Senaste nytt

Lufthansa service nivå suger

Inte för att låta elak, men du är inte bättre än någon annan för att du har ett svart kort.

Nu låter det som vi är på väg mot en jantelagsdiskussion. Det handlar inte om att vara "bättre" än någon annan och jag tror säkert inte att det var vad Traveller ansåg sig vara heller. Det handlar om hur bolag behandlar sina mest lojala kunder. Nu har Traveller ett svart kort hos SAS och det är tyvärr ingen officiell nivå hos Star Alliance, så i LHs ögon är han vilken *G som helst. Hos SAS hade han dock säkert blivit uppgraderad redan vid gaten, precis som en LH HON säkert blivit å hans LH flight.

Själv tror jag inte på något sätt att jag är bättre än någon annan bara för att jag har statuskort hos flygbolag, jag vet dock att jag reser mer än många andra och medvetet väljer hur jag reser. Därför förväntar jag mig att de bolag jag reser med ska belöna mig som trogen kund, med vissa förmåner som i många fall inte behöver kosta dem speciellt mycket.

Högersvar: Man betalar väl i alla fall 100.000:- i biljetter per år för att komma upp i "svart" status, så ur flygbolagets synvinkel så är man bättre än många andra.

Vänstersvar: Låt säga att man flyger två 8h flighter i veckan (säg ut på måndag och hem på fredag), så är det 40% av arbetstiden, och definitivt en arbetsmiljöfråga om hur man sitter och hur man blir behandlad.

Inte för att låta elak, men du är inte bättre än någon annan för att du har ett svart kort.

Jag tror inte Traveller uppfattar sig som bättre än någon annan. Jag citerar Senator som sade följande på BC.se träffen för någon månad sedan:

-"I vilket annat forum eller umgänge kan man prata flygsnack som med BC.se?"

Traveller vill ventilera sig på ett forum där läsare delar hans intresse av flyg och resor. Jag misstänker att många har varit med om liknande händelser.

Nu låter det som vi är på väg mot en jantelagsdiskussion. Det handlar inte om att vara "bättre" än någon annan och jag tror säkert inte att det var vad Traveller ansåg sig vara heller. Det handlar om hur bolag behandlar sina mest lojala kunder. Nu har Traveller ett svart kort hos SAS och det är tyvärr ingen officiell nivå hos Star Alliance, så i LHs ögon är han vilken *G som helst. Hos SAS hade han dock säkert blivit uppgraderad redan vid gaten, precis som en LH HON säkert blivit å hans LH flight.

Själv tror jag inte på något sätt att jag är bättre än någon annan bara för att jag har statuskort hos flygbolag, jag vet dock att jag reser mer än många andra och medvetet väljer hur jag reser. Därför förväntar jag mig att de bolag jag reser med ska belöna mig som trogen kund, med vissa förmåner som i många fall inte behöver kosta dem speciellt mycket.

Högersvar: Man betalar väl i alla fall 100.000:- i biljetter per år för att komma upp i "svart" status, så ur flygbolagets synvinkel så är man bättre än många andra.

Vänstersvar: Låt säga att man flyger två 8h flighter i veckan (säg ut på måndag och hem på fredag), så är det 40% av arbetstiden, och definitivt en arbetsmiljöfråga om hur man sitter och hur man blir behandlad.

Ni båda är på rätt spår, det är Travellers "arbetsplats" vi pratar om.

Last edited:
Jag är nästan rörd... :). Det är klart att ingen är mer eller mindre värd men, ja, det är precis så jag känner som ni beskriver. I varje fall är inte jag bättre än någon annan. Men, det är som ni sagt min arbetsplats vi pratar om och kvalitativ tid är viktigt för mig. Jag kan också berätta att det inte är helt rätt att Lufthansa inte ser till att jag har min status. (Nu skall jag alltså skriva något bra om Lufthansa vilket säkert förvånar några). Vid tre, eller fyra tillfällen, har dom efter boarding på ARN faktiskt kommit fram till mig och sagt något i stil med "jag ser att du flyger mycket med Star alliance". Men, jag tror att det är SAS personal i gaten som skvallrat och därigenom kommer kommentaren.

