Senaste nytt

Mat i SAS Business Class på Europaflyg

Roger J

Medlem
Det går men det beror på att kabinbesättningen inte har förstått att gardinen ska avskilja C från Y (vilket innebär att passagerare i Y använder toaletterna längst bak!) och inte C och Y från M. Detta har jag påtalat tusentals gånger utan att få någon vidare respons.

Det stämmer inte. På SAS 738/736 kan skynket som bäst placeras efter rad 4. När SAS har tre eller färre rader med Business Class placeras då skynket bakom Economy Extra. Och går inte det heller så placeras det längre bak utan att dras för.

De har alltså en dålig teknisk lösning för skynket som inte är anpassad för dagens små Business-kabiner...
 

twiggs

Medlem
Det stämmer inte. På SAS 738/736 kan skynket som bäst placeras efter rad 4. När SAS har tre eller färre rader med Business Class placeras då skynket bakom Economy Extra. Och går inte det heller så placeras det längre bak utan att dras för.

De har alltså en dålig teknisk lösning för skynket som inte är anpassad för dagens små Business-kabiner...

Då måste flygplanen skilja sig åt inom dessa grupper också. Kanske beroende på vilka som haft gardinanordning från början, respektive fått det installerat senare (?).
 
Maten har alltid i min mening smakat bra på SAS C klass....dock synd att de tog bort efterrätten...men vad jag förstår serverar väl inte LX och BA riktig efterrätt på deras motsvarande flighter till ARN. Det är väl bara ET som är guldkornet och undantaget. Tror nog inte heller att jag fick efterrätt när jag flög med KL:s ES till AMS...
 

Roger J

Medlem
Då måste flygplanen skilja sig åt inom dessa grupper också. Kanske beroende på vilka som haft gardinanordning från början, respektive fått det installerat senare (?).

Så kan det vara.
Vad jag förstått så ska skynket absolut alltid sitta mellan Business Class och Economy Extra. Som ett sämre alternativ då det inte går (vilket alltså är väldigt ofta!) placeras det bakom Economy Extra. Annars används det inte alls.
Den tekniska begränsningen, med dagens dåliga lösning, består i att avståndet mellan hatthyllorna smalnar av från rad tre och framåt.
 

Jacob

Medlem
Maten har alltid i min mening smakat bra på SAS C klass....dock synd att de tog bort efterrätten...
Det var riktigt synd att de tog bort efterrätten som kom i en liten skål tillsammans med kaffet.

men vad jag förstår serverar väl inte LX och BA riktig efterrätt på deras motsvarande flighter till ARN. Det är väl bara ET som är guldkornet och undantaget. Tror nog inte heller att jag fick efterrätt när jag flög med KL:s ES till AMS...
Det beror väl lite på hur man definierar efterrätt. Men jag antar att vi pratar om något mer än en chokladbit eller en liten kaka...

Ethiopian Airlines är ju en klass för sig. Lufthansa serverar normalt ordentlig efterrätt i business class. Även KLM gör det numera sedan de ersatt Europe Select med Europe Business Class. Likaså Austrian vad jag minns...
Så i den bemärkelsen ligger SAS något bakom, om man värderar att få något till kaffet i alla fall.
 

Kricka

Medlem
Har senaste veckorna gjort åtta sträckor med SK och LH i Business. Turerna har varit från
ca. 1h 50 min till ca. 3h 30min. Endast två av sträckorna flögs av SK men de var klart bäst
när det gäller maten trots att man "bara" får en liten chokladbit till efterrätt. Att SK serverar
äkta champagne lyfter jag extra på hatten för !
 

HenrikT

Medlem
Har senaste veckorna gjort åtta sträckor med SK och LH i Business. Turerna har varit från
ca. 1h 50 min till ca. 3h 30min. Endast två av sträckorna flögs av SK men de var klart bäst
när det gäller maten trots att man "bara" får en liten chokladbit till efterrätt. Att SK serverar
äkta champagne lyfter jag extra på hatten för !

Håller helt med. SK är mycket bättre än LH på Short Haul Business Class. Jag tycker att maten alltid smakar bra på SK... det är också en mycket mer rejäl måltid än vad man får på LH. Japp, att SK serverar riktig champagne är ett plus jämfört med det där sötsliskiga bubblet som LH serverar. Urk!

Sist när jag åkte med SK till London så delade de ut en massa extra choklad till kaffet samtidigt som de kom med en bricka med diverse avec. Riktigt trevligt!
 
Last edited:

Stockholm

Medlem
trots att man "bara" får en liten chokladbit till efterrätt. Att SK serverar
äkta champagne lyfter jag extra på hatten för

He he... nu förstår jag varför jag som nästan alltid sitter bakom skynket i SK får betala för mitt vatten... :p
 
Toppen