Senaste nytt

Maldiverna i början av maj - Svårt att välja hotel.

Axxo

Medlem
Hej,

Jag, min fru och vår tvååriga dotter ska åka till Maldiverna i början av maj. Just nu har vi bokat SAii Lagoon Maldives, en bokning vi gjorde redan förra året.

Jag ser nu att hotellpriserna har gått ner en del, så jag kontaktade Hilton Maldives Amingiri Resort, och de kunde i princip pris-matcha, trots att de i vanliga fall är mycket dyrare. Skillnaden är att Hilton endast erbjuder halvpension (half board), medan vi från början bokade all inclusive på SAii Lagoon.

Har någon av er bott på något av dessa hotell? Eller har ni andra bra förslag?

Viktiga kriterier:

✅ Buffé (All Inclusive är inte jätteviktigt då vi knappt dricker något, men vi vill helst ha frukost, lunch och middag inkluderat).
✅ Barnvänligt
✅ Nära Malé, helst med speedboat inom 20–30 minuter (sjöflyg funkar, men då måste hotellet vara riktigt bra)
✅ Budget: 5 000–6 000 USD för 5 nätter (max 1 200 USD per natt)

Övrigt:

Vår dotter är två år, och vad jag förstått tar de flesta hotell inte betalt för barn i den åldern.

Det är vår sista resa med star alliance - TK i business! :)

Tacksam för era erfarenheter och tips!

Har ni silver+ status hos Hilton, i så fall är ju ett alternativ att köpa poäng och boka. Då får ni 5th night free (boka 5, betala för 4).
Hur länge ska ni vara borta, 5 nätter? Skulle ju vara perfekt i så fall. Säkert billigare med poäng än cash även utan 5th free.

Går ju inte att få med ai när man bokar på poäng oftast men bara höra av sig till hotellet så kan man lägga på cash/dag för att få half/full board.

Kollade mailen, half-board är 140usd natt/pp+skatt och full-board är 200usd natt/pp+skatt. Skatt/avgift/service ligger ju på ca 30%.

Ett av Hilton-hotellen som ligger nära Male och är barnvänligt är också Huvafen Fushi, 25-35min speedboat. Var där med vår 1.5åring i Januari och tyckte det var bra.
Transfer ingick i poängpriset 150k/natt förut, tror det fortfarande gör det men kolla med hotellet innan. Grundrummet för poäng är också en OWV, skillnad mot de andra hotellen.

Last edited:
Skulle nog släppa allt som har med Hilton och poänghotell att göra och istället kika på ett bättre all-inclusive. I slutändan betalar man ungefär samma peng utöver poängen när man räknar med kostnad för måltider, transfer och allt annat krimskrams.

Pullman Maldives är prisvärt, all-inclusive, barnvänligt. Kräver ett inrikesflyg och båttransfer. Ligger på runt 60K SEK per rum för en vecka inkl transfer.

Är väl lite säsongsberoende antar jag, kan man få in en poängbokning i högsäsong så är det ju klart prisvärt. Vet inte hur priserna ser ut i Maj.

Om man inte söker lyx utan en riktigt trevlig ö med bra mat och fantastiska stränder samty boende med bra standard kan jag rekomendera Meeru Island. Varit där och vi tyckte detvar perfekt för oss. All inclusive med dine around och hyfsat utbud av viner. Men inte speciellt lyxigt som en del av resorterna i Maldiverna. Ön har en del som är för barn och den nandra änden endast vuxna. Det finns lekplatser etc för barnen. Transfer ca 45min med båt dock.

Har funnits en hel del trevliga erbjudande på Luxury Escapes - funderade på en som, enligt deras beräkning, skulle ge 75% rabatt men den är bort nu. Finns en del annat dock (du får lägga in era datum för korrekta priser)

1742371060783.png

Om man inte söker lyx utan en riktigt trevlig ö med bra mat och fantastiska stränder samty boende med bra standard kan jag rekomendera Meeru Island. Varit där och vi tyckte detvar perfekt för oss. All inclusive med dine around och hyfsat utbud av viner. Men inte speciellt lyxigt som en del av resorterna i Maldiverna. Ön har en del som är för barn och den nandra änden endast vuxna. Det finns lekplatser etc för barnen. Transfer ca 45min med båt dock.
Har inte stor erfarenhet av Maldiverna men besökte Meeru för 3 år sedan. Mycket trevlig ö med fantastisk personal och mycket bra service. Aktivitetsutbudet bra med kronan i juvelen en egen liten golfbana. Nackdelen är väl kanske att revet ligger en bit utanför ön och en kortare båtresa krävs för att komma dit. Vi trivdes alldeles ypperligt!

Har inte stor erfarenhet av Maldiverna men besökte Meeru för 3 år sedan. Mycket trevlig ö med fantastisk personal och mycket bra service. Aktivitetsutbudet bra med kronan i juvelen en egen liten golfbana. Nackdelen är väl kanske att revet ligger en bit utanför ön och en kortare båtresa krävs för att komma dit. Vi trivdes alldeles ypperligt!
Ja vi ska tillbaka till Maldiverna i december och det lutar åt Meeru igen :). Tyckte dock att det var relativt bra snorkling runt ön utan att åka ut till revet

Jag kan varmt rekommendera ön/resortet Kuramathi, även om det är lite längre bort ifrån Male än de allra närmsta (20 min sjöflyg, speedboat 75-90min) USPen för Kuramathi är att det är en relativ stor ö för att vara Maldiverna. Det finns därför flertalet olika restauranger att testa, flera stränder, aktiviteter och annat. Superbra dykning samt snorkling på revet som går att nå från stranden. En snabb slagning i deras kalender så borde det få plats inom er budget. Deras "select inclusive"-paket är prisvärt och jag hade inte åkt dit utan att välja det. Barnvänligt på det sätt att personalen är barnvänlig, det finns barnstol på alla restauranger, det finns en "kids club", det finns två pooler med grundare delar. Skicka DM om du har frågor, har varit där ett antal gånger.

Lunch+dryck är ju lätt 100 usd/dag för två på maldiverna även om jag inte har koll på Hilton-hotellen där. Sen varsin drink är nästan lika mycket till så man når snabbt break-even.

Sheraton ligger väldigt smidigt till och har "billigare" rum. Undvik generellt over water med tvååring men det har ni säkert redan tänkt på.

Missa inte att priser i menyer etc är angivna "ex moms"

Toppen