Nåja, jag är bara en vanlig kund som ställer lite högre krav då jag reser 150 eller mer segment per år. Och, nu har jag bestämt att komma till nästa BC träff i Stockholm - när var det?

Vill inte "lägga" näsan i blöt......som "simpel" SEN, LH verkar inte bry sig mycket vad man tycker. Visst har lufthansa och M&M sina bra stunder. Men deras ombordservixe intea europe går bara utför i min mening. Undviker dem så mycket det går. Samtidigt blir de en allt mer dominerande aktör inom Europa när andra bolag drar ner och försvinner. Men de lyssnar inte mycket på sina resenärer i mitt tycke.

Det är så härligt att läsa svenska kommentarer ibland... Jantelagen gör sig, så vitt jag vet, bara påmind i just Sverige och svenska forum...

Självklart är det skillnad på folk och folk... Att tro något annat är ju inte bara väldigt svenskt, utan också ganska naivt!

Den svenska vänsterpropagandan som vrider alla tänkbara påståenden eller ens antydningar om skillnader i värde till en fråga om människors olika/lika värde är ju helt barockt!

Det handlar inte om mänskligt värde utan snarare om ett rent och krasst företagsekonomiskt värde. Det finns väl ingen frisk människa som tycker att människovärdet är olika? Men självklart är vi som individer olika attraktiva/värda i alla möjliga sammanhang, t.ex. sett ur ett företags synvinkel.

En person som reser mycket frekvent och spenderar stora summor pengar hos t.ex. ett flygbolag torde också vara värd mer för det flygbolaget än en kund som reser mer sällan och på billigast möjliga biljett. Självklart är samme person på samma sätt inte mycket värd för konkurrerande flygbolag förrän han/hon i så fall byter över dit. Såklart finns det ett incitament att försöka locka över denne frekventa resenär till det konkurrerande bolaget. Varför då? Jo han/hon genererar en betydelsefull omsättning och är därmed värd mer i flygbolagets ögon än en mindre frekvent resenär i billigaste bokningsklass.

Slutsats:
Människovärde = Alla är vi lika värda
Sett ur ett företagsperspektiv (rent ekonomiskt) = Är vi alla väldigt olika mycket värda

Jag ifrågasätter inte klasskillnader eller status, utan snarare den ton i som användes. Vad jag läste mellan raderna var "eftersom jag har högsta bonusstatus så kan jag bestämma lite själv vad det är okej att sitta", men hade det varit omvänt och någon annan istället flyttat fram, då hade denne varit helt fel ute.

Jag vill inte på något sätt vara tyken (som man säger i Göteborg) eller göra något påhopp utan mer påpeka en tendens i inlägget som jag allt för ofta upplever i mitt yrkesamma liv i den här branschen.

Jag ifrågasätter inte klasskillnader eller status, utan snarare den ton i som användes. Vad jag läste mellan raderna var "eftersom jag har högsta bonusstatus så kan jag bestämma lite själv vad det är okej att sitta", men hade det varit omvänt och någon annan istället flyttat fram, då hade denne varit helt fel ute.

Jag vill inte på något sätt vara tyken (som man säger i Göteborg) eller göra något påhopp utan mer påpeka en tendens i inlägget som jag allt för ofta upplever i mitt yrkesamma liv i den här branschen.

Måste då tillägga att jag själv ger blanka F-- i vem som flyttar fram, behöver personen tiden, platsen och det är tomt, som på det aktuella planet, så hoppas jag den som har behovet försöker ta sig möjligheten.

Denna tråd startade jag för att diskutera Lufthansas service och inte människors värde - back to track!

Toppen