Senaste nytt

Lufthansa operated by swiss, edelweiss

Om det är codeshare så kan det vara väldigt tveksamt. Och förvänta dig inte att de ska göra några undantag i Zürich - det lär inte hända..

så vad tror du angående lounge-access?
Som @Bryant nämnde tidigare. Du kommer nog inte att ha tillträde till loungen i Zürich (ZRH. Inte ZUR) om ditt flightnummer på Zürich-Palma de Mallorca är LX8xxx.

Har du ett flightnr som börjar på LX8xxx är det codeshare, om inte har du samma förmåner som en vanlig LX flight.
Det finns en bra förklaring på Flyertalk
Lounge access at ZRH - help please! - FlyerTalk Forums

MarioRossi@FlyerTalk skrev:
To make things more clear:

ZRH-TXL
Fluginformationen
Ausführende Fluggesellschaft:
EDELWEISS AIR AG

Flugnummer:
LX 974

Gesamte Reisedauer:
01:25

Anzahl Stopps
0

Flugzeugtyp:
Airbus Industrie A320

Lounge access --> YES

----

ZRH-STR
Fluginformationen
CONTACT AIR

Flugnummer:
LX 1178

Gesamte Reisedauer:
00:40

Anzahl Stopps
0

Flugzeugtyp:
Fokker 100

Lounge access --> YES

----

ZRH-CFU
Fluginformationen
EDELWEISS AIR AG

Flugnummer:
LX 8350

Gesamte Reisedauer:
03:50

Anzahl Stopps
1

Flugzeugtyp:
Airbus Industrie A320

Lounge Access --> NO, because it is a codeshare flight operated by a non-star-alliance-member airline

Satt och kollade på biljetter till Palma med Swiss och upptäckte då en potentiell fälla som troligen beror på någon felkodad rad i bokningssystemen.

ZRH-PMI-ZRH utförs av en mix av Swiss (LX2xxx) och Edelweiss (LX8xxx) där de flyg som utförs av Edelweiss går under benämningen "Leisure flights".

Utmaningen/fällan är att det inte alltid framgår att det är Edelweiss :( Och således kan det uppstå en situation där man varken får lounge eller EB-poäng. :( :(

ARNZRHPMI.png
PMIZRHARN.png

EF.png

Även på EF ser det ut att vara något som är fel eftersom man normalt inte visar en flight inom parantes om det inte är en annan operatör än den som marknadsför flighten.

Jag höll på att gå i fällen när jag upptäckte flygnumret och det faktum att jag inte kunda förboka säte.

Så se upp potentiella Mallorca-resenärer.

• Gilla
Reactions: olo
Någon med fräsch erfarenhet av access I ZRH om man ankommer med Swiss (alt SAS) och åker vidare med edelweiss?
EBD I status om det nu spelar någon roll...

Är det kört? Eller bara att hoppas på det bästa?
Alterntiv rutt är CPH-MAD-TCI med Iberia Express, kassa plan och service, men som OWE kommer jag iaf in I lounge I Madrid då.
Kommer dra ner lite på resande nu så vill helt åka A* då poängen börjar sina där... Fast å andra sidan då är det bara poäng CPH-ZRH då ZRH-TCI är edelweiss... man med en bra lounge I ZRH så kan det väga upp, lite bättre tider också.

Någon med fräsch erfarenhet av access I ZRH om man ankommer med Swiss (alt SAS) och åker vidare med edelweiss?
EBD I status om det nu spelar någon roll...

Är det kört? Eller bara att hoppas på det bästa?
Alterntiv rutt är CPH-MAD-TCI med Iberia Express, kassa plan och service, men som OWE kommer jag iaf in I lounge I Madrid då.
Kommer dra ner lite på resande nu så vill helt åka A* då poängen börjar sina där... Fast å andra sidan då är det bara poäng CPH-ZRH då ZRH-TCI är edelweiss... man med en bra lounge I ZRH så kan det väga upp, lite bättre tider också.

Det är NEJ på den frågan. Edelweiss är inte Star Alliance tyvärr, så du kommer inte in.

Kan inte åberopa nån form av "arrival access" med A*
Utan tvärnej? Sugigt. Går inte att ta sig till Tenerife vintertid med bra tider/bolag/access till lounge etc.

jaja,. Iberia express, here I come...

Toppen