Senaste nytt

Malaysian airlines - INGEN alkohol på flyg kortare än 3 timmar

Jag vet inte om det här är med nya begränsning att göra men i alla fall det har varit en händelse ombord på Malaysia Airlines.
Malaysiakini skrev:
MAS stewardess wept for having to serve alcohol, says mufti
Published 2 Jan 2016, 1:53 pm

Perlis Mufti Mohd Asri Zainul Abidin said a Malaysia Airlines stewardess had wept in front of him as she complained about having to serve alcohol and not being allowed to wear the headscarf.

"On a MAS flight tonight, an air stewardess complained and cried in front of me about her fate.

"She is tormented that she has to service alcohol and is not allowed to put on the headscarf.

"She is only trying to support her children and this is not the first time I hear of such complaints," said Asri in a Facebook posting last night.
MAS stewardess wept for having to serve alcohol, says mufti - Malaysiakini

Förra vintern flög jag och min sambo med dem TPE-BKI, BKI-SDK-BKI, BKI-KUL-DPS, DPS-KUL-TPE.

Allt flögs i business varav inrikes Borneo-sträckan uppgraderades med att vi gjorde ett "offer". Vi blev serverade alkohol på alla flighter utom de som var inrikes. Dvs på Borneo samt Borneo - KUL.

Bortsett från det så tycker jag att MH levererade väldigt bra service på alla sträckor! Väljer dem igen om jag kan.

Min uppfattning är att servicen på MH är väldigt ojämn. Jag skrev om det i en annan tråd som egentligen handlar om Thai airways. Eftersom jag inte dricker alkohol så har jag inte ens reflekterat över den biten, men även när det gäller allt annat som bygger upp ett serviceutbud så varierar det mellan högt och lågt.

Hmm... Så typiskt Malaysian? :/

Forcera muslimska troende flygvärdinnor att arbeta utan slöja skulle ju gå hem sådääääääääär i västeuropa; direkt klagomål på diskriminering - men i ett land med (marginell) muslimsk majoritet går det tydligen bra!

Att inte servera alkohol på flyg under tre timmar i business går ju 100% stick i stäv med det de försöker åstadkomma genom att ha regler som gör att ALLA flygvärdinnor måste servera alkohol (tycker jag iofs är ett rimligt krav - finns ju andra jobb att söka om man inte vill).

Det är ju för att de anser att om du vill bära slöja så är flygvärdinna(och en del andra jobb) inget som du vare sig vill eller kan vara. Slöjan är nämligen ingen modeaccessoar. På de supermarkets jag varit på i Malaysia har man sålt alkohol och fläsk separat så att muslimer inte ska behöva befatta sig med det. Jag skulle därför inte vara ett dugg förvånad om det visar sig att man faktiskt stoppat alkohol på korta flygningar(på långflygningar vill man nog däremot inte stöta sig med de icke-asiatiska resenärerna).

Det är ju för att de anser att om du vill bära slöja så är flygvärdinna(och en del andra jobb) inget som du vare sig vill eller kan vara. Slöjan är nämligen ingen modeaccessoar. På de supermarkets jag varit på i Malaysia har man sålt alkohol och fläsk separat så att muslimer inte ska behöva befatta sig med det. Jag skulle därför inte vara ett dugg förvånad om det visar sig att man faktiskt stoppat alkohol på korta flygningar(på långflygningar vill man nog däremot inte stöta sig med de icke-asiatiska resenärerna).

Jag fattar inte.. Vad har det med långa eller korta flygningar att göra. Malaysian är ju ett Malaysiskt bolag som mest används av Malayer (oavsett religion) och slöjan du nämner @Fredrik är ju den samma oavsett flygets längd? Eller missförstår jag?

Dessutom, senast jag var i en MAS-lounge på en (främst) inrikesflygplats (PEN) fanns det alkohol där...

En majoritet (50-60%) av Malaysia är muslimer, men det är INTE en muslimsk stat, och dessutom finns det gott om sekulariserade muslimer där också.

Att som butiksägare välja att sälja alkohol/fläsk i en separat avdelning kan hjälpa till att få fler kunder; att som flygbolag diskriminera mot 40% av sitt eget lands befolkning [vänta nu - man borde kanske inte servera nötkött heller eftersom det är gott om Hinduer i Malaysia?], samt den större delen av utländska passagerare är inte ett kommersiellt rimligt beslut.

Jag fattar inte.. Vad har det med långa eller korta flygningar att göra. Malaysian är ju ett Malaysiskt bolag som mest används av Malayer (oavsett religion) och slöjan du nämner @Fredrik är ju den samma oavsett flygets längd? Eller missförstår jag?

Ja, jag menar att det förmodligen är betydligt fler ickeasiater på långflygningarna och då kompromissar bolaget. På de kortare, där lokalbefolkningen är i majoritet, kompromissar man inte längre. Förmodligen som en del i omstruktureringen för att få bolaget att gå bättre.

Dessutom, senast jag var i en MAS-lounge på en (främst) inrikesflygplats (PEN) fanns det alkohol där...

Ja, men när du var där serverades förmodligen alkohol ombord också. Vidare är Penang inget bra exempel.

En majoritet (50-60%) av Malaysia är muslimer, men det är INTE en muslimsk stat, och dessutom finns det gott om sekulariserade muslimer där också.

Ta det med Malaysias regering. Det är olagligt för muslimer att dricka alkohol och det finns gränser för hurdan muslim det är tillåtet att vara.

Malaysia requires every citizen (from age twelve) to be issued with a national identity card, the MyKad. This card has a microchip which contains, among other information, the name of the cardholder’s religion. All Malays (an ethnic group comprising more than fifty percent of the population)—of whatever religion—have cards with the word "ISLAM" on the card's face.[4][7] The identity cards enable "religious police" to identify Muslims who are violating Islamic precepts.[

Blasphemy law in Malaysia - Wikipedia, the free encyclopedia

Att som butiksägare välja att sälja alkohol/fläsk i en separat avdelning kan hjälpa till att få fler kunder; att som flygbolag diskriminera mot 40% av sitt eget lands befolkning [vänta nu - man borde kanske inte servera nötkött heller eftersom det är gott om Hinduer i Malaysia?], samt den större delen av utländska passagerare är inte ett kommersiellt rimligt beslut.

Vem vet? De kanske inte serverar nötkött på flygen till Indien, det vet inte jag. Malaysia är dessutom (ö)kända för att diskriminera ickemuslimska medborgare. Googla på "bumiputra".

Toppen