Senaste nytt

Max 3 timmar i lounger?

Hoppas att det där inte blir en hård regel på sas hemmabaser, är inte ofta men det händer att man dyker upp lite tidigare för att ta ett möte från loungen då och då.

Men gissar att det är flexibelt om man kommer dit med Diamond och ett leende.
Som när jag gjorde LOA i Köpenhamn många år innan det infördes. Eller vart insläppt med ett Norwegian bordingpass och fick stor sympati av personalen för situationen som mina vänner hade försatt mig i.
Som Diamond borde du väl få 3 timmar arrivals lounge innan du byter till 3 timmar lounge innan avgång?

Hoppas att det där inte blir en hård regel på sas hemmabaser, är inte ofta men det händer att man dyker upp lite tidigare för att ta ett möte från loungen då och då.

Men gissar att det är flexibelt om man kommer dit med Diamond och ett leende.
Som när jag gjorde LOA i Köpenhamn många år innan det infördes. Eller vart insläppt med ett Norwegian bordingpass och fick stor sympati av personalen för situationen som mina vänner hade försatt mig i.
Är de automatiserade grindarna för SAS-loungerna i Skandinavien ens programmerade att upprätthålla denna nya 3-timmarsgräns? En gräns på 3 timmar före avgång innebär mindre än 3 timmar i loungen eftersom det tar tid att gå från loungen till gate innan grindens stängningstid (vilket ofta är tidigare än den faktiska planerade avgångstiden).

Är de automatiserade grindarna för SAS-loungerna i Skandinavien ens programmerade att upprätthålla denna nya 3-timmarsgräns? En gräns på 3 timmar före avgång innebär mindre än 3 timmar i loungen eftersom det tar tid att gå från loungen till gate innan grindens stängningstid (vilket ofta är tidigare än den faktiska planerade avgångstiden).

Om de är programmerade eller ej vet jag inte. Det är dock en lätt inställning att göra. De vet vad klockan är, de läser avgångstiden på ditt boardingkort och om du är i transit eller ej. Det fixar 99% av fallen. Övriga som borde ha tillgång men nekas hänvisas till personal.

Och du har inte rätt till tre timmar i loungen, du har tillgång till loungen tre timmar innan avgång. Att det ger mindre än tre timmar i loungen är irrelevant.

Visst, men de utlovar ingenstans att du ska få 3 timmar sittande i en lounge.

Skillnaden är hårfin.
Praxis på stora alliansflygbolags egna lounger hade länge varit tillgång till lounge på avresedagen på ett flygbolag som är medlem i alliansen. En gräns på 3 timmar före planerad avgång är en stor förändring från den tidigare praxisen.

Praxis på stora alliansflygbolags egna lounger hade länge varit tillgång till lounge på avresedagen på ett flygbolag som är medlem i alliansen. En gräns på 3 timmar före planerad avgång är en stor förändring från den tidigare praxisen.

Det har varit praxis hos SAS och några andra att inte bry sig.

Men det finns andra som tillämpat gränsen, men gjort det när den behövts. När det exempelvis väntas stora resenärsmängder etc. Transitresenärer undantas ju i princip alltid också så man märker inte av det om man har lång layover någonstans. Vissa andra gör undantag för sina högsta statusresenärer.

Men tiderna är annorlunda nu. Det är mer folk i loungerna. För att resenärsupplevelsen ska bli bättre för alla, så måste något göras. Att förhindra att loungen används som ett kontor hela dagen känns som ett naturligt steg i det för mig som kommer en timme eller två innan avgång för mitt flyg.

The change in policy and practice is all about the money and cost-cutting.

The major airline alliances' policies had long been that access to alliance airline lounges had only one time-limit: the full day of ticketed departure as long as the alliance-airline-operated lounge had normal opening hours.

The major alliances' airlines don't really care about crowded lounges beyond what it means for their revenue and income. In that regard the airlines want to have space in their lounges to allow in more guests who mean more revenue and income from lounge operations. The recent shifts to 3 hour limits are about cycling in more guests into the airline lounges to get more money and cut costs per admitted guest into the airline lounges. They don't care if you have to put up with a packed lounge and you and a travel companion can’t find a seat together in the lounge and leave earlier because of that, as that is what the airlines want for financial purposes.

The change in policy and practice is all about the money and cost-cutting.

The major airline alliances' policies had long been that access to alliance airline lounges had only one time-limit: the full day of ticketed departure as long as the alliance-airline-operated lounge had normal opening hours.

The major alliances' airlines don't really care about crowded lounges beyond what it means for their revenue and income. In that regard the airlines want to have space in their lounges to allow in more guests who mean more revenue and income from lounge operations. The recent shifts to 3 hour limits are about cycling in more guests into the airline lounges to get more money and cut costs per admitted guest into the airline lounges. They don't care if you have to put up with a packed lounge and you and a travel companion can’t find a seat together in the lounge and leave earlier because of that, as that is what the airlines want for financial purposes.

Om flygbolaget vinner på det, och jag som genomsnittskund som inte sitter i loungen hela dagarna och behandlar det som mitt kontor vinner på det så ser jag inte problemet.

Men du är ute och cyklar angående tidsgränserna så vi kan lämna den diskussionen därhän. Det har varit vanligt länge. Andra bolag har provat andra grepp, genom att exempelvis neka inrikesresenärer (de amerikanska bolagen), sälja premiumbiljetter utan loungetillgång (Finnair och Gulfbolagen) etc. Emirates har fyra timmar innan avgång. Tredjepartsloungerna med gränser är så många att jag inte ens tänker lista dem.

Jag ser inte riktigt heller hur ett flygbolag sparar pengar genom att kicka ut någon som precis ätit, för att sen släppa in någon som äter igen. Det handlar snarare om att kunna erbjuda servicen till fler och minska överbefolkningen. Och helt personligt kan jag säga att om jag slipper gänget som varit på möte i Stockholm som passar på att kröka hela eftermiddagen i loungen så är jag helt nöjd. Det är få saker som gör mig mindre benägen att spendera pengar hos ett flygbolag än att komma in i en lounge, och sen inte hitta en enda ledig plats. Vilket har hänt flera gånger på Arlanda och Köpenhamn.

Toppen