Senaste nytt

Månadsboende i Karibien?

ulagun

Medlem
Bakgrund;
Pensionärer sedan några år, flyr vintermånaderna, bokar våning/bungalows med självhushåll dvs vardagsliv men sol och bad i.st.f skånska vintern.. Blivit lite för mycket Kanariska öar SAS Plus och Sydeuropa senaste åren,
Samtidigt är inte minst fru ulagun hockey freak. ( Sista vi gjorde innan pandemin var härlig men kylslagen resa Vancouver. Calgary och Edmonton)
Läst några intressanta inlägg här på BC, som kombinerar besök Kanada och sedan vidare med Air Canada rouge till Karibien.
Kanada är hemtamt , blir Maple Leafs match i Toronto samt buss till Ottawa och senators.
Karibien är dock en helt ny vit fläck på vår världskarta. Tar därför tacksamt alla emot tips, både hur det är att flyga AC Rouge samt vilken/vilka öar där man med tanke på svenska skräpvalutan kan spendera någon månad i bungalow/apartment med självhushåll, med god mat och dryck i lugnt och trivsamt område till vettig kostnad.
 
Hoppas tråden fylls på med bra tips :)

Själv har jag erfarenhet av Kuba, Mexiko och lite mer äventyrliga destinationer i central america.. och jag tror Air Canada flyger direkt

Kuba: finns mängder av fantastiska "casa particular", men jag tror det är enklast att hitta rätt när man väl är på plats (billigt, personligt och man kan oftast beställa hemlagad mat i förväg)
Mexico: tar man sig bort från de typiska turistområdena kan man hitta häftiga kolonial-villor med egen liten pool via homeaway eller airbnb till rimligt pris

Kan ge detaljer om så önskas..

Guatemala/Honduras/Nicaragua/Belize osv är lite mer äventyr, och kanske svårare att hitta rätt..

Har ingen erfarenhet av de typiska karribienöarna
 

airac

Medlem
Vi åkte till Curaçao innan pandemin. Jag ville åka till den delen av hemlandet, så valet var mellan ABC-öarna eller St-Maarten. Vi valde då Curaçao just pga prisläget (även om det har blivit sämre), då åkte Amerikanerna till Aruba och Bonaire och de drev upp priserna. Det verkar fortfarande gälla. Relativt fler holländare som åker till Curaçao än övriga Nederländska öarna. Håll er ifrån centrala Willemstad och kryssningsturistfällorna och så är det många holländare med samma syfte och plånboksstorlek. Hur det går att åka Air Canada dit har jag dock ingen koll på.
 
Toppen