Finns vissa revideringar och tillägg som behöver göras till denna recension:
1. Snabbtåget Milano Express är borta mellan Milano & Bergamo. Folket tyckte att tidsvinsten var för liten i relation till det höga priset (dubbelt).
2. Vill lägga till lite information angående den roliga utflykten till "För-alperna"
Spårvagnarna, som utgår från Bergamos centralstation, avgår var 15:e minut mot förorten Albino, och kostar 2.70€.
25min får du räkna med att resan tar, då stoppen är många
Spårvagn (Tranvia) i Bergamo
Centrum i förorten Albino
Väl i Albino väntar en ca 10min promenad mellan spårvägsstationen och linbanan. Det är tydligt skyltat och du går i riktning mot bergen, genom staden.
Linbanan öppnar 06.30 på morgonen, och sista avgång är 19.30. Priset är 8€ T/R och turen tar 8min....
När du går av linbanans toppstation ligger byn Selvino till vänster.
Selvino
När du har sett Selvino kan du med fördel vandra tillbaka längs vägen mot linbanan, men sedan fortsätta vandringen ytterligare 500m. Du har då nått ännu en kabinlift som kommer föra dig riktigt högt upp på berget Monte Poieto. Där väntar en fantastiskt utsikt och en restaurang med kända tre-rättersmenyer med tydlig prägel av alpernas flora och fauna.
Bild på kabinbanan till Monte Poietos topp.
montepoito.it
Äldre bild på restaurangen, som i stort sett är oförändrad exteriört. montepoito.it
Liften till Monte Poietos topp tar 10min och är gratis för den som väljer att äta på restaurangen. En trerättersmeny kostar mellan 18-32€.
Extra: Selvino installerat just nu en stor sittlift på sitt berg, Monte Purito (inte att förväxla med Poieto). Detta kommer skapa en stor (relativt) skidanläggning i Selvino, och göra det till ett perfekt utlfyktsmål för Ryanair-resenärer som landar i Bergamo även vintertid. Denna första etapp är klar redan till kommande vinter...
Selvino har tidigare varit ett stort skidområde, men är sedan länge nedlagt.
TIll vintersäsongen 2016/2017 planeras ett mycket stort skidområde vara klart och man hoppas bli det självklara semesteralternativet för personer boende/turister i Milano och Bergamo. Även en inomhusanläggning är förd på tal, men boende stretar emot.