Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

Jättesvårt. Jag har velat fram och tillbaka och just nu lutar det åt att behålla Plat som jag haft så många år, säga upp SAS premium och bli värvad till Gold som blir kortet jag använder fram till 300k.

Skälen är att det börjar bli löjligt mycket EB poäng i min bank, vouchers finns, samt att MR känns säkrare och flexiblare då EB knappt går att använda. Lite kul med två metal kort på fickan också.

Last edited:
Jättesvårt. Jag har velat fram och tillbaka och just nu lutar det åt att behålla Plat som jag haft så många år, säga upp SAS premium och bli värvad till Gold som blir kortet jag använder fram till 300k.

Skälen är att det börjar bli löjligt mycket EB poäng i min bank, vouchers finns, samt att MR känns säkrare och flexiblare då EB knappt går att använda. Lite kul med två metal kort på fickan också.

Vad får du ut av Gold som du inte får nu när bonus-poängen de infört på Gold kommer på Platinum också?

@Sir Lemon vi har inte fått detta bekräftat! Jag utgår från att bonusen enbart gäller Gold för närvarande.

Amex borde verkligen komma med info snart.

Jag tror inte det kommer - även om nu en BC-medlem har fått infon av en kundtjänstmedarbetare...

Kollar man på Amex strategi i andra länder kring Gold och Platinum så skiljer de ganska hårt på dessa kort - varvid Gold i allmänhet kan ses som ett poängkort, medans Platinum sticker ut på andra förmåner. Sedan har vi som alltid, Fredrik Sauter, han har inte nämnt något om denna förändring hos Platinum. Tror därför inte att det kommer - han brukar trycka ut "positiva" nyheter snabbt.

Jag har sagt upp mitt platinum och ersatt med gold i kombination med Sas Amex elite. När och om det blir som vanligt igen så kanske jag går tillbaka till platinum men just nu ger det inte tillräckligt värde för mig

Vad får dig att köra på gold och Elite? :)
För att få upp statusen på SAS(reser mycket inrikes där poängintjäningen är låg) Hyrbilsförsäkringen finns numera också på Elite. 241 med högre intjäning på elite jämfört med premium. Gold för lounge on the go samt bra intjäning på utländska köp samt lägre pris än platinum.

För att få upp statusen på SAS(reser mycket inrikes där poängintjäningen är låg) Hyrbilsförsäkringen finns numera också på Elite. 241 med högre intjäning på elite jämfört med premium. Gold för lounge on the go samt bra intjäning på utländska köp samt lägre pris än platinum.
Är det samma hyrbilsförsäkring på elite kortet som på plat?

Toppen