Senaste nytt

Lufthansa plusgrade erfarenheter ?

Lite skumt, då jag åker på söndag så fick jag ett mail nästan samtidigt som det var 60 timmar kvar, dvs efter det tar dom inte emot fler bud, där fick jag veta att mitt bud till Premuim Economy inte gick igenom, i stort sett samtidigt så fick jag notis från min kreditkorts leverantör att Lufthansa har försökt att reservera samma belopp som jag bjöd för uppgradering till business, min kortleverantör släppte inte igenom betalningen utan jag fick gå in och godkänna det.
Jag har ju ännu inte fått besked om jag får uppgraderingen men jag kan inte heller längre se mitt bud när jag går in på min bokning, så jag är lite osäker på om jag fortfarande har ett aktivt bud eller om det det sket sig i och med att min kortleverantör först nekade transaktionen, även om jag i stort sett direkt gick in och godkände den.
Jag antar att jag får invänta mail från Lufthansa om jag har blivit uppgraderad eller ej

Nu i och med situationen som är i indien så ställde företaget in resan, då antar jag att även min plusgrade som jag tagit som privatutlägg brinner inne, nu är det ombokat till den 31:a augusti istället.
Funderar på om man få tillbaka detta på nån reseförsäkring ?

Rent generellt brukar inte reseförsäkringar gälla om man väljer att stanna hemma.

När jag har avbokat uppgraderat flyg med LH för cash, dock inte plusgrade så har jag fått återbetalning. Misstänker att det kan brinna inne med plusgrade för det gör det med SAS. Meddela hur det går, kan ju vara värt att ha i åtanke.

Nu var det ju inte riktigt mitt val att stanna hemma utan företaget som inte lät mig åka då dom klassade indien som en riskzon, jag hade nog ändå åkt om inte företaget hade sagt nej.
Hade det varit en privat resa som jag bokat om i liknande situation då hade jag nog inte ens tänkt på att se om försäkringen gäller men nu kanske, vi får väl se.

När du skriver företaget så antar jag att du menar arbets/uppdeagsgivare? I så fall är det fortfarande någon som har valt att inte åka. Det blir lixom lite som att argumentera att man inte får åka för sin förälder för dom tycker det är farligt. Däremot kan du kanske argumentera att denne ska stå för kostnaden. Sen har ju olika försäkringar olika villkor men jag har väldigt svårt att tro att någon skulle vara så generös att man godkänner random persons avrådan som skäl.

Om flygresan är till den del av Indien som UD avråder från att resa till (Jammu & Kashmir) så är läget kanske ett annat. Men då bör du framföra detta till eventuellt försäkringsbolag och inte att du inte fick för någon annan.

Det handlar nog mest om att eftersom resan var för företagets räkning så har ju dom försäkringar för dem som reser och det är ju därför resan ställdes in då det blev ett oklart läge just kring detta, vi skulle inte till Kashmir utan till Pune i södra delen landet.
Jag vet att det är ett långskott att få tillbaka dessa pengar och att jag tog en risk att lägga ett sånt bud, tur dock att jag ändå kan ta detta som ett utlägg till mitt konsultbolag då det är endast oskattade pengar som gick förlorade.

Skall snart iväg på en 12,5 timmars tur med familjen i en Lufthansa 747-400. Vi är bokade i Economy, och jag ser nu att lägsta budet för att buda på Premium Economy är runt 250€ per person. Två frågor till er som är vana Lufthansa-resenärer:

1) Är det värt 10k SEK för familjen (om budet går igenom) att sitta i Premium Economy vs Economy. Jag förstår att det är ytterst individuellt, men tänker på träsmak och möjligheter att få några timmars sömn.

2) Om jag förstått det rätt så brukar man också kunna köpa uppgradering vid check-in, hur är priserna där jämfört med lägsta bud? Ser jag på att köpa en uppgradering nu så är det rejält dyrt.

Toppen