Senaste nytt

Maximera poänginsamling för hotell med kreditkort?

Hej!

Jag har för tillfället både Amex Elite samt SAS MC. I år har jag hittills kommit upp till en spend på 700kkr Amex Elite & 300kkr SAS MC. Har samlat på mig en hel del poäng och jag reser också upp de ganska snabbt. Utnyttjar Flybonus med SAS (Business för 60k, väldigt trevligt) och 2-4-1 med SAS partners.

Jag känner väl dock att fortsätter jag med nuvarande spend så kommer jag ha för mycket EB-poäng och jag märker att jag lägger alldeles för mycket pengar på hotell då jag oftast reser sista minuten. Frågan blir väl naturligt då; finns det något kreditkort jag kan komplettera med utöver dessa två jag har som jag tjänar in poäng som jag kan använda till hotellnätter världen över? Tycker inte att det är värt att lägga EB-poäng på hotellnätter. Så gärna något program som man då maximerar och effektiviserar poängintjäning för just hotell.

Enda alternativet är vanligast amex korten om det ska vara hotell världen över.

Om du tänker på norden så har du Strawberry mastercard som är bra som enda alternativ.

Enda alternativet är vanligast amex korten om det ska vara hotell världen över.

Om du tänker på norden så har du Strawberry mastercard som är bra som enda alternativ.
Ajj, är det så dåligt alltså :(
Är dåligt påläst på Amex Platinum. 1kr=1p förstår jag det som. Kan man se vilka typer av hotell man kan bo på för X antal poäng eller har du några exempel?
Jag behöver inte på superlyxigt, men gärna fräscht.

Scandic har ju ett kort också men du är ju begränsad till Norden där med, med nåt undantag. Då återstår amex MR och där finns numera bara Radisson och Hilton och växla till, faktiskt så är det väl dem som klarat MR-devalvering bäst att sen Radisson själv har sänkt sina poäng till botten är en annan sak.

Sedan har amex platinum och gold egna hotellprogram (FHR och HC) som ger vissa perks som fri frukost, uppgradering av av rum och krediter att nyttja på hotellet. Kan vara bra deal ibland speciellt om man inte jagar hotellpoäng eller nätter hos någon kedja

Ajj, är det så dåligt alltså :(
Är dåligt påläst på Amex Platinum. 1kr=1p förstår jag det som. Kan man se vilka typer av hotell man kan bo på för X antal poäng eller har du några exempel?
Jag behöver inte på superlyxigt, men gärna fräscht.
13 Membership rewards-poäng = 1 Hilton Honors eller 8 Membership rewards = 1 Radisson Rewards. Ingen superbra växelkurs med andra ord men det är ju bättre än inget, eller bättre än EB-poäng som blir oanvända om det är jämförelsealternativet (med tanke på att du skriver att du kommer ha för mycket EB-poäng).

Sen får man ju bonus vid 150k och 300k spend på Amex Platinum. Även Gold har bonus men osäker på nivåerna där.

Last edited:
1 Membership rewards-poäng = 13 Hilton Honors eller 8 Radisson Rewards. Ingen superbra växelkurs med andra ord men det är ju bättre än inget, eller bättre än EB-poäng som blir oanvända om det är jämförelsealternativet.
Lite väl generöst ;)
1692653746891.png

Toppen