Senaste nytt

Lufthansa service nivå suger

Jag anser att man bara har "rätt" att sitta i den klass man har betalat för och ingen annan klass oavsett status och sammanhang. Man kan fråga snällt, men måste också respektera "nej" än om planet är vidöppen och man tackar nej till mat/dryck. Jag vet att stackars Traveller har fått lida med ett ständigt sämre Lufthansa, och jag känner mig igen i situationen där man sitter som sillen i 3-3 konfigurationen och har deadlines. Men, tyvärr har man köpt en ekonomiklass så har man köpt en ekonomiklass och bör ha 0 i förhoppning att sitta någon annans stans. Fråga kan man, absolut! Men respektera ett nej...

Då har historien fått sitt slut :). Efter det att Lufthansas Svenska representant talade med mig tisdagen före midsommar kom idag nedan meddelande från Lufthansa till mig (detta trots att representanten sa att hon inte kunde ta tag i det förrens efter midsommar). Jag får kallt konstatera att ett mål med ledigt säte bredvid är värt 150 Euro. Jag tycker att denna Svenska representant skall ha "credit" för det hon nu gjort och visat att Lufthansa kan lyssna, ändra sig och berala ut ersättning. Jag tycker dock att detta även visar att LH inte normalt betalar ut ersättning och gör man det så är det inte i pengar utan i "saker". Tänker dock sitta nöjd i båten.

Dear Mr

We have decided, after discussion with our colleagues, to review your claim regarding the meal served in Business Class onboard flight LH1099 on 3 May 2012.

As a goodwill gesture, we are happy to provide you with an e-voucher worth EUR 150.00, code . This can be redeemed online at www.worldshop.eu where you can choose to purchase a range of items from our exclusive online store*. Just enter your voucher code in ‘My Basket’ to pay for your items.

We once again apologise for any inconvenience caused by the lack of your chosen meal onboard the above flight from Toulouse to Frankfurt. We sincerely hope that this unfortunate occurrence will not impact your decision to fly Lufthansa in the future. We very much value your custom, and we look forward to welcoming you onboard again soon.

Mit freundlichen Grüßen/ Yours sincerely,

Kristian Doyle

Såklart bättre än ingenting...

Men värdet på en voucher i en shop man aldrig skulleha handlat i annars är ju högt räknat hälften av det angivna värdet. Hur som helst så visade de att de vid tillräckligt stort motstånd, kan ändra sig! Det är väl egentligen en ganska bra påminnelse till oss alla att inte låta oss behandlas hur som helst av varesig flygbolag eller andra företag utan konsekvens för företaget.

Jag tycker det var toppen att du inte gav upp utan gav Lufthansa mothugg! Personligen kommer jag välja andra flygbolag före Lufthansa (och SAS som ofta beter sig precis lika illa) med tanke på deras beteende samt snålt tilltagna ersättning när saker går fel.

Då har historien fått sitt slut :). Efter det att Lufthansas Svenska representant talade med mig tisdagen före midsommar kom idag nedan meddelande från Lufthansa till mig (detta trots att representanten sa att hon inte kunde ta tag i det förrens efter midsommar). Jag får kallt konstatera att ett mål med ledigt säte bredvid är värt 150 Euro. Jag tycker att denna Svenska representant skall ha "credit" för det hon nu gjort och visat att Lufthansa kan lyssna, ändra sig och berala ut ersättning. Jag tycker dock att detta även visar att LH inte normalt betalar ut ersättning och gör man det så är det inte i pengar utan i "saker". Tänker dock sitta nöjd i båten.

Dear Mr

We have decided, after discussion with our colleagues, to review your claim regarding the meal served in Business Class onboard flight LH1099 on 3 May 2012.

As a goodwill gesture, we are happy to provide you with an e-voucher worth EUR 150.00, code . This can be redeemed online at www.worldshop.eu where you can choose to purchase a range of items from our exclusive online store*. Just enter your voucher code in ‘My Basket’ to pay for your items.

We once again apologise for any inconvenience caused by the lack of your chosen meal onboard the above flight from Toulouse to Frankfurt. We sincerely hope that this unfortunate occurrence will not impact your decision to fly Lufthansa in the future. We very much value your custom, and we look forward to welcoming you onboard again soon.

Kristian Doyle

Jag har kikat lite på att beställa en väska från just Worldshop, så förutsatt att vouchern kan överlåtas (tycker mig se en asterisk i mailet du fått) och priset är vettig så är jag kanske intresserad av att köpa den, ifall du vill omvandla den till kontanter. PM isf.

Jag har kikat lite på att beställa en väska från just Worldshop, så förutsatt att vouchern kan överlåtas (tycker mig se en asterisk i mailet du fått) och priset är vettig så är jag kanske intresserad av att köpa den, ifall du vill omvandla den till kontanter. PM isf.

