Senaste nytt

Malaysian Airlines på väg mot konkurs?

Båda MH-incidenterna har varit fruktansvärt tragiska för de inblandade. Men mot bakgrund av "Dreamlinertråden" kan jag inte låta bli att fundera lite. Vad som hände MH370 är ju fortfarande höljt i dunkel, men kan trots det ses som ett haveri, som tack och lov är mycket, mycket sällsynta inom reguljärflyget. Att sedan några imbecilla dårar i kamouflagedräkter, indirekt understödda av en maktfullkomlig despot, av misstag skjuter ned ett trafikflygplan, är på gränsen till det osannolika, men det har dessvärre hänt, men det kunde varit vilket bolag som helst och som råkade passera som drabbades. Mannen/kvinnan på gatan drar då slutsatsen att det är livsfarligt att flyga med MH, trots att risken att de blir överkörda och dödade av ett rattfyllo nästa gång de går över gatan är betydligt större. Ergo, MH, måste köra en re-brand.

Samtidigt kan "rödmulen" systematiskt försöka blåsa sin kunder på deras rättigheter och mannen/kvinnan på gatan fortsätter att boka biljetter med DY, men samtidig anse att det är mer eller mindre livsfarligt att flyga med MH. Förvånad, nej inte med tanke på att man inom samma geografiska marknader lyckas kränga i princip gratis kranvatten för typ 100 kr/litern:D Eller vad säger Palazzi som nog har fler hp i marknadsföring än vad jag har?:D

Jag kan bara konstatera att det är en hopplös bransch att analysera. Kontentan är att om man sänker priset tillräckligt så charterflyger folk till Kabul, i en rostig DC3 :rolleyes:

Så länge som det är varmt och finns Svenskt kaffe på hotellet så...

OnT: Finns ju många mer eller mindre havererade varumärken som lyckats komma tillbaka efter ett namnbyte. Är grunden bakom solid kommer vi att se ett re-brandat MH om några år. Frågan är väl bara om grunden verkligen är solid (och hur man i en lågmarginalbransch klarar att ersätta två förlorade flygplan)?

OnT: Finns ju många mer eller mindre havererade varumärken som lyckats komma tillbaka efter ett namnbyte. Är grunden bakom solid kommer vi att se ett re-brandat MH om några år. Frågan är väl bara om grunden verkligen är solid (och hur man i en lågmarginalbransch klarar att ersätta två förlorade flygplan)?

Pan Am - Klarade väl aldrig av att återhämta sig

Man tänker ju direkt på Etihad-köp, men vet inte ens om de skulle ta risken. Främst skulle jag inte ta risken att det gamla varumärket aldrig tvättas bort (trots namnbyte), och sedan delar man hemmaplan med Air Asia/ Air Asia X.
Med referens till mitt eget inlägg om prisnivåernas betydelse......så är potentiell köpare en dåre :p

Mitt tips är, i ordning: 1. Mindre, statsfinasnierat, bolag. 2. Inget nytt bolag 3. En dåre (eller pot.geni) köper befintligt bolaget

Toppen