Senaste nytt

Maximera SAS-poäng med "lågprisbiljetter"

Tack Olo, gör ett försök!

• Varifrån vill du börja din resa?
GOT
  • Var är din destination?
Rom
  • När vill/behöver du resa ut?
9:e dec
  • När vill/behöver du komma hem?
12:e dec
  • Hur många personer som skall resa?
1
  • I vilken kabinklass?
Ekonomi
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Star Alliance, helst SAS
  • Vad är din budget? (per person)
5k
  • Vad är det viktigaste för dig?
Poängintjäning - antal segment/restid spelar ingen större roll då jag som nybliven småbarnsfar börjat uppskatta egentiden på flygplatser/flygplan ;-)
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Nej
Det bästa jag hittar just nu är:
FCO_WF-SK-LX-LH.png
GOT - OSL SK H = WF H = 500 (codeshare: Men WF ses av mig som helt säkert)
OSL - ZRH SK H = 1000
ZRH - FCO LX U = 100% av 431 miles = 500
Utresa: 2000p

FCO - MUC LH Q = 250
MUC - CPH SK Q = 1000
CPH - GOT SK Q = 500
Hemresa: 1750p

Summa: 3750p med 39:- marginal.

Tack Olo!

En fråga, hittar du denna via SAS-hemsida (inser att jag kan kolla själv strax, men tänkte jag ändå passar på att fråga). Brukar alltid boka därigenom då det genererar lite extra "eurobonus extra"-poäng eftersom jag använder Amex Eurobonus.

EDIT: Dum fråga inser jag nu, det står ju tydligt att du sökt via ITA. Provade själv men lyckas inte få fram samma rutt - vilken magi använder ni när ni hittar dessa flygrutter egentligen? :)

Vol

Last edited:
En fråga, hittar du denna via SAS-hemsida (inser att jag kan kolla själv strax, men tänkte jag ändå passar på att fråga). Brukar alltid boka därigenom då det genererar lite extra "eurobonus extra"-poäng eftersom jag använder Amex Eurobonus.
Det tror jag blir svårare. Just hur man bokar kan säkert någon annan bättre, men jag ringt SAS och försökt boka den via telefon. Det går att prata bort bokningsavgiften om det inte går på nätet. Annars är det nog united.com som gäller.

Skulle det vara fördelaktigare att flyga hem från annan ort? Är sista dagen i Neapel och skulle kunna ta hemresan därifrån.
Mina ITA-resultat skiljer sig från dina verkar det som (eller vårt olika sätt att använda tjänsten troligare...).

Skulle det vara fördelaktigare att flyga hem från annan ort? Är sista dagen i Neapel och skulle kunna ta hemresan därifrån.
Jag hittar inget bättre därifrån, snarare sämre lösningar då det är en mindre flygplats. Just nu så går det inte så mycket mer med *A än Lufthansa därifrån. Hade det varit sommartid däremot hade det kanske gått att hitta någon spännande routing med A3 via Athen.
Hur heliga är datumen? Kan du tänka dig att ta en övernattning någonstans på vägen? I så fall kan det gå att få något extra segment och kanske öka ca 250p mot något högre kostnad. Tveksamt om det är värt det.
Mina ITA-resultat skiljer sig från dina verkar det som (eller vårt olika sätt att använda tjänsten troligare...).
Det går onekligen att få fram olika resultat från ITA. Om du skriver in flight# så får du garanterat upp resultatet ovan, vilket sedan går att modifiera. Skall man göra det "by the book" så finns även fare basis att läsa på Expert Flyer.
Annars är det nog united.com som gäller.
Jag plockade ihop den på united.com och fick fram priset 4961:-, men tänkt på att det kan ta lite tid för dem att biljettera så vänta inte för länge. Men om du reser på ovan och vill åt fler poäng, så tycker jag nästa att det är "tjänstefel" att boka denna och inte gå upp ett steg i bokningsklass. Det innebär SAS plus på SAS flighterna och Eco flex på Lufthansa/Swiss.

Då bokar du samma flighter fast, enligt:
GOT - OSL SK S = WF S = 750 (codeshare: Men WF ses av mig som helt säkert)
OSL - ZRH SK S = 1500
ZRH - FCO LX B = 100% av 431 miles = 500
Utresa: 2750p

FCO - MUC Lufthansa B = 750
MUC - CPH SK S = 1000
CPH - GOT SK S = 500
Hemresa: 2250p

Till en kostnad av 5401:- (401:- över budget) får du 5000p. Jämför med tidigare: 3750p för 4961:-.

