Senaste nytt

Med AirIndia till Sri Lanka - råd och tips?

i013145

Medlem
Hej alla kunniga medlemmar!

Familjen reser till Sri Lanka med Air India, economy, via Delhi, nu i julhelgen. Är ute efter generella råd och tips. Vi har en 5 timmars väntan i Delhi. Är EBG. Ska bo söder om Colombo i bl Galle. Något vi inte får missa? Något vi ska missa?

/Anders

Har inte flugit via Indien så kan inte rekommendera något ang. flighten men spenderade en månad på Sri Lanka i våras. Beroende på hur länge ni stannar och vad ni är intresserade av finns det massor att göra. Elefantsafari i Udawalawe NP var häftigt, finns mycket fina vandringar upp mot Ella och Kandy, att bestiga stenen i Sigiriya och se de gamla ruinerna i Polonnaruwa var också häftigt. Skulle försöka undvika Colombo som inte har alltför mycket att erbjuda. Det är billigt att hyra en förare med bil i några dagar för att ta sig runt, vi hittade en i en grupp på facebook.

Runt Galle finns fina stränder och bra surf om det är mer vad ni gillar, man kan också åka ut och dyka och snorkla. Glöm inte att prova all god Srilankesisk mat! Hoppas ni får en trevlig resa.

Jag håller med om vad @jonlindsten skriver. Nu var det massor av decennier sedan jag var där. På den tiden var det mycket hotell norr om Columbo. Ett måste är en resa till Kandy. Hyr bil med chaufför, hotellet hjälper hjärna till annars är det bara att förhandla med någon taxi utanför hotellet. Det är mycket att se på vägen dit och glöm inte ett besök på någon teeplantage. Övernattning i Kandy brukar bli lagom. Ta med varma kläder dit, det är kallt om natten på den höjden. Galle i sig själv är ingen höjdare, det finns ett fort att besöka och jag var också uppe i fyren som finns där.

Det finns mycket tillverkning av batik för den som är intresserad. Detta kan köpas hos de som gör det när ni ändå är på landsbygden. Bara att säga till chaffisen så hittar han något.

Jag vet inte om det går att göra utflykter till den nordöstra delen som har stort djurliv bl a tigrar, det var tidigare fäste för rebellerna Tamilska tigrarna. Tamilska tigrar har två ben samt kamuflerade och har maskingevär på ryggen, vanlig tiger är randig och har fyra ben. Vad jag läst är numera den tvåbenta utrotad så det borde gå ett besöka även denna del av ön.

Ta med lite nervlugnande innan ni sätter er i taxin för de kör som idioter på vägarna. Som tidigare kommentator sagt, hoppa över besök i Columbo. Där finns inte mycket att se, bara stökigt.

Last edited:
Så trevligt med Sri Lanka! Håller med ovanstående om att hyra en chaufför (inkl. hotel) som visar er runt, otroligt prisvärt! Om ni ska bo över i Colombo så rekommenderar jag Galle Face Hotel, väldigt charmigt! Och glöm inte att dricka en massa Lion-öl, både lagern och framförallt stouten är utsökt! :)

Toppen