Senaste nytt

Manhattan restaurang med familj?

JockeS

Medlem
Åker till NYC förförsta gången, och bor centralt på Manhattan ett par dagar nu i februari.

Vi skulle vilja gå ut och äta på en restaurang som ett litet födelsedagsfirande, 45 år, och söker gärna tips på en eller flera restauranger som passar en familj med 2 kräsna tonåringar, 12 och 14 (pasta/köttbullar/pizza)
hört att en del retaurangen kräver att man är 21 år minst för att få äta där? True or false?

Plus i kanten vore något med utsikt.

behöver inte vara mitt på Manhattan, utan vi kan gärna åka över till t ex Brooklyn eller New Jersey.
 

Hachans

Medlem
Åker till NYC förförsta gången, och bor centralt på Manhattan ett par dagar nu i februari.

Vi skulle vilja gå ut och äta på en restaurang som ett litet födelsedagsfirande, 45 år, och söker gärna tips på en eller flera restauranger som passar en familj med 2 kräsna tonåringar, 12 och 14 (pasta/köttbullar/pizza)
hört att en del retaurangen kräver att man är 21 år minst för att få äta där? True or false?

Plus i kanten vore något med utsikt.

behöver inte vara mitt på Manhattan, utan vi kan gärna åka över till t ex Brooklyn eller New Jersey.

Ja, vissa restauranger har 21-årsgräns och det hänger ihop med layouten för restaurangen. Om de bara har en serveringsdel som är samma som bardelen är det 21-årsgräns. Men ofta är baren avskild från resten och då är det ingen lagstadgad åldersgräns.

Och innan någon kommer in och säger att de varit på den och de restaurangen med barn i baren så är ju efterlevnaden olika. Barn i bar är generellt förbjudet, även om de inte dricker och det är något de flesta restauranger håller på.
 

SK989

Medlem
Jag vet inte vilken stil på restaurant som du letar efter riktigt, men en restaurang som föll mina på den tiden ganska kräsna barn i smaken var Dinosaur Bar-B-Que i Harlem - det är alltså inte någon barnrestaurang eller temarestaurang utan den heter bara så (kanske för att portionerna är stora).

NYC & Harlem BBQ Restaurant & Delivery | Dinosaur Bar-B-Que

En annan kul restaurant att besöka om man aldrig varit där är "Seinfeldrestauranten", d.v.s. Tom's Restaurant var Seinfeld och hans vänner alltid ses. Restauranten finns på riktigt, den ser dock inte likadan ut inomhus som i teveserien. Maten är inget särskilt, det är mer grejen att gå dit. En klassisk diner och det är faktiskt inte alls turistigt, har bara varit locals där när jag varit där. En stor nackdel med Tom's är dock att de inte har alkoholrättigheter.

Tom Restaurant

Om du vill gå till ett annat klassiskt New York-ställe är The Russian Tearoom kul att besöka. Restauranten har förekommit i många filmer och t.ex. i introt till Saturday Night Live om du sett det någon gång. Namnet till trots är det också en restaurant (men man kan också dricka afternoon tea där). Det är ganska dyrt men jag tyckte maten och servicen var bra när jag var där. Barnen var med när vi var där, så det är inget problem att ta med barn.

The Russian Tea Room | Iconic Restaurant | Midtown | Central Park South

Ett sista tips är också ett klassiskt New York-ställe som jag gillar skarpt.

Katz's Delicatessen - Shipped, Catered & Delivered

Det är förresten på Kat'z delicatessen som den berömda scenen ur "När Harry mötte Sally" spelades in.

När jag var i New York första gången med barnen så besökte vi Frihetsgudinnan - om ni har planer på att göra det är ett tips att boka ett besök i kronan på statyn i förväg. Det är i regel omöjligt att få en sån biljett på plats när man är där då antalet besök upp i kronan per dag är väldigt begränsat. Mina barn har pratat mycket om besöket längst upp i Frihetsgudinnans krona efteråt som en cool grej.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Åker till NYC förförsta gången, och bor centralt på Manhattan ett par dagar nu i februari.

Vad är centralt på Manhattan för dig? Manhattan är stort, och har många delar som var för sig är centrala.

