Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

ndr

Medlem
I grunden tror jag det handlar om hur mycket du uppskattar att flyga ståndsmässigt och bekvämt när du flyger interkontinentalt samt hur mycket du uppskattar fördelarna med lounger, business-check-in, fast-track mm. Det räcker med att du gör ngn långresa om året för att det ska väga upp kostnaden med kortet/korten. SAS-Amex i kombination med SAS-MC är för mig riktigt bra, eftersom det räcker med några få resor om året för att nå Guld. Om det är så för dig så är det bättre att gå all-in och samla poäng via att handla på Coop med ditt Amex (och därmed dessutom få Coop-poäng att sedan växla till Eurobonuspoäng vid ngn kampanj där växlingen är extra förmånlig), köpa el hos Fortum mm. Det bygger isf på att du använder Amexkortet medvetet på i princip alla utlägg, i andra hand SAS-MC. Om du sedan har svårt att nå spenden på 150’ så kan det underlätta om du på marginalen ex betalar hyra, el och annat via Betalo. Det gjorde jag ngt år och det gav 12x 6000:- i spend. Det kostar ju 2,5% men är ganska prisvärt eftersom du då både får poäng och når vouchern lättare. Jag tycker du ska överväga att bli som oss härinne ;) Lycka till med tankarna!

:) Tack för input, jag ska fundera på om jag ska in i EB träsket igen, vore ju alltid trevligt om man samlade ihop tillräckligt med poäng för en resa tillslut!
 
:) Tack för input, jag ska fundera på om jag ska in i EB träsket igen, vore ju alltid trevligt om man samlade ihop tillräckligt med poäng för en resa tillslut!
Liten heads-up angående SAS Eurobonus MasterCard, ApplePay funkar inte så man måste använda ett annat kort för det, typ Curve.

Med undantag för det, så skulle jag tro att MC är det enklaste för dig. Om du "bara" är intresserad av Eurobonus poäng.
 

Highbury

Medlem
I Sverige finns det ju tyvärr ingen uppsjö av intressanta poängkort om man inte är intresserad av flyg (främst EB och M&M då) eller hotell (NC eller Scandic). Bland storbankerna finns väl bara kort med någon sorts poänginsamling hos Handelsbanken och SEB och då deras värstingkort (som inte kräver PB), är du kund hos nån av dem så kan ju det vara värt att titta på annars kanske Coop MC kan vara nåt?
 

M.K

Medlem
Enig. Har samma erfarenhet och det går i princip aldrig att använda sig av erbjudandet i praktiken av olika anledningar; antingen är det slut, det är fel tid, den och den grejen ingår inte osv. Man kan tolka att AmEx inte vill att det ska gå att använda, eller så är Espresso House helt enkelt en värdelös samarbetspartner - jag tycker iof dem är värdelösa rent generellt också. Ofta ligger problematiken i deras personal som inte sällan är såväl trångsynt som rent otrevlig.

Men för svenska kortinnehavare ville ju Sauter ha kundfeedback och gick ut med sin adress nyligen, så det är ju bara att påtala det för honom.

Mervärdet i de svenska produkterna, och i synnerhet Platinum och up, är i dagsläget nära 0.

Jag har använt Lounge on the Go utan problem på CPH, GOT och MMX senaste tiden. Däremot var det problem ena gången på OSL (Ritazza) då personen bakom kassan inte kunde eller hade ork att ge mig förmånen. Det fick bli ett besök på SAS bästa inrikes lounge istället, men gick bra på returen där.

Ett tips är att kolla i appen innan, dagsaktuell status:

7B8393AC-824E-4C71-A916-19A65CB71EA9.jpeg


Jag tycker att mitt Plat lätt försvarar kostnaden med några Pontus och Lounge on the go besök i månaden. Någon PP lounge ibland också ( bara det alternativet på t ex GOT numera) samt Fast track vid behov som jag utnyttjat både på ARN och GOT med annat än *A flygningar.
 

Highbury

Medlem
Testat ”lounge on the go” nu för första gången med gold och det var inte alls dumt!
Luleå: valfri macka, valfri kaffe och valfri dricka
Pontus på Arlanda: En bra kycklingsallad med Loka (de hade inte hunnit få klart några mackor men annars var det också ett alternativ)
 
Testat ”lounge on the go” nu för första gången med gold och det var inte alls dumt!
Luleå: valfri macka, valfri kaffe och valfri dricka
Pontus på Arlanda: En bra kycklingsallad med Loka (de hade inte hunnit få klart några mackor men annars var det också ett alternativ)
Tänk på att du inte är tillåten att göra dessa två besök samma dag, utan kommer då bli debiterad 300kr för det andra besöket.

”Förmånen är giltig en gång per dag, för Platinum huvudkortsmedlem och extrakortsmedlem plus 1 gäst vardera. För att nyttja förmånen visar du ditt boardingkort och registrerar ditt kort i kassan. Av administrativa skäl kommer 0,10 kr att debiteras ditt kort. Om du hämtar ut fler än ett matpaket per dag debiteras ditt Platinum 300 SEK per extra uthämtat matpaket. Erbjudandet gäller inte vid ankomst eller om du även valt att besöka någon av loungerna.”
 

ekf

Medlem
Tänk på att du inte är tillåten att göra dessa två besök samma dag, utan kommer då bli debiterad 300kr för det andra besöket.
Så är det nog med Gold. Men hur är det med Platinum? Lounge on the go följt av ett besök i Pontusloungen borde väl vara ok till skillnad från Lounge on the go följt av ”Pontus on the go” (som är det som ingår i Gold)…
 

Sir Lemon

Medlem
Tänk på att du inte är tillåten att göra dessa två besök samma dag, utan kommer då bli debiterad 300kr för det andra besöket.

”Förmånen är giltig en gång per dag, för Platinum huvudkortsmedlem och extrakortsmedlem plus 1 gäst vardera. För att nyttja förmånen visar du ditt boardingkort och registrerar ditt kort i kassan. Av administrativa skäl kommer 0,10 kr att debiteras ditt kort. Om du hämtar ut fler än ett matpaket per dag debiteras ditt Platinum 300 SEK per extra uthämtat matpaket. Erbjudandet gäller inte vid ankomst eller om du även valt att besöka någon av loungerna.”
Förvisso på pappret en rimlig varning, men har ännu inte sett att någon råkat för detta på riktigt. Dessutom är fortfarande (för mig) den sista meningen i deras info fullständigt obegriplig (pga att definition av lounge inte specificeras).
 
Toppen