Senaste nytt

Medveten resenär - dina stoltaste ögonblick

Hong Kong - Los Angeles 2 to r Emirates First. Standard pris 117 164 HKD Köptes på emirates sale för ca 43 000 HKD st en besparing på dryga 148 000 HKD Plus dubbla poäng kampanj och guld bonus 97 000 skywards miles och sist men inte minst ett en bättre mängd Dom Perignon:)

Inte så proffsigt kanske, men M&M Fly smart med LH, LX, OS, när man vill ha en långweek-end inom Europa med kort varsel anser jag vara oöverträffad.
Boka max 2 veckor innan, business 25.000 miles, lägg till 15.000 miles så är samtliga skatter m.m. betalda. Alltså för 40.000 milers i business eller 30.000 miles i economy reser man över hela Europa t.o.r för noll kronor. Udda destinationer finns inte alltid, men t.ex. Wien Lissabon, Rom, Milano har jag aldrig haft ptoblem att boka två veckor innan.

Jag har funderat på denna diskussionen ett tag. Jag tycker den saknar ett parameter; anskaffningskostnaden för poängen/miles som används för lyxen. Jag tänker kontra med två av mina "bästa" deals som jag har haft där jag kombinerar en del tankar på värden av miles/poäng kombinerat med intjäning av poäng/miles på samma resa.

Miles & More

Passagerare 1: ARN-FRA-IAD-ARN-ARN i Z med LH kostade 11,800kr
Passagerare 2: CPH-FRA-IAD-ARN-CPH i Z med LH kostade 11,700kr

Passagerare 1: M&M intjäning 23,298 (23% av SEN)
Passagerare 2: EB intjäning ungefär 24,000 poäng (nästan 50% av EBG)

Uppgradering från Z till F med LH:
2 x 2 e-Voucher dit
2 x 50,000 M&M miles hem

Hotell: 3 nätter på St. Regis för 45,000 SPG points + $150 i cash
Vad detta kostar i verkligheten vet jag inte. Min poäng är att uppgraderingen var "gratis" då den finansieras av SEN status samt mitt Swiss AMEX där jag snittar CHF 6,000 per månad i tjänsten och intjäning på resan till DC.

Executive Club

I min gamla tjänst hade jag i snitt 50,000kr per månad på mitt AMEX Guld i Sverige. Så under en tid samlade jag på mig över en miljon MR poäng. För två år sedan fanns det en 100% kampanj med BA EC, och jag växlade så det blev ca 100,000 BA miles (nu Avios).

Under tiden har jag sedan börjat med allas favis Entercard BA VISA, och ackumulerat en 2-for-1 kupong.

Så nu reser jag:
ARN-LHR-IAD i CE och F
JFK-LHR-ARN i CW och CE
135,000 Avios + 7,500kr i skatter/avgifter

Jag kommer nog fortsätta titta på kombinationen av att köpa/uppgradera så man behåller status och dyl. Kanske i framtiden kan jag tänka mig ett US Airways upplägg, men fram till nu har inte det varit aktuellt för min del.

Sakar liv i den här tråden, eftersom jag insåg att det nyliga inskaffande av Expertflyer har besparat mig en del trassel. Sägas skall att jag satt med KVS diamond förut, men slutade att använda den efter alla enhancement. Ska på jobbresa till KUL och SIN i slutet av oktober. Efter att ha kollat tillgängligheten i WT+ hos BA såg att att det fanns tre platser kvar i bokningsklass T, den billigaste i WT+. Det vara bara att kasta sig på luren och ringa resebyrån och tala om exakt vad de skulle boka. Fick det jag ville ha, efter att ha preciserat bokningsklass på varje ben. Verkar som att Via Egencias system har problem med BA. Idag, fyra dagar senare, när jag för kul skull kollade priset, så jag att hemresan gått upp med ca 4000 kr, fanns bara bokningsklass W kvar. Så då kände man sig nöjd:cool:

Min största besparing är inte på miles utan var i slutet av 90-talet då sas överbokade rätt frisk och jag skulle åka CPH-ORD. Om man anmälde sig för VDB så fort som möjligt hade man ganska bra chanser. Lyckades få till fyra VDB på två dagar plus att jag fick upgrade till C på planet jag slutligen kom med på. Detta gav ca 37000kr i resecheckar då dollarn var över 11kr. Jag hade tidigare fått enstaka VDB men åkte avsiktligen två dagar tidigt för att försöka maximera detta. Lyckades även med en på vägen hem så jag kom totalt hem med 45000kr i resecheckar.

Last edited:
Min största besparing var nog JFK-TPE-BKK-LHR med EVA Air i Business förra året. Bokad för 52500 LifeMiles och $2,50 i skatter. Totalpriset inklusive köp av LifeMiles hamnade på 5250kr. Ordinariepris för resan låg på 77000kr (endast IATA fare fanns tillgängligt), så med andra ord en ganska påtaglig besparing.

Bodde i Nairobi och skulle på möte i Dubai, 600 USD var kostnaden för en Economy med Emirates till Dubai medan Frankfurt var 625 USD, så fick in ett helgbesök hos vänner i Frankfurt för 25 USD.

Bodde i Dubai och var i Johannesburg 3 till 4 gånger om året, väldigt ofta var det ca 800 USD billigare att flyga LHR-DXB-JNB-DXB-LHR med stop båda vägarna i Dubai i Business med Emirates än bara DXB-JNB-DXB, varvade dessa biljetter med mina semester resor hem till Sverige så kunde då betala bara LHR-GOT själv, första positionering till London var på en staff ticket, fru jobbade då på Virgin Atlantic.

Bokat SAS från LHR-GOT-LHR flyget ut överbokat, hoppade på erbjudande om senare flyg via CPH fick kompensation av SAS på mer än vad jag betalat för hela resan, kom dessutom till Landvetter 5 minuter tidigare tack vare att ett tidigare flyg till CPH öppnades upp

Bodde i Dubai och var i Johannesburg 3 till 4 gånger om året, väldigt ofta var det ca 800 USD billigare att flyga LHR-DXB-JNB-DXB-LHR med stop båda vägarna i Dubai i Business med Emirates än bara DXB-JNB-DXB, varvade dessa biljetter med mina semester resor hem till Sverige så kunde då betala bara LHR-GOT själv, första positionering till London var på en staff ticket, fru jobbade då på Virgin Atlantic.
Var detta innan APD infördes? Numera är det väl svindyrt att flyga från Heathrow oavsett ;)

Toppen