Är du på jakt efter något som i första hand är inom gångavstånd eller kan du tänka dig en sväng på tunnelbanan? Beroende på var i Manhattan du är så är ju tex Brooklyn närmare än andra delar av Manhattan isåfall...
 

MrRob

Medlem
Applebee's brukar vara rätt bra (för att vara den typen av etablissemang) tycker jag. Ingen dine dining, och utsikt blir nog svårt, men två kräsna ungdomar kommer garanterat att hitta något att äta. Blandning av familjerestaurang och fast food. Olive Garden kan funka rätt bra också.

(Ber om ursäkt till alla finsmakare som känner sig förolämpade av tipsen.. :D)
 

Tonton

Medlem
2 kräsna tonåringar, 12 och 14 (pasta/köttbullar/pizza)

Andra kan säkerligen ge tips på restauranger.

Vill bara slänga in en fotnot om att ifall ni planerar att äta på plats så krävs vaccinbevis (2 doser) för alla som är 5 år och äldre. Så se till att båda barnen har det innan ni flyger iväg, för att undkomma tråkiga överraskningar.
 

Senator

Moderator
Kan detta kanske vara det längsta snöret i någon "hur långt är ett snöre" fråga i BCs historia? :p NYC, det finns hur mycket som helst!

Jag gillar åka upp till Marcus Samuelsson i Harlem på Red Rooster. Går till och med att få köttbullar.

En annan liten pärla i det tysta är Loeb Boathouse mitt i Central Park.

Hängde med @sembl i "DUMBO" nu senast. Hur många ställen som helst. Andra sidan av Brooklyn Bridge ligger South Street Seaport. Hur många ställen som helst.

Hade The Spotted Pig fortfarande funnits hade jag rekommenderat detta.

Midtown tycker jag Keen's Steakhouse är ett måste.

Ett enkelt svar är: lägg in en adress/område i Google Maps och se vad som finns runt omkring.
 

sembl

Medlem
Detta är en omöjligt situation att rekommendera något med preferenser ovan. Pizza finns för 99c i många hörn och köttbullar finns på alla amerikansk italienska ställena som inte har något på menyn som är italienskt. Så länge man gillar maträtter som dränkts i tomatsås då har nu hittat rätt.

Jag skulle tex tipsa om något kul och familjärt tex Jongro BBQ som är Korean bbq. Man väljer kött och tillbehör och grillar på en grill på bordet.

En idé är ju att alla köper vad de vill på tex Chelsea market och hittar ett bord. Gillar de pommes med bea så kanske Pastis skulle fungera. Bea finns endast på kvällen och inte till lunch.

Du har Eataly både vid flatiron och nere vid wall street som är barnvänligt. Det skulle nog vara mitt bästa tips.

Jacobs Pickles har mera södern mat och där finns det friterad kyckling etc. Nära central park och mysigt.

Tacos finns lite överallt men det är.ingen svensk fredagstaco. Tex tacombi, rosa mexicana etc.


Rent generellt är asiatiska restauranger mer barnvänliga då de inte har en bar och alla är välkomna.

Något ni kommer se rent generellt så ser du nästan aldrig barn på restaurang. Det har med kultur att göra. Samma i matbutiker. Men man är inte emot dem utan det är bara kulturellt.
 

JockeS

Medlem
Tillägg: familjen är lite peaky eaters
Vad är centralt på Manhattan för dig? Manhattan är stort, och har många delar som var för sig är centrala.

Är du på jakt efter något som i första hand är inom gångavstånd eller kan du tänka dig en sväng på tunnelbanan? Beroende på var i Manhattan du är så är ju tex Brooklyn närmare än andra delar av Manhattan isåfall...

Vi kommer som sagt bo mellan Times Square och Central Park på M Social.
Och vi är öppna för att ta tunnelbana/taxi.
 

JockeS

Medlem
Andra kan säkerligen ge tips på restauranger.

Vill bara slänga in en fotnot om att ifall ni planerar att äta på plats så krävs vaccinbevis (2 doser) för alla som är 5 år och äldre. Så se till att båda barnen har det innan ni flyger iväg, för att undkomma tråkiga överraskningar.
Tack.. det är ordnat i Kivra
 
Toppen