Senaste nytt

Medgivande från förälder vid resa med barn utanför Schengen?

sh1pment

Medlem
Har en resa inbokad ARN-LAX i slutet av juni tillsammans med sambo och två bonusbarn. Läste på Reddit att man alltid bör ha med ett skriftligt medgivande från den andra föräldern att det är grönt ljus att barnen reser utan den ena föräldern. Detta är dock något jag aldrig hört talas om tidigare. Jag vet att det behövs för att skaffa nya pass åt barnen, men att bara resa?

Är detta något ni har koll på? Gick hur bra som helt när vi flög till Thailand för två år sedan, men tänker om detta nu faktiskt är en grej, är USA kanske strängare vid gränsen kring liknande?

Mina döttrar har åkt med sitt basketlag till USA. De rekommenderade ett fysiskt signerat medgivande från föräldrarna att visa upp.

Det har tydligen hänt ett par gånger att spelare fått visa upp dessa. De brukar då ringa upp föräldrarna och stämma av ifall barnens uppgifter om vistelsen överensstämmer med föräldrarnas.

I dessa fall var dock ingen av föräldrarna med på resan.

Har inga barn, så ingen egen erfarenhet av det, men definitivt hört talas om det vid flertalet tillfällen.
En snabb googling säger att "föräldramedgivande" är nyckeltermen du ska söka efter.
Enligt t.ex. den här (högst inofficiella) sidan så är det "inte krav, men rekommenderat" för resor till USA, men däremot krav vid resor till Thailand.

Som du märkte vid er Thailandsresa så kommer det antagligen i de flesta fall gå bra (åtminstone till många länder) att resa utan ett sådant intyg, men däremot kan det nog förstöra semestern ganska ordentligt om man skulle hamna i en situation där de verkligen vill se något sådant. Så med tanke på hur liten arbetsinsats det är att skapa ett sådant intyg (om nu inte relationen till den andra föräldern är väldigt problematisk) så är det nog att starkt rekommendera att fixa det.

Åkte med sonen till Singapore på höstlovet förra året och fick frågan när vi åkte från ZRH till SIN om det var OK för min hustru att jag tog med sonen på resa. Jag svarade jakande och sen var det inte mer med det

Har inga barn, så ingen egen erfarenhet av det, men definitivt hört talas om det vid flertalet tillfällen.
En snabb googling säger att "föräldramedgivande" är nyckeltermen du ska söka efter.
Enligt t.ex. den här (högst inofficiella) sidan så är det "inte krav, men rekommenderat" för resor till USA, men däremot krav vid resor till Thailand.

Som du märkte vid er Thailandsresa så kommer det antagligen i de flesta fall gå bra (åtminstone till många länder) att resa utan ett sådant intyg, men däremot kan det nog förstöra semestern ganska ordentligt om man skulle hamna i en situation där de verkligen vill se något sådant. Så med tanke på hur liten arbetsinsats det är att skapa ett sådant intyg (om nu inte relationen till den andra föräldern är väldigt problematisk) så är det nog att starkt rekommendera att fixa det.
Tack, då ser vi till att lösa ett sådant!

Hade inget intyg vid miljonresan med 13-åringen, och fick heller ingen fråga om det.

Gissar att det är större risk att det efterfrågas intyg någonstans om man reser med mindre barn, samt kanske om den vuxne är en man och inte en kvinna som uppfattas som mamman.

Frågeställningen blir mer aktuell om resande förälder och barn inte har samma efternamn. Så frågan är om sambon och barnen delar efternamn?

Toppen