Senaste nytt

Med Lombardiet i Blickfånget

Palazzi

Medlem
@Palazzi
Mercure och typ det mesta verkar fullbokat de datumen. Hittade detta dock.
B&B Hotel Bergamo
Via Autostrada 2/A, Bergamo, BG, 24126 Italien

Kan det vara nått? Långt och gå när man ska besöka Citta Alta mm?

Det måste vara något speciellt given helg! Priset på det du skickade verkar ju helt galet för att vara Bergamo...

Mercure finns på booking.com på dina datum för 1.250kr/natt (dubbelrum) inkl frukost. 3.750kr för valda nätter alltså.

Jag har tänkt att testa Hotel B&B själv, men har inte blivit av. Inte fullt lika bra läge som Mercure, men huvudgatan är lång, så du kommer ändå vilja åka buss till bergsbanan tror jag. Buss 1 går hela vägen upp (även till citta alta) och du har från B&B 400m (3-4min) till busstation Bonomelli....påväg till centralstationen. Om du bokar på B&B Hôtels en France et en Italie - Booking et Réservation Hôtels en ligne verkar det kosta 1.850kr för tre nätter (dubbelrum).
OM du väljer sista alternativet får du gärna återrapportera! Kan vara smidigt med enkelrum där om jag ska ner på jobb :)
 

Pippo99

Ny medlem
Det måste vara något speciellt given helg! Priset på det du skickade verkar ju helt galet för att vara Bergamo...

Mercure finns på booking.com på dina datum för 1.250kr/natt (dubbelrum) inkl frukost. 3.750kr för valda nätter alltså.

Jag har tänkt att testa Hotel B&B själv, men har inte blivit av. Inte fullt lika bra läge som Mercure, men huvudgatan är lång, så du kommer ändå vilja åka buss till bergsbanan tror jag. Buss 1 går hela vägen upp (även till citta alta) och du har från B&B 400m (3-4min) till busstation Bonomelli....påväg till centralstationen. Om du bokar på B&B Hôtels en France et en Italie - Booking et Réservation Hôtels en ligne verkar det kosta 1.850kr för tre nätter (dubbelrum).
OM du väljer sista alternativet får du gärna återrapportera! Kan vara smidigt med enkelrum där om jag ska ner på jobb :)


Ska kolla upp det, tack! Kanske inte skrev att vi är 7 personer så var därför priset var så högt på det jag skicka :)
Dock tror jag det blir detta nu. Ser bra ut!

Vip Bergamo Apartments

Via Tiraboschi 62, 24122 Bergamo, Italien

Tack för svaren än en gång.
 

Palazzi

Medlem
Ska kolla upp det, tack! Kanske inte skrev att vi är 7 personer så var därför priset var så högt på det jag skicka :)
Dock tror jag det blir detta nu. Ser bra ut!

Vip Bergamo Apartments

Via Tiraboschi 62, 24122 Bergamo, Italien

Tack för svaren än en gång.

Jag missade detta! :) Vet inget om lägenheterna, men läget kunde inta vara bättre.

Trevlig resa!
 

Palazzi

Medlem
För den som vill resa runt lite, med bas i Bergamo, har nu Flixbus resor till ett trettiotal städer. Allt från linjer 1h bort till 17h... Alltid WI-FI.
Förutom det har höghastighetstågen Italo numer egen bussanslutning till Bergamo, så man kan resa söderut (o vägrar Ryanair)
 

Mr Jonas

Ny medlem
Tack för en härlig tråd om Bergamo! Jag åker dit med familjen på fredag och ska stanna i området en vecka. Vi ska åka tåg till sjöarna Iseo, Garda och Como.
En fråga: finns det något tågkort som gör att man enkelt kan fixa alla resor på ett bräde – eller är det bäst att köpa varje resa för sig på respektive station? Bästa hälsningar!
 

Palazzi

Medlem
Tack för en härlig tråd om Bergamo! Jag åker dit med familjen på fredag och ska stanna i området en vecka. Vi ska åka tåg till sjöarna Iseo, Garda och Como.
En fråga: finns det något tågkort som gör att man enkelt kan fixa alla resor på ett bräde – eller är det bäst att köpa varje resa för sig på respektive station? Bästa hälsningar!
Hej! Enklast att köpa alla resor för sig (tror inte det finns ett prisvärt kort).

Direkttåg till Lecco (i Como) finns till fast pris. Tror det är 35kr/väg.. Sen båt/buss/tåg till övriga små byar. Båt till Belaggio att rekommdera, men kostar en del.

Till Iseo (Sarnico) rekommenderar jag lokalbussen S.A.B till som väl går på 20kr/väg. Köps på busstationen.

Flixbus har börjat åka till Peschiera del Garda. Tre avgångar/dag o riktning o dryga timmens gångtid.
Då slipper man krångliga byten som potentiellt är inställda/försenade.
Vet inte vad priset ligger på men gissar 50kr/väg o köps med fördel i deras app.
 

Mr Jonas

Ny medlem
Hej och stort tack för info!

På Iseo ska vi till Monte Isola och fick tipset att åka tåg från Bergamo till Brescia och sedan ett litet Trenord tåg till Solzano (därefter färja till ön). Kanske bättre med bussen?

Till Garda ska vi just till Pescheria och tänkte åka tåget. Men Flixbus kan ju vara perfekt där (och billigare).
 

Palazzi

Medlem
Hej och stort tack för info!

På Iseo ska vi till Monte Isola och fick tipset att åka tåg från Bergamo till Brescia och sedan ett litet Trenord tåg till Solzano (därefter färja till ön). Kanske bättre med bussen?

Till Garda ska vi just till Pescheria och tänkte åka tåget. Men Flixbus kan ju vara perfekt där (och billigare).
Om ni ska till Monte Isola är det tåg som gäller. Just den rutt du anger :)
Av någon anledning går inga båtar från den västra sidan trots att alla i Bergamo sparat minst en timme.

Till Peschiera är Flixbus att föredra. Ett oändligt antal gånger har jag blivit fast vid tågbyte (max 2h) pga av förseningar .
Om ni ska åka på en lördag finns dock direkttåg från bergamo
 

Mr Jonas

Ny medlem
Ok, tack! Vi åker från vårt boende på Monte Isola (har två dagar där) direkt till Pescheria. Tåg med byte och kanske lite väntan då :)

Två dagar senare åker vi Pescheria-Bergamo och då blir det Flixbus, tack för tipset.

Ska bli väldigt kul att spana in alla tre sjöar, känns som ett härligt område för oss som gillar natur, mat och upplevelser!
 

Palazzi

Medlem
Ok, tack! Vi åker från vårt boende på Monte Isola (har två dagar där) direkt till Pescheria. Tåg med byte och kanske lite väntan då :)

Två dagar senare åker vi Pescheria-Bergamo och då blir det Flixbus, tack för tipset.

Ska bli väldigt kul att spana in alla tre sjöar, känns som ett härligt område för oss som gillar natur, mat och upplevelser!
Då är det lugnt! Antar att det är tätare avgångar via Brescia
Trevlig resa! :)
 
Toppen