nyligen i Marocko, och det var som vanligt bara positiva reaktioner när ens ursprung kom på tal.
Dom flesta människor kan särskilja ett helt lands befolkning kontra två individers idioti...
Jag läser inte Aftonbladet. Har nog upptäckt ganska mycket jämfört med medel BC medlemmen om vi säger så..

Men jag reser inte till länder där jag stödjer regimer som begår folkmord eller bidrar till brutala anfallskrig. Iran, Ryssland, Nordkorea och Vitryssland är några av dem länderna. Kina också numera.

Hade gärna rest till Iran om det var som innan revolutionen :)
 

plover

Medlem
Ingen frekvent resenär i regionen alls, men jag brukade kajka runt på diverse flygplatser österut med min svensk-designade OS rygga, den får stanna hemma tills vidare.
 

Mr Planning

Medlem
En skillnad mellan Marocko och Iran är att UD avråder från alla resor till Iran och reseförsäkring gäller alltså inte.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Det med att din försäkring inte gäller, stämmer inte alltid.

Har rest till "UD avråder" tidigare, och vid kontakt med försäkringsbolaget så konstaterades det att försäkring visst gäller.
 

bvs

Medlem
Det med att din försäkring inte gäller, stämmer inte alltid.

Har rest till "UD avråder" tidigare, och vid kontakt med försäkringsbolaget så konstaterades det att försäkring visst gäller.

Oavsett så är det värt att kolla upp detaljerna. Några försäkringar gäller inte alls, några gäller bara vissa delar och vissa är det business as usual med. Även om din försäkring visar sig vara ok med länder dit "UD avråder" så ska du kolla en extra gång att det inte finns speciella undantag för länder på sanktionslistor/embargon också, just Iran ligger ju med på en del såna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen