Senaste nytt

Med SAS till Sverige, nej, jag är inte bitter!

Jag är väl korkad, men har lite svårt att förstå hur domestic F i USA skulle kunna vara "samma sak" som C i resten av världen, när hårdvaran är betydligt bättre än i C, medan mat och dryck är sämre...

Det jag försöker säga är att om man ska försöka jämföra produkter, så är intercontinental C att jämföras med US Domestic F. Det skiljer massor mellan produkterna, men jag tror de flesta skulle hålla med om att US Domestic F är rätt långt från intercontinental F...

Vill inte verka grälsjuk, men jag var med redan på JC:s tid och känner ju till det där.
Och kan bara konstatera att vi är helt eniga om att i Europa har man avskaffat FC för att ersätta den med BC/EE vilket innebär flexibel enhetskabin med skynke.
I USA har man valt att behålla sin FC, följaktligen med separat kabin.
Varför ska vi då påstå att det är "samma sak"??

Du har en klar poäng här. Hårdprodukten intra-europa är något helt annat (och imho sämre) än US Domestic F.

Last edited:
Riktigt bra skrivet, bravo! Mer sånt här tack!

Har börjat sitta och läsa rese posterna på BC på morgonen istället för nyheterna, bra mycket mer intressant och givande! :)

Klockren report, kul att läsa returdelen som jag faktiskt missat. SAS verkar leverera en hyfsad C produkt, maten såg i varje fall god !ut, speciellt laxen! Förstår dock inte hur du kunde klaga på att sitta i en tom lounge. Så mycket det gnälls från folk på det här forumet om att loungerna konstant är överfulla, så skulle en folktom Business Lounge vara rena drömmen. ;)

Apropå vett och etikett i C så har de äldre herrarna en viss poäng. En flygresa är i allra högsta grad en tjänst eller "service" som utförs, och även kunden i sig har en viktig inblandning i produktionen av tjänsten. Jag tycker inte heller att det är acceptabelt med folk som reser i onepiece/pyjamas, eller folk som dyker upp i loungen klädda i badshorts och flip-flops. Vad som för övrigt ska räknas som acceptabelt eller oacceptabelt vill jag inte ge mig in på… (för min del är det bara pinsamt att dyka upp i business attire, men smart casual är att föredra)

Det räcker inte med att bete sig som ett svin mot personalen i C och förvänta sig uppvaktning och vänliga leenden i gengäld. Skulle ändå säga att överlag är artiga, uppfostrade "vanligt" klädda passagerare av större värde (i service upplevelsen) än välklädda och otrevliga (läs: beter sig som om de ägde stället).

Internt på flygbolagen finns det ju regler om att om man reser på en ID biljett och hamnar i C klass, så skall man se välvårdad ut. Det är ett krav när man flyger på ID biljett. Som betalande resenär anser jag faktiskt att man ska få vara klädd hur man vill. Så länge man är är hel och ren.

Jag själv brukar oftast ha med mig ombyte på långflygningar, så att efter start byter jag om till mysboxor, hotelltofflor mm. Ett hett tips är faktiskt stödstrumpor. Otroligt osexigt, men man får en helt annan cirkulation och mår mycket bättre när man väl kommit fram.

Gällande klädsel så kan det ju faktiskt vara som så att man flyger iväg någonstans på en söndag kväll, och bara inte orkar ta på sig en kavaj/kostym och dessutom känner att man inte heller vill raka sig. Det är FA uppgift att välkomna alla pax oavsett hur dom ser ut. Jag själv kom ju en gång från Tahiti in till Auckland på Nya Zeeland och skulle vidare till Sydney. Jag orkade inte byta om innan landning i AKL, så jag gick av i mysbyxor och såg ut som att jag kom rakt ifrån sovrummet in i loungen i AKL, och sedan vidare ombord till SYD. Trots morgonflight till SYD så blev jag väl omhändertagen ombord på NZ trots att alla andra kom i kostymer och jag kom in där med mysboxor...

Gällande själva resan EWR-ORD så har jag aldrig flugit i FC på CO. Dock på United, och min erfarenhet är att United skall man undvika till varje pris. På en fyra timmars resa mellan ORD och LAX så blev jag erbjuden en cheese sallad, eller en mac and cheese. Valde Cheesesalad som var en sallad (utan pasta) som såg ut som att den var köpt på Coop eller ICA, och detta i första Class där resan kostade 15 000 kr...

Gällande själva resan EWR-ORD så har jag aldrig flugit i FC på CO. Dock på United, och min erfarenhet är att United skall man undvika till varje pris. På en fyra timmars resa mellan ORD och LAX så blev jag erbjuden en cheese sallad, eller en mac and cheese. Valde Cheesesalad som var en sallad (utan pasta) som såg ut som att den var köpt på Coop eller ICA, och detta i första Class där resan kostade 15 000 kr...
Det verkar som folk på denna sidan av Atlanten är mindre krävande till service och kvalité. Mac and cheese borde dessutom totalförbjudas totalt då jag törs inte kalla den gula plastmassan till ost.

Enda lösningen till att få klarhet om FC på EWR-ORD sträckan är samma ser vara att ta ett flyg med UA och se till att det blir på en gammal UA metall. :)

Internt på flygbolagen finns det ju regler om att om man reser på en ID biljett och hamnar i C klass, så skall man se välvårdad ut. Det är ett krav när man flyger på ID biljett.
.
Behöver faktiskt inte ens gälla C-klass.
Jag känner en dam som jobbar på ett flygbolag i Sverige, och deras staff ombeds ej klä sig i jeans e dyl om dom reser privat på personalbiljett, oavsett klass.
Nu kan det ev höra till saken att det är i princip aldrig de får kabinklass bekräftad innan boarding när de reser privat. I värsta fall får de chansa på stand by, i bästa få en ospeccad stol bekräftad. Men oftast brukar deras kompisar i check in/gate mygla till dem en överbliven premiumstol.

Det verkar som folk på denna sidan av Atlanten är mindre krävande till service och kvalité.

Jag tror faktiskt att du har rätt. Min upplevelse är att amerikaner inte har riktigt samma krav gällande service och kvalité. Överlag så har ju USA bättre ytlig service än speciellt Skandinavien, men i USA finns det ibland ingen undre gräns för hur dåligt något kan vara.

Skulle man i Europa ha en flygning på 4-6 timmar där man kallade konceptet First Class (finns ju även business ombord på United), och hade flygvärdinnor med "Could not care less" attityd (faktiskt värre än trötta SAS damer), och så servera mat som ser ut som att den är inköpt i färdigmatsdisken på Coop, och tog 15 000 kr för biljetten så skulle nog en eller två tycka detta var under all kritik...

Men amerikanerna är liksom sorglösts positiva och tycker att det är ok, för det är first class. Vågar man dra jämförelsen mellan en Cadillac och en Mercedes? Men för en amerikan är Cadillac lika mycket first class som Mercedes är i Europa.

Fick syn på en bild av menyn i SK C på samma sträcka anno 2004(bjornstrom's reseskildring), allt är samma: oxfile till varmrätt och rostbiffmacka till andra måltid.
Rostbiff och potatissalad är vad jag alltid associerar SK C med. ;)

Last edited:
Toppen