Senaste nytt

Malaysia oktober/november 2022 - tips?

Brandten

Medlem
Själv tycker jag Langkawi var uselt, skitigt vatten med blöjor som flöt omkring, en del samhällen var mer som ghetton med trasiga hus etc. Inte speciellt charmigt förutom de olika vattenfallen i bergen som var underbara med kallt sötvatten i hettan. Åk till Östkusten istället.

Lite som Bali då... Smutsigt och äckligt vatten på de flesta stränder vi var på. Ubud var däremot trevligt :)

Vi ska kolla östkusten, och hur man lättast tar sig dit från KL.
 

Brandten

Medlem
Penang och KL är grymt. Kan vara najs med lite andra avstickare också beroende på vad man peppar på. KL är en av de bättre hotellstäderna i världen när det kommer till prisvärdhet måate jag säga =)
Vi har planerat 3 sista nätterna i KL centralt då vi vill på shopping . Har kikat på 8 Kia Peng Suites flera gånger.

Vi vill ju ha fina stränder och chill 8 nätter och det kanske inte finns utan att ta sig till Sabah, Pulau Redang...
 

Brandten

Medlem
@Magnus8 hur var er resa i november med tanke på väder/regn?
5f4ac3740848588bb617d1b1994ff0f3.jpg
 

MartinH

Medlem
Själv tycker jag Langkawi var uselt, skitigt vatten med blöjor som flöt omkring, en del samhällen var mer som ghetton med trasiga hus etc. Inte speciellt charmigt förutom de olika vattenfallen i bergen som var underbara med kallt sötvatten i hettan. Åk till Östkusten istället.
Jag har varit på Langkawi 5 ggr sen 2014, alltid bott på Pantai Cenang. Stranden (som iofs är lång) har gått från perfekt paradisstrand till lite sämre och smutsigare, men fortfarande jättefin. Sen hänger det lite på vädret hur strand/vatten uppfattas, är ju bättre i dec/jan på Andamansidan när det är vindstilla och strålande sol hela tiden.
 

flonken

Medlem
Kom hem från Sabah / KL för några veckor sen.
Det behöver inget visum, du får 60 dagar direkt hos immigration.
Inga munskydd behövs, förutom i kollektivtrafik / grab / inrikesflyg. Men många använder det överallt ändå.
Vaccinationsbeviset kollade flybolaget i Singapore vid checkin, men ingen annanstans.

Vill du ha beachlife så har inte Sabah det du letar efter, åk hellre till Palau Redang isf. Det är dock lite osmidigt att ta sig dit.

Vi bodde på Shangri-La i KL, det var riktigt bra. Rekommenderas!
 

Brandten

Medlem
Kom hem från Sabah / KL för några veckor sen.
Det behöver inget visum, du får 60 dagar direkt hos immigration.
Inga munskydd behövs, förutom i kollektivtrafik / grab / inrikesflyg. Men många använder det överallt ändå.
Vaccinationsbeviset kollade flybolaget i Singapore vid checkin, men ingen annanstans.

Vill du ha beachlife så har inte Sabah det du letar efter, åk hellre till Palau Redang isf. Det är dock lite osmidigt att ta sig dit.

Vi bodde på Shangri-La i KL, det var riktigt bra. Rekommenderas!
Tack!
Precis bokat 5 nätter på just Shangri-La i KL förutom tidigare redan bokade 7 nätter på Shangri-La Golden Sands på Penang.
 

Brandten

Medlem
Nu har vi påbörjat resan.... Dvs jag har börjat packa. Drar till Arlanda om 2h. Checkade in Malaysia Airlines utan problem på någon minut.

Checkar in Turkish Airlines som inte tillåter oss att fullföra incheckning med meddelande "there is not enough seats available for this reservation please contact check in desk"
 

pswe

Medlem
Nu har vi påbörjat resan.... Dvs jag har börjat packa. Drar till Arlanda om 2h. Checkade in Malaysia Airlines utan problem på någon minut.

Checkar in Turkish Airlines som inte tillåter oss att fullföra incheckning med meddelande "there is not enough seats available for this reservation please contact check in desk"
Vi fick samma meddelande när vi flög Turkish härom veckan. Inga problem, kändes som en bugg. Vi flög på poäng med biljett utställd av SAS (117).
God tur! Och se till att ha buffert för passkontrollen på Arlanda idag, mycket usa flighter jämfört med vanligt, tvivlar på att myndigheten tagit höjd för det.
 

Brandten

Medlem
Gick hur bra som helst.

Flygets långtidsparkering stod och väntade på transfer direkt till terminal.

Ingen kö till TK business.

Ingen kö i fast track men TK biljetter gick inte per automatik så manuell handpåläggning behövdes.

Loungen togs emot av trevlig personal som blippade in oss direkt.

Snart boarding.
 
Toppen