Henry :).. Bjuder du 3000 kronor, det jag tyckte jag borde fått från LH? .-).. Skämt åsido.. Tack för ditt erbjudande, galant tycker jag. Jag skall ta mig en titt i aktuell shop och se om det är så att jag finner något jag länge önskat mig :). Dom har ju en del fina viner och Champagner i den butiken.. Men, jag undrar om jag då kommer få stå för någon skatt eller liknande.. Återkommer, och än en gång, uppskattar din fråga stort.

Då var jag inne för att använda den voucher jag fått som ersättning, 150 euro. Nu visar det sig dock att det ännu en gång kundfientliga företaget lufthansa inte alls ger 150 euro för vouchern. Nej, jag har fått en voucher att använda i deras butik men dom tycker jag skall betala frakten på 10 euro. Trött man blir på företag som inte tänker hela vägen ut. Lufthansa, tyvärr kan jag bara säga att besvikelsen återkommer.

Då var jag inne för att använda den voucher jag fått som ersättning, 150 euro. Nu visar det sig dock att det ännu en gång kundfientliga företaget lufthansa inte alls ger 150 euro för vouchern. Nej, jag har fått en voucher att använda i deras butik men dom tycker jag skall betala frakten på 10 euro. Trött man blir på företag som inte tänker hela vägen ut. Lufthansa, tyvärr kan jag bara säga att besvikelsen återkommer.

Är också lite besviken på deras butik. När jag browsar gör den avdrag på europriset på bekostnad av mina miles, men när jag väl kommer till kassan så får jag inte använda mina miles på produkterna jag tänkte köpa...

Jag trodde ju att den här historien fått sitt slut... Men icke sa Nicke...

I dag fick jag ett telefonsamtal från Lufthansa i ärendet (observera att allt hände den 20 juni och att dom slutligen reglerade detta i mitten av Juli). Dom ringde och bad om ursäkt för att jag fått betala frakten då jag handlat på den voucher jag fick att handla för i Lufthansas butik som ersättning. För detta vill dom nu sätta in 10 Euro (86 kronor) på mitt konto.

Jag vart alldeles stum (inte likt mig) då hon som ringde sa detta (customer care).. För det första är det ju inte ens värt samtalet, för det andra så har jag ju glömt det hela och för det tredje så.. vet jag inte om jag skall vara imponerad, förvånad eller tycka det var dumt..

Nåja, det hela visar i alla fall att dom inte bara reglerade mitt första klagomål utan även det andra i och med köpet på deras webshop... På något sätt gillar jag det (men kommer inte erkänna det)

-----------------------------

Dear Mr Mitt Namn,

We are writing following our telephone conversation earlier today. Thank you very much for taking the time to speak with us.

As per your request, we are happy to reimburse EUR10 which equates to SEK86 to your bank account.

As all payments are completed via bank transfer, please also kindly provide us with your full bank details including the name and the address of your bank, clearing number and IBAN. The address is as follows:

Lufthansa Customer Feedback Europe
P.O. Box 710234
60492 Frankfurt
Germany
customer.feedback.eu@lufthansa.com

In order to resolve this matter promptly, we kindly ask you to reply within 14 days. Please ensure you include your passenger reference number xxxx5836 in your correspondence.

We look forward to hearing from you at your earliest convenience and settling your claim.

xxxxxx xxxxxxxxxxxx

Lufthansa German Airlines
Customer Feedback
email: customer.feedback.eu@lufthansa.com

Zu Ihrer Information/ For your information:
- Bitte geben Sie bei einer Rückantwort immer die von uns angegebene achtstellige Feedback-Nummer an. Sie finden die Feedback-Nummer im Betreff dieser E-Mail.
- Please make sure to always include our eight digit feedback-ID if you are answering to our correspondence. You can find the feedback-ID in the subject of this e-mail.

Wir schätzen Ihr Feedback! www.lufthansa.com/feedback
We value your feedback! www.lufthansa.com/feedback-en

Sitz der Gesellschaft / Corporate Headquarters: Deutsche Lufthansa Aktiengesellschaft, Koeln, Registereintragung / Registration: Amtsgericht Koeln HR B 2168
Vorsitzender des Aufsichtsrats / Chairman of the Supervisory Board: Dipl.-Ing. Dr.-Ing. E.h. Juergen Weber
Vorstand / Executive Board: Dr. Christoph Franz (Vorsitzender / Chairman), Stefan H. Lauer, Simone Menne, Carsten Spohr

Min erfarenhet är att LH tar claims på allvar om de väl kommit hela vägen fram så att säga. Ofta snabba besked också när man väl fått fram sii budskap. Sen kan man ju tycka ersättningen är lite marginell...

Om LH gjort rätt från början hade du sluppit allt besvär och blodtrycksrus. Inga småpengar hit och dit efter ytterliggare månader och klagomål kan råda bot på det.

Toppen