Senaste nytt

Måste ombokning av ekonomibiljett vara till samma bokningsklass?

Syversen

Medlem
Hej,

Har en bokning med Lufthansa GOT-FRA-LHR med retur LHR-BRU-GOT senare i år. Bokningsklass L på utresan och T på hemresan. Resan märkt med möjlig ombokning mot ev. prisskillnad. Bokat direkt på Lufthansas hemsida.

Behöver nu boka om resan men vid försök att göra det på Lufthansas hemsida får jag diverse meddelanden som inte är helt tydliga, men också lista på biljetter för de nya datum jag önskar. Kan dock inte få pris eller komma vidare. Tittar jag på en ren bokning hamnar motsvarande biljetter i bokningsklass Q.

Någon som har erfarenhet? Är skillnaden i bokningsklass problemet eller något annat? Jag har inte hittat villkoren för att lusläsa dessa och tar gärna del av info/erfarenheter innan jag ger mig in i kundtjänstträsket.
 

E.K

Medlem
För att inte behöva betala mer för ombokningen så gäller det att hitta samma bokningsklass.
Finns inte just den bokningsklassen kan prisskillnaden vara från någon hundralapp till flera tusen beroende på vilka boknings klasser som finns kvar.
Ring och hör vad det eventuellt skulle kosta att omboka. Så länge man inte rör bokningen så kostar det inget.
Man kan ju alltid chansa på tidtabellsändringar om resan är inom tre månader till exempel med tanke på hur Covid:en sprider sig.
Är det mer en resa på sommaren så får man ta sig en funderare om det är värt mellanskillnaden att boka om när man väl fått en kostnad.
 

Syversen

Medlem
För att inte behöva betala mer för ombokningen så gäller det att hitta samma bokningsklass.
Finns inte just den bokningsklassen kan prisskillnaden vara från någon hundralapp till flera tusen beroende på vilka boknings klasser som finns kvar.
Ring och hör vad det eventuellt skulle kosta att omboka. Så länge man inte rör bokningen så kostar det inget.
Man kan ju alltid chansa på tidtabellsändringar om resan är inom tre månader till exempel med tanke på hur Covid:en sprider sig.
Är det mer en resa på sommaren så får man ta sig en funderare om det är värt mellanskillnaden att boka om när man väl fått en kostnad.

Då låter det med andra ord som ett tekniskt fel som gör att jag inte ser prisskillnaden och kan gå vidare med ombokningen. Får ringa in och se vad som kan göras. Jag önskar samma flighter men vid ett senare datum och priserna är väldigt snarlika då som på min bokning, men som sagt, annan bokningsklass.
 
Toppen