Jag är medveten om det faktiska läget, och jag har inget belägg för min teori. Jag har dock fått för mig, utan att gjort någon marknadsanalys, att det snarare är existerande flygbolag som styr trafiken till/från Bromma. Detta snarare än att det skulle innebära en problematik för så många om trafiken flyttades till ARN.
Min tanke är ju att de i Skellefteå är nöjda över en linje med SAS till ARN, varför skulle det för människor på andra orter vara kravspecifikt med just Bromma (?). Klart att de som ska till/från en plats mycket nära Bromma klagar, men hur mycket hänsyn kan man ta? Arlanda har snabbare förbindelser med centrala Stockholm än många storflygplatser på kontinenten.
Det där sensationsrubrikerna med 24.000 jobb hotas vet jag inte om jag ger så mycket för längre. Vill isf se en uppdelning på direkt och indirekt inverkan, samt branschkategorier. Är ju ett faktum att svenskt näringsliv inte brukar vara anhängare till rödgrön politik.
Att ett antal företag skulle gå i KK för att kunder/arbetare fick 10min längre tåg/bussanslutning tror jag inte.
Då flygkapaciteten också flyttas, och inte försvinner, blir inte flyganställda arbetslösa heller. Möjligen handlar det om markarbeten i /runt Bromma - men effekt på 24.000 verkar otroligt.