Senaste nytt

Möjlig lösning till poäng?

Fick precis reda på att inköpsstället inte godkänner kreditkort. Tanken var att genomföra ett kortköp på 190.000kr för att få poäng. Antar jag rätt om Coop MC ses som ett kreditkort i terminaler?
Kanske OT men accepterar inköpsstället Mastercard/Visa men bara de kort som de inte ser som kreditkort? Trodde inte detta tillämpades och har nog aldrig stött på att bara vissa MC/Visa accepteras. Åtminstone inte i "modern" tid. Gäller det en svensk "butik"?

Fick precis reda på att inköpsstället inte godkänner kreditkort.
Amex är ju inte ett kreditkort, så tar de Amex borde det gå bra.
Amex har såklart en kreditgräns, som är individuell och den kan höjas genom att ringa Amex och bevisa att man har inkomst eller andra medel som motiverar en höjning. SAS Amex fungerar lite annorlunda.

Amex är ju inte ett kreditkort, så tar de Amex borde det gå bra.
Nu är väl definitionen av kreditkort respektive betalkort inte "lagstiftad" men man brukar nog kalla de Amex man kan ansöka om idag (osäker på Centurion) för kreditkort då de medger att man delar upp betalningen över längre tid. De Amex som gavs ut för "några år" sedan brukar kallas betalkort då hela skulden ska betalas på fakturans förfallodag. På samma sätt fungerar exempelvis Eurocard.

De kort som kallas kreditkort brukar ha en bestämd kreditlimit medan de som kallas betalkort har "obegränsad" kredit, vilket det naturligtvis inte i praktiken har.

Rent formellt kan jag tycka att samtliga kort där man handlar "på kredit" och betalar en faktura i efterhand är ett kreditkort. Även om man kallar kortet betalkort så ger det faktiskt en kredit på runt en månad.

Nu är väl definitionen av kreditkort respektive betalkort inte "lagstiftad" men man brukar nog kalla de Amex man kan ansöka om idag (osäker på Centurion) för kreditkort då de medger att man delar upp betalningen över längre tid.

Njae det är ju faktiskt en i lagen stor skillnad. Ett kreditkort betyder att du får en kredit som syns på en kreditupplysning, och som avgör din kreditvärdighet. Den som tar en UC kan använda den informationen för att avgöra om du är kreditvärdig. Du kan inte dela upp betalningen på ett Amex utan det ska betalas direkt. Centurion, Platinum, Gold spelar ingen roll. "Brandade" kort som SAS Amex kan dock fungera på annat sätt.

Huruvida en handlare tar Amex som tråden handlade om kan nog bara trådfrågaren svara på.

Njae det är ju faktiskt en i lagen stor skillnad. Ett kreditkort betyder att du får en kredit som syns på en kreditupplysning, och som avgör din kreditvärdighet. Den som tar en UC kan använda den informationen för att avgöra om du är kreditvärdig. Du kan inte dela upp betalningen på ett Amex utan det ska betalas direkt. Centurion, Platinum, Gold spelar ingen roll. "Brandade" kort som SAS Amex kan dock fungera på annat sätt.

Huruvida en handlare tar Amex som tråden handlade om kan nog bara trådfrågaren svara på.

Detta är direkt fel.

Alla nya Amexkort i Sverige, oavsett SAS branding eller inte, har senaste typ två åren varit kreditkort där du kan dela upp kostnaden. Din faktiska kreditgräns syns på UC. Har man däremot kvar sitt gamla amex chargecard (betalkort) så fungerar det fortfarande som det gjorde innan. Dessa går dock inte att skaffa på nytt.

Last edited:
Du kan inte dela upp betalningen på ett Amex utan det ska betalas direkt.
Direkt felaktigt, det kan man visst det.
Centurion, Platinum, Gold spelar ingen roll.
Med undantag för Centurion, som fortfarande ges ut som betalkort, så stämmer det att det inte spelar någon roll vilket kort man har, det går UTMÄRKT att till räntan 15,99% dela upp betalningen på de Amexkort som har getts ut de senaste åren i Sverige, eftersom alla korten numera är kreditkort.

Ett kreditkort betyder att du får en kredit som syns på en kreditupplysning, och som avgör din kreditvärdighet. Den som tar en UC kan använda den informationen för att avgöra om du är kreditvärdig.
Ja detta är ju en reell skillnad. Det håller jag helt med om! Om det sen är relevant för den enskilde i det enskilda fallet har debatterats i oändlighet över åren så här är nog det mesta sagt.

Din faktiska kreditgräns syns på UC
Om nya kunder, förutom Centurion får en riktig kredit numera så tar jag såklart tillbaka mitt påstående.
Jag har haft Platinum i ett par år, och fick nyligen ett nytt kort. Har inte i någon UC synts och den senaste kreditupplysningen jag har är från Jan i år.
Eftersom denna tråden ligger i kreditkort tänkte jag det går bra att svara här, men det går bra om moderator vill flytta diskussionen till lämpligare forum också. Har inte sett just detta i Amex trådarna men kan såklart ha missat det.

Jag har haft Platinum i ett par år, och fick nyligen ett nytt kort. Har inte i någon UC synts och den senaste kreditupplysningen jag har är från Jan i år.
Har du ett betalkort av den gamla typen behåller du det även om själva plastbiten (ja metallbiten kanske antar jag här) byts ut.

Edit: Tvåa på den bollen...

Toppen