Senaste nytt

Maximera poängintjäning vid köp av Apple-produkter

Huh, jag måste nog kolla upp vad det är för skillnader. Skriver detta på ett Logitech med Blandinaviska tangenter, och tittar jag bara på vilka har olika tryck i forma av röda/gröna texter för danska/norska skillnader så är det Ö/Ä som blir deras motsvarigheter och olika placering av § ½ | och \.
Och då är tangenterna identiska, de har bara olika tryck för att visa vad för specialtecken som de producerar när man skriver med olika lokaliseringar.
Det verkar vara Mac-specifika skillnader på tangentborden, enligt Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_QWERTY_keyboard_language_variants#Swedish

Jag tror också @LarsCph :s teori att det ska vara "premium". Eller kanske att man håller fast i någon traditionell uppsättning från när Mac ursprunligen lanserats i de nordiska marknaderna?

Oberoende, intressant att grotta i.
Jag kör också ett nordiskt tangentbord (också Logitech) och har aldrig reflekterat över att det skulle skilja sig från något helsvenskt i layout. Har förresten aldrig sett "Blandinaviskt" förut - men jag älskar det! :D

Jag kör också ett nordiskt tangentbord (också Logitech) och har aldrig reflekterat över att det skulle skilja sig från något helsvenskt i layout. Har förresten aldrig sett "Blandinaviskt" förut - men jag älskar det! :D
Jag plockade upp termen flera år sedan på ett tvärnordiskt evenemang där betydelsen var det "anpassade" språkbruk där man försöker undvika lätt blandade termer, och talar på ett sätt som ska underlätta förståelse. De riktig vassa skjuter in översättningar mitt i meningar där det behövs, t.ex. "ifall vi tittar på dessa bolag - selskab - så ser vi..."
Jag har en stor beundran för de som får det att se lätt ut. Själv är man nöjd med att fixa hvis, og, måske och några andra bitar :D

/off-topic.

Och, som i många EU-länder, går det att beställa med svenskt tangentbord
Visa bifogad bild 168697

Vet inte om det erbjuds i alla europeiska apple stores, men det kan ju vara lönt att hitta land med lägsta pris. (moms skiljer ju och det finns länder utanför €-zonen där växelkursen kan vara bättre)
Inte så billigt dock att köpa direkt från Apple. Man kan leta på tex idealo.de för bra priser. Tyska amazon har bra pris just nu. MacBook går dock inte att beställa till Sverige från dem.

Fast att jaga bästa pris ger ju sämst poängintjäning ;)
Det beror lite på... Jag får fler poäng per kr om jag köper i US på SAS Mastercard jämnfört med SE - så om jag köper för 1000 kr i US gir det poäng motsvarenede om jag köper 1333 kr i SE. Så om en Macbook koster 20.000 i US då är det ju bara om den motsvarende koster mer än 26.660 i SE att jag får fler poäng.

Toppen