Senaste nytt

Mat in i USA?

Fast Kalles Kaviar är ju snarast att klassa som "äcklig sörja" och har imho ganska lite med riktig kaviar att göra, så det är ju inte så konstigt att den inte ska deklareras som kaviar.
Klart för dig och mig men jag skrev det så att inte någon säger att de har ett halvt kilo kaviar och sen får en lång diskussion med tullen, nästa gång vi ses bjuder jag på en ost & kaviar macka ;)

Ett råd i tråden ät att deklarera allt ätbart ni har med er. Det är mycket att svara på frågan vad man har och eventuellt få lämna ifrån sig det, än att försöka fula in det och bli misstänkt för att försöka smuggla in grejer och eventuellt åka på böter (eller i bästa fall utskällning). Visst, det tar lite längre tid i tullen (kanske, de kan också bara vinka förbi) men ger betydligt mer goodwill.

Gäller även till andra länder såklart, i synnerhet Australien och Nya Zeeland om man ska tro diverse tv-program! ;)

Australien är snäppet värre än USA...

En bekant kom dit och fick markering av hunden - han hade ingen aning om varför, då han inte hade någon mat/frukt med sig efter 3 veckor på PNG. Visade sig vara ett ruttet äpple från Australien som kommit med på utresan för 3 veckor sedan och blivit bortglömt. Detta ledde till en utskällning och att fylla i ett papper med passnummer att han lovade att minsann inte försöka smuggla in mer i fortsättningen och att det då skulle bli dryga böter...

Men generellt är alla frukt- och köttprodukter mer eller mindre omöjligt utan kommersiella importdokument.

Dom har märkliga bestämelser för införsel i USA. För ett antal resor sedan hade jag sparat en banan från flygbolagets fruktkorg och lagt i handbagaget. Naturligtvis hittade den lilla hunden som dom brukar skicka runt i ankomsthallen denna när jag väntade på väskan. Det var bara att lämna från sig denna farliga tingest när en barsk hundförare dök upp.

En gång i kön till Immigrations på JFK kom det en sådan liten hund, TSA-selen hängde ner i golvet, det var en väldigt liten hund. Den satte sig ner framför en dam i kön och hundföraren frågade om damen hade någon frukt i sin väska. Nej, svarade damen. Hundföraren säger då "Can I please have the apple that you have in your bag?" Damen tar upp ett äpple och räcker över det. Hundföraren klappar om hunden med ett "good girl!" och går vidare. Imponerande!

Som några andra nämnt i tråden så hade min fru en banan i sitt handbagage vid ankomst till Los Angeles LAX, hunden sniffade upp den och det blev en 25 minuters kö till röntgen maskin och kolla av aktuell väska där banan i fråga beslagtogs, kom undan med en varning men det såg ut som om de loggade hennes pass så kanske de kollar extra vid nästa resa. Böter skulle enligt personalen vara 300 USD.

Så mitt råd, ta inte med något om du inte tänker deklarera det på tull formuläret.

Jag deklarerar alltid allt ätbart och drickbart som jag har med mig till USA, och det har ännu aldrig varit några problem. Nu har jag dock fått en beställning på Polarbröd. Rågkaka | Polarbröd
Är det ens någon idé att försöka ta in det, eller kommer de att slänga det direkt?

Jag har haft bröd mig och det har aldrig varit något problem. Nu senast i slutet på oktober när vi flög in till Miami. Deklarerade det givetvis och de frågade bara om jag hade något kött (skinka, kalkon etc) på mitt bröd. Det har vi aldrig, vet att det är big no no! Men ost går finfint!

Bröd borde gå bra - iaf så länge det är gräddat. Då har man ju i praktiken steriliserat det från alla konstiga ting som skulle kunna vara farliga. Möjligen kan du få problem om du tar med dig saker som börjat mögla, men det utgår jag ifrån att du inte tänkt. :)

Bröd borde gå bra - iaf så länge det är gräddat. Då har man ju i praktiken steriliserat det från alla konstiga ting som skulle kunna vara farliga. Möjligen kan du få problem om du tar med dig saker som börjat mögla, men det utgår jag ifrån att du inte tänkt. :)
Haha jag tror att mögligt bröd dessutom hade lett till en viss besvikelse hos mottagaren. :)

Toppen