Jag har funderat på denna diskussionen ett tag. Jag tycker den saknar ett parameter; anskaffningskostnaden för poängen/miles som används för lyxen. Jag tänker kontra med två av mina "bästa" deals som jag har haft där jag kombinerar en del tankar på värden av miles/poäng kombinerat med intjäning av poäng/miles på samma resa.
Miles & More
Passagerare 1: ARN-FRA-IAD-ARN-ARN i Z med LH kostade 11,800kr
Passagerare 2: CPH-FRA-IAD-ARN-CPH i Z med LH kostade 11,700kr
Passagerare 1: M&M intjäning 23,298 (23% av SEN)
Passagerare 2: EB intjäning ungefär 24,000 poäng (nästan 50% av EBG)
Uppgradering från Z till F med LH:
2 x 2 e-Voucher dit
2 x 50,000 M&M miles hem
Hotell: 3 nätter på St. Regis för 45,000 SPG points + $150 i cash
Vad detta kostar i verkligheten vet jag inte. Min poäng är att uppgraderingen var "gratis" då den finansieras av SEN status samt mitt Swiss AMEX där jag snittar CHF 6,000 per månad i tjänsten och intjäning på resan till DC.
Executive Club
I min gamla tjänst hade jag i snitt 50,000kr per månad på mitt AMEX Guld i Sverige. Så under en tid samlade jag på mig över en miljon MR poäng. För två år sedan fanns det en 100% kampanj med BA EC, och jag växlade så det blev ca 100,000 BA miles (nu Avios).
Under tiden har jag sedan börjat med allas favis Entercard BA VISA, och ackumulerat en 2-for-1 kupong.
Så nu reser jag:
ARN-LHR-IAD i CE och F
JFK-LHR-ARN i CW och CE
135,000 Avios + 7,500kr i skatter/avgifter
Jag kommer nog fortsätta titta på kombinationen av att köpa/uppgradera så man behåller status och dyl. Kanske i framtiden kan jag tänka mig ett US Airways upplägg, men fram till nu har inte det varit aktuellt för min del.