Senaste nytt

Lufthansa Senator vs Eurobonus Diamond

Hej Alla,

Jag reser en del (2ggr/vecka) i jobb (har en EMEA roll). Vi reser dock bara ekonomi eftersom arbetsgivaren har det som policy.
I det privata så ser det annorlunda ut, då jag försöker att njuta när man väl har semester.
I dessa fall blir det minst business och ibland förstaklass beroende på pris.
I 9/10 fall flyger jag ut från ARN. Resor med SAS går via CPH och då kan jag lika gärna flyga via MUC/FRA/ZRH/VIE enligt min mening.
Många (om inte alla) i MM har mer moderna flygplan och innehåll än SAS, mao en bättre upplevelse.
Jag har ingen anledning att hålla mig till SAS, därav min nyfikenhet om gräset är grönare på andra sidan? Blir man bara en i mängden på LH?

Tack för er input!

Magnus

För generella frågor om jämförelse mellan Lufthansa Miles&More och SAS EuroBonus, finns det en befintlig tråd.
http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/552-miles-more-eurobonus.html

EDIT: om man vill ha ett annat perspektiv till Lufthansa Miles&More, finns det också jämförelse mellan Lufthansa Miles&More och United Milage Plus. Det kan vara värt att tänka på att United Mileage Plus ger 100% miles på många billiga biljetter.

http://www.businessclass.se/forum/s...united-mileage-plus-lufthansa-miles-more.html

Last edited:
Om du reser på billiga ekonomibiljetter så kommer du att få slita för att nå till SEN. Det är många biljettklasser som bara ger 25% eller 50% miles...

Tråden som Doktorn hänvisar till är bra och diskuterar detta i detalj.

Ett par funderingar baserat på ditt svar Magnus_K:

1. Kolla dina bokningar med Lufthansagruppen som du har haft där arbetsgivaren har pröjsat och stäm av vilka bokningsklasser du har haft inom Europa. Åker du billigast blir det svårt att nå SEN om du får 125 miles per sträcka
2. Absolut, åker du en till två "A" klass Förstaklass per år skulle det vara tjänstefel att lägga dessa till Eurobonus :)

En sak kan jag säga med 13 år som Senator. En i mängden har jag aldrig känt att jag är när jag åker inom Lufthansagruppen. Visst, det har varit tider när särskilt loungerna har varit väldigt fulla, men ombord känner jag mig aldrig som en i mängden. Särskilt på Swiss och Austrian är det inte ovanligt att jag är ensam Senator ombord.

Last edited:
Tråden som Doktorn hänvisar till är bra och diskuterar detta i detalj.

Ett par funderingar baserat på ditt svar Magnus_K:

1. Kolla dina bokningar med Lufthansagruppen som du har haft där arbetsgivaren har pröjsat och stäm av vilka bokningsklasser du har haft inom Europa. Åker du billigast blir det svårt att nå SEN om du får 125 miles per sträcka
2. Absolut, åker du en till två "A" klass Förstaklass per år skulle det vara tjänstefel att lägga dessa till Eurobonus :)

En sak kan jag säga med 13 år som Senator. En i mängden har jag aldrig känt att jag är när jag åker inom Lufthansagruppen. Visst, det har varit tider när särskilt loungerna har varit väldigt fulla, men ombord känner jag mig aldrig som en i mängden. Särskilt på Swiss och Austrian är det inte ovanligt att jag är ensam Senator ombord.

+1 - LH Group är mycket måna om lojalitet och uppmärksammar där det behövs :)

Som HON i F så stämmer det nog, men som SEN på K fare är det inte alltid man får samma recognition! ;)
Däremot är det sällan dåligt eller otrevligt.

Usch ja! Jag satt som FTL på LX i F här om veckan och flygets enda HON i F tog mitt första handsval till huvudrätt. Jag fick minsann nöja mig med mitt andrahandsval....

:)

Jag hoppas på det bästa.

Gör på måndag min första flight som nybliven SEN med LH till MUC i eco.

Ja Swiss är bra på det sättet! Där gör status verkligen en skillnad. En annan bra sak är att Swiss ger opups baserade på status, Lufthansa ger opups baserade på bokningsklass.

Har fått ett antal cheapo eco till C(I) opups på Swiss på sträckan ZRH-PVG, men aldrig någonsin med Lufthansa...

För att inte gå alltför OT - min första opup på SAS fick jag på min första resa som SEN! Innan dess hade jag varit EBG i X antal år utan en enda opup...

Usch ja! Jag satt som FTL på LX i F här om veckan och flygets enda HON i F tog mitt första handsval till huvudrätt. Jag fick minsann nöja mig med mitt andrahandsval....

:)

Det är väldigt vanligt på Swiss på längre sträckor ARN-ZRH-ARN eller ZRH-LIS-ZRH att Maitre D'Cabin kommer till mig först med fråga om varmmat. Jag har testat detta vid att sitta både på första och sista rad i affärsklass; med 2 eller 22 andra ombord. Det verkar ingå i servicekonceptet att ta reda på HON och SEN först.

Gällande OpUP ligger jag på 2 av 10 betalda Swiss sträckor med C till F (alltid billigaste C). På LH är det nog mer 2 av 30 betalda sträckor :) Jag gillar Swiss :)

Toppen