Om du väljer ovan hade jag dock bytt ut OSL-ZRH-FCO, mot OSL-SK4759-MUC-LH1848-FCO. Då får du 250p mer, i och med B-klass på LH1848. Total kostnad 5394:- som ger 5250p. Nästan 1 kr per poäng tycker jag är riktigt bra!

Varför är Option Town ett alternativ när det går att köpa PLUS direkt? är prisskillnaden mindre via Option Town?

<
Jag hittar inget bättre därifrån, snarare sämre lösningar då det är en mindre flygplats. Just nu så går det inte så mycket mer med *A än Lufthansa därifrån. Hade det varit sommartid däremot hade det kanske gått att hitta någon spännande routing med A3 via Athen.
Hur heliga är datumen? Kan du tänka dig att ta en övernattning någonstans på vägen? I så fall kan det gå att få något extra segment och kanske öka ca 250p mot något högre kostnad. Tveksamt om det är värt det.

Det går onekligen att få fram olika resultat från ITA. Om du skriver in flight# så får du garanterat upp resultatet ovan, vilket sedan går att modifiera. Skall man göra det "by the book" så finns även fare basis att läsa på Expert Flyer.

Jag plockade ihop den på united.com och fick fram priset 4961:-, men tänkt på att det kan ta lite tid för dem att biljettera så vänta inte för länge. Men om du reser på ovan och vill åt fler poäng, så tycker jag nästa att det är "tjänstefel" att boka denna och inte gå upp ett steg i bokningsklass. Det innebär SAS plus på SAS flighterna och Eco flex på Lufthansa/Swiss.

Då bokar du samma flighter fast, enligt:
GOT - OSL SK S = WF S = 750 (codeshare: Men WF ses av mig som helt säkert)
OSL - ZRH SK S = 1500
ZRH - FCO LX B = 100% av 431 miles = 500
Utresa: 2750p

FCO - MUC Lufthansa B = 750
MUC - CPH SK S = 1000
CPH - GOT SK S = 500
Hemresa: 2250p

Till en kostnad av 5401:- (401:- över budget) får du 5000p. Jämför med tidigare: 3750p för 4961:-.

Om du väljer ovan hade jag dock bytt ut OSL-ZRH-FCO, mot OSL-SK4759-MUC-LH1848-FCO. Då får du 250p mer, i och med B-klass på LH1848. Total kostnad 5394:- som ger 5250p. Nästan 1 kr per poäng tycker jag är riktigt bra!

Du är minsann vass på detta med bokningar :). Jag gillar rutten, och som du säger plus är ju i princip samma pris. Det enda som kan vara lite problematiskt är att jag behöver ha en ankomsttid i Rom tidigare än 19:10 (skulle nog behövt vara där kring 18:00). Provade att försöka åka 'dit' via MUC men det blev snarare sämre. Några idéer där? (Förutom det uppenbara att åka dagen innan, men det har jag små möjligheter till också).

Vol

Last edited:
I många fall ja. I vissa fall inte, och då är det ju som du antyder såklart bättre att köpa plus direkt.

Varför är Option Town ett alternativ när det går att köpa PLUS direkt? är prisskillnaden mindre via Option Town?

För vanlig plus biljett är de ibland billigare att köpa direkt. De du dock ska tänka på är att inom EU får du bokningsklass Z vid uppgraderad biljett via OT som motsvarar Full flex Plus biljett alltså maximalt med poäng.

För mig som bokar bara V-klass på SAS (ungdomsbiljett) när jag åker privat är de till 97% att de alltid är billigare att uppgradera till OT med ungdomsbiljett mot att köpa en A-klass biljett(sas plus) direkt.

I helgen boka jag ARN-CDG-CPH-ARN för 1450 SEK på ungdomsbiljett. Sen la jag 117 euro (39 euro per ben) för att uppgradera till PLUS. Det gick igenom och istället för att få 1565 poäng blev de 6250. Bokar du A klass (low flex Plus) får du ju mindre poäng..

Du skrev i en annan tråd att du gör 15-20 resor per år, med optimering har du kanske större möjlighet framöver att kvalificera på segment (krävs 45 segment). Om du på varje resa får till 3 segment så är du hemma, förutsätter dock att du flyger SAS på dessa segment och inte andra bolag inom star alliance.

Toppen