Senaste nytt

Megaresan

Jag ägnade faktiskt 10 minuter på att leta, men hittade inte. Trist kommentar btw.

Ett par saker fick mig att skriva min kommentar. För det första var det uppenbart att du inte har koll på hur det fungerar med bonusprogram rent allmänt. Dina frågor är rätt basic, men man måste ta sig tid att sätta sig in i det hela och gör man det så försvinner hälften av dina frågor.

För det andra så var det också uppenbart att du inte läst speciellt mycket här. De frågor du ställer diskuteras rätt flitigt och det bästa sättet att lära sig är att hänga med och läsa.

Det sista som fick mig att skriva kommentaren är det du inte skrev. Dvs alla viktiga saker som behövs för att sätta det hela i lite kontext.

Att söka 10 minuter för att försöka tillgodogöra sig kunskap som tar månader av flitigt studerande att tillgodogöra sig (ibland år!) är näst intill lönlöst. Det tar tid att lära sig detta och det är inget man ersätter med en snabb sökning.

Nu har ju Dr. Miles gett dig ett par relevanta trådar, men jag rekommenderar helt klart att du fortsätter läsa fler trådar - du bör hitta massor som är relevanta och kan ge dig tips och inspiration.

Min budget är väl eg "obegränsad". Samlar en jäkla massa poäng. Bara det är vettigt så.

Dr Miles: Jag har provat göra två sökningar nu på Awardtravlr, men hittar bara F via Thai, trots att det ska gå med många andra bolag. Finns det inget bättre sätt att leta? skulle gärna spontanhitta platser på F lite varstans i världen och sedan manuellt koppla ihop dessa till en rutt. Eller sätta in förslag på routing. Inga fler bra tips? Awardtravlr kommer man ju fram så snabbt till målet, jag åker gärna omvägar... hur får man fler segment på bra flyg?

Last edited:
Ett par saker fick mig att skriva min kommentar. För det första var det uppenbart att du inte har koll på hur det fungerar med bonusprogram rent allmänt. Dina frågor är rätt basic, men man måste ta sig tid att sätta sig in i det hela och gör man det så försvinner hälften av dina frågor.

För det andra så var det också uppenbart att du inte läst speciellt mycket här. De frågor du ställer diskuteras rätt flitigt och det bästa sättet att lära sig är att hänga med och läsa.

Det sista som fick mig att skriva kommentaren är det du inte skrev. Dvs alla viktiga saker som behövs för att sätta det hela i lite kontext.

Att söka 10 minuter för att försöka tillgodogöra sig kunskap som tar månader av flitigt studerande att tillgodogöra sig (ibland år!) är näst intill lönlöst. Det tar tid att lära sig detta och det är inget man ersätter med en snabb sökning.

Nu har ju Dr. Miles gett dig ett par relevanta trådar, men jag rekommenderar helt klart att du fortsätter läsa fler trådar - du bör hitta massor som är relevanta och kan ge dig tips och inspiration.

Well, lär dig skriva det du ville ha sagt men på ett trevligt sätt. Jag är inne här nästan varje dag btw. Minns att jag har läst något om detta tidigare men hittade inte tråden, så jag skrev ett nytt inlägg.

Min budget är väl eg "obegränsad". Samlar en jäkla massa poäng. Bara det är vettigt så.

Dr Miles: Jag har provat göra två sökningar nu på Awardtravlr, men hittar bara F via Thai, trots att det ska gå med många andra bolag. Finns det inget bättre sätt att leta? skulle gärna spontanhitta platser på F lite varstans i världen och sedan manuellt koppla ihop dessa till en rutt. Eller sätta in förslag på routing. Inga fler bra tips?

Det finns flera anledningar som kan orsaka denna "problematik". Normalt släpper bolagen inte platser i F förrän närmre inpå resdatumet, och dels är det väldigt få platser i F på varje flygavgång. Thai brukar generellt vara lättast att hitta F på i östlig riktning... SWISS brukar vara svårare, och Singapore Airlines generellt omöjligt. ANA släpper ibland, men jag tror chansen är störst med: Thai, Lufthansa och ASIANA om du ska österut. United brukar fungera västerut :).

Det är bara att leta vidare i jakt på de åtråvärda platserna. Det finns bättre verktyg för att leta platser, men de kostar en del pengar.

Lycka till!

Dr Miles: Jag har provat göra två sökningar nu på Awardtravlr, men hittar bara F via Thai, trots att det ska gå med många andra bolag. Finns det inget bättre sätt att leta? skulle gärna spontanhitta platser på F lite varstans i världen och sedan manuellt koppla ihop dessa till en rutt. Eller sätta in förslag på routing. Inga fler bra tips? Awardtravlr kommer man ju fram så snabbt till målet, jag åker gärna omvägar... hur får man fler segment på bra flyg?

Då rekommenderar jag dig att läsa det här tipset.
Längst ner på sidan hittar du information om hur man söker bonusresa platser online på ANA.
Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng?

Några användbara tips.

Liten fråga till megaman.
Du har det svårt att hitta relevant information, det förstår jag. Men om du döper en trådrubrik till Megaresan, så framtida besökare som har liknande frågor får också samma problem som du, inte hittar relevant information.
Kan du komma på en bättre trådrubrik? Jag hjälper dig att ändra trådrubriken. :)

Last edited:
DrMiles: Tack. Tack. Ja helt rätt, kasst namn. Har laddat ner en app ExpertFlyer på Iphone, är det samma funktionalitet?

Palazzi: Intressant synpunkt. Tänkte att det alltid är bäst att boka långt i förväg.

Petter: För tillfället har jag bara 80.000 poäng då jag bränt av en del. Men det går rätt snabbt uppåt pga vissa... transaktioner jag gör. (All legal)

Normalt släpper bolagen inte platser i F förrän närmre inpå resdatumet, och dels är det väldigt få platser i F på varje flygavgång. Thai brukar generellt vara lättast att hitta F på i östlig riktning... SWISS brukar vara svårare, och Singapore Airlines generellt omöjligt. ANA släpper ibland, men jag tror chansen är störst med: Thai, Lufthansa och ASIANA om du ska österut. United brukar fungera västerut :).

När det gäller resor österut, så kan jag väl lägga till Aisana också. Nu har jag inte använt Eurobonus, utan US-arways miles och där brukar man alltid hitta något med Thai och Asiana med lite framförhållning. Sen borde man också kunna komma åt Singapore Airlines regional F, t ex SIN-MNL och SIN-CKG om man söker typ 6 månader i förväg. Annars är väl två veckor innan resa en gyllene regel med bolag som LH. ANA's hemsida som beskrivs i den här länken är en bra utgångspunkt för att söka.

Den rekommendation jag kan ge är att du börjar söka runt minst några månader innan du ska göra den skarpa bokningen, då kan man se mönster i plasttillgången på de sträckor man är intresserad av.

Last edited:
Välkommen till BusinessClass.se Megaman.

Det finns mycket som praktiskt går att göra, svårigheten är att hitta tillgänglighet. Ibland har man tur men ofta är det riktigt knepigt att hitta bonusplatser i första klass och det blir inte enklare av att Star Alliance bonusresor bokade via Eurobonus inte tillåter stopovers (stopp som varar 24 timmar eller längre) vilket innebär att flygresorna måste ligga tätt i följd.

Kommer du resa ensam eller ta med ett resesällskap? Det är ju lättare att hitta platser för en person än för två.

Ett bra tips att komma ihåg är att allt under 24 timmar räknas som transfers, dvs du kan på vägen stanna upp till 23 timmar och 59 minuter i en stad utan att det bryter mot några regler.

Toppen