Senaste nytt

Lunar Way

crown

Medlem
Jag beställde standardkortet idag inför kommande resor i Sydamerika, där Visa ibland är enda accepterade betalningsmedel utöver cash. Ska bli intressant att testa kortet.
Nu vet jag inte om Lunar är ett "prepaid" Visa men när jag var i Sydamerika med mitt Revolut Visa (prepaid-typ) så fungerade det på flertalet ställen inte att betala, fick då använda mitt Norwegian Visa Credit. Så kan vara värt att kolla upp och kanske komplettera med ett "Visa credit".
 

helgonet

Medlem
Nu vet jag inte om Lunar är ett "prepaid" Visa men när jag var i Sydamerika med mitt Revolut Visa (prepaid-typ) så fungerade det på flertalet ställen inte att betala, fick då använda mitt Norwegian Visa Credit. Så kan vara värt att kolla upp och kanske komplettera med ett "Visa credit".

Bra input, kan vara bra att helgardera med tex Norwegian Visa. Såg dock att de har valutapåslag på 1.75%, var helst ute efter ett kort där jag slipper det, om det går.
 

micsjo

Medlem
Bra input, kan vara bra att helgardera med tex Norwegian Visa. Såg dock att de har valutapåslag på 1.75%, var helst ute efter ett kort där jag slipper det, om det går.

Klarna har ett gratis Visa-kort utan valutapåslag. Dvs inget eget påslag. VISA, MC och Amex tjänar alla på valutakursen oavsett. Kontantuttag utan avgift är det dock inte.
 

micsjo

Medlem
Bra input, kan vara bra att helgardera med tex Norwegian Visa. Såg dock att de har valutapåslag på 1.75%, var helst ute efter ett kort där jag slipper det, om det går.

Klarna har ett gratis Visa-kort utan valutapåslag. Dvs inget eget påslag. VISA, MC och Amex tjänar alla på valutakursen oavsett. Kontantuttag utan avgift är det dock inte.
 
Är det verkligen obegränsat med gratis bankomatsuttag utomlands med inget valutapåslag (förutom det som Visa/Mastercard lägger till) med gratisversionen av svenska Lunar?
 

ssh9721

Medlem
Vet inte hur jag missat detta kort, men nu när mitt andra resekort inför alla avgifter kan detta vara värt att undersöka närmare.
 

gusris

Ny medlem
Har testat lite överföringar med Lunar, egentligen triggat av Revoluts problem med referens/meddelande för SEK-överföringar till svenska konton. Jag har inte riktigt koll på hur Lunar fungerade tidigare med kan konstatera att i dagsläget så:

Top-up/överföring till Lunar
- Top-up i SEK med kort (fungerar som Revolut)
- Top-up i SEK med Swish
- Top-up i SEK till danskt IBAN (DKxxxxx SWIFT LUNADK22) (Tog 5(!) bankdagar från Revolut till Lunar, referens/meddelande från Revolut intakt)

Överföring från Lunar till SEK-konto i svensk bank
- Fyller i svenskt clearing- och kontonummer i Lunar. Ingen avgift. Ser ut som mottagen utländsk betalning i min svenska bank, referens/meddelande från Lunar är intakt. Tog 3 bankdagar från Lunar till min svenska bank.
Hur lyckades du föra över från revolut till lunar? Alla mina överföringar har skickat tillbaka..
 
Toppen