Senaste nytt

Malaysia Airlines i teknisk konkurs.

Har just flugit Malaysia SIN-KUL-ICN utan problem, ganska fullt på planen (24 av 36 i Business KUL-ICN) bra service så verkar som
om verksamheten fungerar bra för tillfället. Det var väldigt tomt i loungen på KUL dock, var där i ca 4 timmar och det var aldrig mer än max 20 pers samtidigt.

Har fått mail precis att mitt bud gått igenom på torsdag 11 juni DPS-KUL. Utan att vara ekonomiexpert tolkar jag "Teknisk konkurs" som en slags rekonstruktion. Ägarna har ju köpt ut bolaget från börsen, ny VD är hämtad från Tyskland för omorganisationen. Kan det motsvara Chapter 11 i USA? Borde vara någon här på BC som vet bättre. Att boka bolagets flygningar ser jag inte som någon risk just nu då rekonstruktionen precis nu börjat.

Jag tolkar "teknisk konkurs" som att de i praktiken är i konkurs, men inte officiellt försatts i det. Det är möjligt att Malaysia har något som liknar Chapter 11, men jag tror nog mer på att man använt termen som ett sätt att beskriva hur illa det faktiskt är.

"teknisk konkurs" kan väl tolkas som att det går bra så länge ingen ber dem betala sina skulder, jmfr. Grekland.

Fråga: vågar jag boka dem för resa i slutet av juni? De har grymt bra fares i business one way i Asien nu. Perfekt positioneringsflyg mellan olika affärsmöten.

Klart du vågar. Risken att de skulle gå i konkurs och omedelbart sluta flyga ser jag som relativt liten. Se till att ha reseförsäkring som täcker det bara, för risken finns.

I den första artikeln jag såg i ämnet så stod det att teknisk konkurs betydde att de inte kunde betala vissa räkningar, och att det därmed finns entiter som kan begära dem i konkurs. Att det inte har hänt lär väl bero på att de inte har betalat till företag/stat som tycker att flygbolagets fortsatta existens är viktigare än pengar nu (stat och kanske underleverantörer utan andra framtidsutsikter?).

Som en del av omstruktureringsplan, följande rutter får mindre avgång eller stängs från augusti 2015.
Om ni har bokning med Malaysia Airlines på dessa rutter, rekommenderar jag er att kontakta flygbolaget/resebyrån ni har bokat genom.
  • Kuala Lumpur – Brisbane
  • Kuala Lumpur – Guangzhou
  • Kuala Lumpur – Ho Chi Minh
  • Kuala Lumpur – Hong Kong
  • Kuala Lumpur – Male
  • Kuala Lumpur – Manila
  • Kuala Lumpur – Perth
  • Kuala Lumpur – Siem Reap
  • Kuala Lumpur – Taipei Taoyuan
  • Kuala Lumpur – Yangon
Källa: Malaysia Airlines International Service Changes from August 2015 | Airline Route

Toppen