Senaste nytt

München/MUC - loungeaccess med SAS Go till ARN/Sthlm?

Gusten Gengas

Ny medlem
Hej alla!

Jag anar redan svaret på min egen fråga, men eftersom jag genom idogt googlande förstått att landets alla reserävar håller hus på detta forum tänkte jag att det kanske ändå kan vara värt att skicka ut frågan.

Jag kommer inom kort att flyga från München/MUC till Stockholm/ARN med en vanlig SAS Go-biljett. Jag har Eurobonus-medlemsskap, men befinner mig i den lägsta medlemsskapsklassen (och är därmed inte ens silvermedlem). Jag har dessutom ett helt vanligt American Express-kort av den enklaste klassen; alltså inget Guld-, Platium- eller Centurion-kort, utan ett vanligt blått Amex-kort som saknar årsavgift.

Då min flight från München tillbaka till Sverige avgår väldigt sent skulle det vara perfekt att få betala in sig i någon av flygplatsens olika lounger, för att kunna koppla av några timmar i en lugn miljö istället för att behöva sitta av tiden ute i flygplatsens publika delar.

Kan jag som SAS Go-resande överhuvudtaget komma in i någon av flygplatsens olika lounger, förutsatt att jag är beredd att betala för tillträdet?
 

Canadien

Medlem
Kan jag som SAS Go-resande överhuvudtaget komma in i någon av flygplatsens olika lounger, förutsatt att jag är beredd att betala för tillträdet?

Bjud istället 500:- /5000EBpoäng för en uppgradering till Plus via SAS onlineuppgraderingstjänst så får du lounge i Munchen samt god öl ombord. Plus att du tjänar fler poäng. Dessa går nästan alltid igenom vid lägsta bud, och går den inte igenom så kostar det inget.
 

Gusten Gengas

Ny medlem
Bjud istället 500:- /5000EBpoäng för en uppgradering till Plus via SAS onlineuppgraderingstjänst så får du lounge i Munchen samt god öl ombord. Plus att du tjänar fler poäng. Dessa går nästan alltid igenom vid lägsta bud, och går den inte igenom så kostar det inget.

Uppfattat - jag har noterat att det går att uppgradera sin biljett genom budgivning av det slag du är inne på. Gäller det dock om man dock redan har betalat för sin biljett? Om ja - vilken lounge får man i sådant fall access till? (SAS har ju ingen egen lounge i München, så jag antar att det är någon form av partnerlounge?)
 

palmen

Moderator
Uppfattat - jag har noterat att det går att uppgradera sin biljett genom budgivning av det slag du är inne på. Gäller det dock om man dock redan har betalat för sin biljett? Om ja - vilken lounge får man i sådant fall access till? (SAS har ju ingen egen lounge i München, så jag antar att det är någon form av partnerlounge?)
Ja det gäller, budet går igenom eller nekas 48-36h innan avresa. Plusgrade heter detta, ska finnas länkar på sas hemsida och finns en hel del trådar om det här.

Med en plusbiljett kommer du in i någon av Lufthansas business lounger på flygplatsen.
 

Gusten Gengas

Ny medlem
Ja det gäller, budet går igenom eller nekas 48-36h innan avresa. Plusgrade heter detta, ska finnas länkar på sas hemsida och finns en hel del trådar om det här.

Med en plusbiljett kommer du in i någon av Lufthansas business lounger på flygplatsen.

Perfekt! Tack så mycket, det var ju svar på båda frågorna. Uppgraderingen kostar mycket riktigt 500 SEK (som minst), och kommer jag in med en SAS Plus-biljett i Lufthansas business lounge så kan jag ju utan bekymmer hänga hela kvällen på flygplatsen. Tack så väldigt mycket för hjälpen, @Agö , @Canadien och @palmen !
 

AABack2ARN

Medlem
Vilket flyg är du bokad på? Om du flyger direkt mellan MUC och ARN så har väl SAS bara en flight om dagen - och den går mitt på dagen. Det finns dock en sen SAS-flight till CPH. Om ditt SAS-flyg har ett nummer som börjar på 3, dvs SK3xxxx, så är du inbokad på en Lufthansa-flygning och då är det till Lufthansa du ska vända dig för en uppgradering (har för mig att de har något liknande system som SAS men har ingen aning om priserna).
 

Plus

Medlem
Vilket flyg är du bokad på? Om du flyger direkt mellan MUC och ARN så har väl SAS bara en flight om dagen - och den går mitt på dagen. Det finns dock en sen SAS-flight till CPH. Om ditt SAS-flyg har ett nummer som börjar på 3, dvs SK3xxxx, så är du inbokad på en Lufthansa-flygning och då är det till Lufthansa du ska vända dig för en uppgradering (har för mig att de har något liknande system som SAS men har ingen aning om priserna).


Det finns iaf en dag i veckan när SK kör en kvällsflyget till/från MUC.
Tiderna skiljer sig lite från dag till dag.
 
Toppen