McClane
Ny medlem
1) En ren SAS bokning i en riktning, (ev andra bolag också), som är interkontinental, måste ha tillgång till anslutningar bokningsbara i samma klass (I detta fall I-klass)
2) Tillgänglighet av dessa anslutningar kan inte bestämmas genom att söka på segmentet enbart. TIllgänglighet inom Europa är högre.
3) Dessa Married segment verkar dessutom vara klassberoende (Om min resa hade varit Premium economy från Miami hade det varit möjligt att boka)
Vekar ha stött på ett problem kopplat till ovanstående i mitt senaste försök till bokning av en ren SAS award. Har lyckats få till en utresa som är ARN-CPH-LAX som ligger som bokningsklass I. Då jag försökte få till returen så vägrade onlinebokningen låta mig boka LAX-CPH-ARN. Detta trots att det fanns tillgängliga platser i SAS business LAX - CPH såväl som tillgänglighet i SAS Plus CPH-ARN vid sökning ben för ben. Sökte man LAX-ARN så syntes helt enkelt inga platser förutom de i SAS-plus.
Genomförde därför en testbokning i SAS Plus hela vägen LAX-CPH-ARN på samma flight och detta gick att boka utan problem med onlinebokningen. Hela denna bokning kom in som bokningsklass F.
Misstänker således att tillgängliga bonusplatser i SAS plus på sträckan CPH-ARN av någon anledning bara är kodade som bokningsklass F och inte går att kombinera med SAS business I-klass. Frågan är ju vad det är som avgör om ett awardsäte i SAS Plus går som bokningsklass F eller I. Hade han som matade in bonusplatserna i awardsystemet en dålig dag eller är det en komplott för att få svenskar baserade kring ARN att flyga mer premium economy istället för business?
Ingen av de platser som nu släpps i SAS business LAX-CPH i maj 2023 verkar gå att boka LAX-CPH-ARN. Är det bara att hoppas att det släpps mer SAS plus platser i bokningsklass I, eller är det någon som sitter på en mer kreativ lösning?