Senaste nytt

Mauritius i november

ulagun

Medlem
Pensionärer sedan några år. Blivit alltför mycket Canarias och SAS plus vintertid senaste åren.
Vänner/bekanta har rekommenderat Mauritius som alternativ . Tanken är att stanna i stort sett hela november, komma hem lagom till advent. Utesluter häftiga dyra all inklusive hotell.
Drömmen är en havsnära bekväm selfcatering bungalow, men ändå inte alltför isolerat.
Dessutom. hur t a sig dit. ? Reguljärflyg med Star A är optimalt- Kollat lite på lufthansasidorna och är konfunderad. Efter tidigare erfarenheter med Edelweiss, Helvetic och Austrian holiday tours varianter (som fö Senator redde ut för oss) är jag smått misstänksam att hamna på någon charter variant,
Tar därför tacksamt emot alla tips och erfarenheter från er på forumet
 

Mr Basic

Medlem
Var i Mauritius okt/nov 2017 och temperaturen var mkt behaglig. Vi bodde på östkusten (norr om flygplatsen), Emeraude Beach Attitude. Ca 10 min promenad till byn, Quatre Cocos. Är som sagt väldigt lugnt och det fanns endast ett par restauranger i närheten utöver hotellets egen.
Vi flög med Turkish via Istanbul dit och med Austrian (reguljärt) via Wien hem, mkt nöjd med båda.

Edit. Enligt uppgift lugnare vatten/vågor på östkusten. Jag har inte varit på västsidan men det var iaf väldigt behagligt att bada (i havet) där vi bodde.
 

Antonic

Medlem
Ska dit med familjen i början av januari. Vi bokade med Emirates (codeshare Air Mauritius sista biten). Klart bäst pris och bra flygtider. Hittade inga bra resor med Star Alliance då.

Även vi har bokat hotell på östkusten (C Mauritius) nära Quatre Cocos. Sist jag var där (säkert 10 år sedan) bodde vi nere i Blue Bay precis vid flygplatsen. Väldigt fint men lite väl nära flygplatsen med plan som lyfte och landade ovanför en när man låg på stranden.

Överlag en väldigt fin ö med behagligt klimat och mycket mer välutvecklad infrastruktur jämfört med t.ex. Zanzibar.

Vill ni ha ett litet äventyr kan ni flyga till ön Rodrigues med Air Mauritius (tar ca 1.5 timme). Till hör Mauritius men är betydligt mycket mer orört och mindre exploaterat än huvudön. Det ska vi göra när vi ska dit! :)
 

LarsCph

Medlem
Jeg var med familien der i 2014 hvor vi boede i en villa lejet via HomeAway i Trou aux Biches. Jeg ved ikke om den stadig findes tilgængelig men jeg har ejerens e-Mail hvis du vil have den så send mig en PM. Det var et super sted direkte ud til stranden på en stor grund hvor ejeren selv boede i et hus et andet sted på grunden. Vi rejste som familie med et mindre barn. Villaen og beliggenheden var virkelig god. Vi havde lejet bil så det var enkelt at komme omkring og til indkøb, det er nemt at køre bil på Mauritius når man lige har vænnet sig til venstrekørsel.

Billedet her er fra udsigten fra haven foran huset.

Trou.jpg
 

eddo

Medlem
Var där i tre veckor över jul och nyår 21/22. Flög med TK ARN-IST-MRU tor vilket var smidigt. Rekommenderar verkligen att hyra bil, vet inte hur det ser ut nu men det var extremt billigt (6k för 3 veckor) när vi var där och det är smidigt att kunna ta sig mer eller mindre vart man vill över dagen.
 
Toppen