Senaste nytt

Maximering av resåret 2023

Olle16

Medlem
Hej!

Är på jakt efter tips, idéer eller annat som kan påverka mina planer till de bättre.

Har givetvis sökt runt här på forumet på Businessclass men startar upp en egen tråd där jag som sagt gärna tar emot konkreta råd knytet till min situation.

Kommer från årsskiftet ha en flexibel tjänst som möjliggör arbete digitalt och på distans vilket gör att jag går i tankarna att försöka resa en hel del under kommande år.

Jag vill således maximera ”kapaciteten” i resebudgeten både vad gäller flyg, hotell och upplevelser de kommande månaderna inför och under nästa år. Tänker flygpoäng, hotell, lojalitetsprogram etc.

I dagsläget har jag kreditkorten SAS Amex Elite och SAS Eurobonus Mastercard Premium för poängintjäning. 250 000 eurobonuspoäng just nu och vid årsskiftet räknar jag med att ha totalt 4 stycken 2-4-1 AMEX vouchers att nyttja. Kommer med största sannolikhet tjäna in ytterligare 2 vouchers 2023.


Resebudget 2023: 100 000 kr

Resmål och reslängd: Sol, storstäder, upplevelser, natur. Flexibla reslängder.

Flyg: Öppen för olika bolag/program men SAS/Star Alliance blir nog ett antal resor per automatik då orten jag bor på måste flyga via Arlanda för att komma ut i världen.

Hotell: Öppen för lojalitetsprogram. Kräver absolut ingen lyx när det gäller hotell men givetvis ska det vara fräscht och tryggt.


Mina tankar är dels att kunna åka iväg på spontana resor ensam när bra möjligheter uppstår men också resor tillsammans med fru och/eller mina två barn(under 10 år).

Så, vilka är era bästa tips för maximering utifrån mina förutsättningar? Tar givetsvis även emot tips på spännande resmål.

Med vänlig hälsning,
 
Väldigt svår fråga...

Min högst personliga rekommendation är att inte stirra sig blind på lojalitetsprogram osv. Sikta på destinationer / aktiviteter som du / ni alltid velat besöka eller uppleva.

Star alliance, EB amex och MC låter bra:)
 

igelkotten

Medlem
Eftersom du har möjlighet att stanna länge på en plats skulle jag sikta på att hitta resmål med relativt låg prisbild samt boka en Airbnb med försäkran från värden om bra Wi-Fi och skrivbord för jobbet. Flygen skulle jag boka med mina poäng och vouchers.
 

samet

Medlem
Lämpligen använder du voucher och poäng för långa dyra resor och pengar för kortare inom Europa.

Om du skall fokusera på att vara extra aktiv resenär under 2023 kanske ett Amex Platinum kan finnas med i plånboken, försäkringen, status hos hyrbilsbolagen och hotellkedjor samt att du alltid äter gott på Arlanda skulle motivera det.

Med så öppna spelregler du ger, så resa runt i USA hade varit trevligt och görs både prisvärt och enkelt med hyrbil. Med din nya status på Hilton bor du bra och relativt prisvärt. Tidsskillnaden gör arbetet till en natt/morgonsysla men du har fria kvällar.

Då du ändå måste till Arlanda, så håll koll på SAS torsdagskampanjer och få dig några storstadsweekends i Europa. Nu skall jag svära, det finns även Ryan och Eurowings om man vill hålla ner budgeten. I Europa bokar du hotel via HotelsBySAS och får lite poäng tillbaka, om du inte vill bo på Hilton även här.

Asien, gott om poängresor och tidsskillnaden ger dig sovmorgon varje dag. Relativt prisvärt att resa i Asien och bor kan man med fördel göra på Accorhotellen, investera 2k i Accor+ så äter du billigt också.
 
Toppen