Senaste nytt

Lunch och middag - Stockholm

rvarttinen

Medlem
Vi har ett par favoriter vad gäller krogar för middag:
- Portal, vid St:Eriksplan
- Rest. Hantverket, Sturegatan
Vid båda krävs det bordsbokning. Portal har dessutom en mycket bra lunch, kolla deras meny för dagens.

Vi var på Pressklubben igår, också lite av en favorit med rätt ok middag och de har väldigt bra öl på tapp, om du är inne på Belgospåret vill säga.
 

rvarttinen

Medlem
Påminner mig om problematiken i Stockholm att man inte kan få en kopp vanligt kaffe utan det är americano, espresso, macchiato, au lait, karamellströssel, glutenfritt, veganskt, ekologiskt, glada bönder, åkt fraktbåt som drivs av bränsleceller, tall, medium. short, stor, liten, ta med, äta här, måste köpa för att få låna toaletten, mellanrost, svart, från bajsande hamstrar... Jag skulle bara ha en kopp kaffe. Det börjar bli samma resa med öl, om du frågar efter en stor stark så tillkallas vakten för ingen utav hipsterbartendrarna ved vad de skall servera när de kan välja mellan 100 sorters stor stark.
På de bättre ställena får du bra hjälp om du frågar om vilket öl som skulle passa ... "vanligt" kaffe för mig är nog oftast en dubbel espresso, då kannbryggt ofta får stå för länge och bli beskt ... finns en espressobar som drivs av en italienare på Sankt Göransgatan 70, Kungsholmen (T-Bana Fridhemsplan), som är så ohippt det kan bli och bara bra kaffe (espresso).

Edit: om du vill ha lunch så finns Le Bistro i Västermalmsgallerian i närheten. Där behöver man oftast inte boka bord .. men, det kan bli fullt vissa dagar, särskilt fredagar.
 

Per N

Medlem
Vi har ett par favoriter vad gäller krogar för middag:
- Portal, vid St:Eriksplan
- Rest. Hantverket, Sturegatan
Vid båda krävs det bordsbokning. Portal har dessutom en mycket bra lunch, kolla deras meny för dagens.

Vi var på Pressklubben igår, också lite av en favorit med rätt ok middag och de har väldigt bra öl på tapp, om du är inne på Belgospåret vill säga.
Jag var faktisk på Portal för lunch idag. Mycket bra, råbiff och Schnitzel fick det bli.
 

Senator

Moderator
Anländer klockan 11 till Stockholm och Radison Waterfront om några veckor.
Ska på ett möte vid Kungsträdgården klockan 14. Så hade tänkt använda apostlahästarna från hotellet ner dit.

Vill gärna ta en bra lunch och min tanke är att jag ska ta något på vägen ner dit. Behöver inte ligga precis utmed raka vägen men inte för stor detour.
Vad finns de för bra alternativ?
Går ju googla men har stort förtroende för detta forum så roligare fråga här.
Enda egentliga "kravet" är att det ska finnas helt ok fatöl.



Sen har vi kvällen. Eftersom jag åker med Mrs Islamorada så ska vi passa på och fortsätta utforska hufvudstadens kulinariska inslag.
Inte ute efter nån exklusiv fine dining denna gången men inte Korv-Benke heller.
Tänker nått inom Tapas/BBQ/Italiensk. Är en sucker för BBQ så nått ställe med möra ribs är jag alltid sugen på.

Förra gången i Sthlm så bokade vi bord på La Brasas på Roslagsgatan.
Väldigt nöja med mat/drinkar och miljö.
Hade kunnat tänka mig där igen men det var fult den kvällen.

Las Brazas har en systerkrog ca 150m borta på Odengatan som heter Bar Nombre. Ägs och drivs av samma glada gäng. Samma höga kvalitet.

Annars också i området har du Café Facile på Luntmakargatan som är också en lite pärla som jag tycker mycket om.

Det vattnas i munnen på mig nu inser jag. Ute i Åkersberga där jag numera bor kan vi välja pizza eller hamburgare
 

pswe

Medlem
Tycker def. Ni kör brosket and friends till lunch för att stilla din hunger på ribs och bbq.

Därefter bokar ni bord på bar central uppe på Sveavägen till middag för att äta riktigt god schnitzel och färsk tjeckisk öl.

Du kommer inte bli besviken.
Jag kan stå för middagen om du dissar stället.
Bar central är bra men den ligger på Birger Jarlsgatan…
 

Islamorada

Medlem
Oj! Grymt tack för alla svar.
Har börjat skumma igenom alla.

Var lite oklar vad gäller fatölen.
Det jag tänkte var att jag letade efter annat än vanliga stor stark.
Även om vanlig ljus lager är gudomligt så letade jag nog mer efter nån IPA eller hantverkaröl av nått slag.

Inser även att jag borde se till att vara oftare i huvudstaden för att kunna kryssa av flera ställen som lockar i mat/dryckväg.



Tycker def. Ni kör brosket and friends till lunch för att stilla din hunger på ribs och bbq.

Därefter bokar ni bord på bar central uppe på Sveavägen till middag för att äta riktigt god schnitzel och färsk tjeckisk öl.

Du kommer inte bli besviken.
Jag kan stå för middagen om du dissar stället.

Har testat brisket&friends ett par gånger i Göteborg innan och inte blivit besviken.
Så även om det är ett bra tips så är det roligare testa nått man inte gjort förrut.
Schnitzel och bärs låter annars fint!


Las Brazas har en systerkrog ca 150m borta på Odengatan som heter Bar Nombre. Ägs och drivs av samma glada gäng. Samma höga kvalitet.

Annars också i området har du Café Facile på Luntmakargatan som är också en lite pärla som jag tycker mycket om.

Det vattnas i munnen på mig nu inser jag. Ute i Åkersberga där jag numera bor kan vi välja pizza eller hamburgare

Ja den har jag läst om. Absolut ett alternativ eftersom vi gillade Las Brasas!



Återigen, tack för tipsen.
Jag var rädd för att jag skulle få för många bra tips och svårt att välja.
Och så blev det nu.
 
Toppen