Senaste nytt

Lufthansa och Swiss....när det är som bäst..

Tack för en magisk rapport! Som flera andra har påpekat blir man mer och mer sugen på att testa detta så snart som möjligt.

Måste säga att jag verkligen gillar väskan till höger i den citerade bilden, är på jakt efter något liknande att ha som carry-on. Vad är det för tillverkare och mått på den? :)

Tack! Bästa är kvar :)

@sembl, Bric's är det eller hur?

Lufthansa German Airlines
LH 420
Torsdagen den 3+ april, 2015
Förstaklass
Plats: 83C och 83H

Vår värdinna samt en kollega kommer och hämtar @sembl och jag, samt 3 andra som visar sig sedan vara gruppen som skall till åka First till Boston denna dag. Vi tar hissen ner, medan värdinnorna går ner trappan.

Allas pass ligger hos den tyska gränspolisen som har egen station i FCT. Vi hämtar passen där, och ”boardar” via dörr 4 ut till bilen som väntar på alla 5. Bilresan är under 1min, en fiskmås skulle flyga max 129m för att ta sig dit. Vår chaffis tar oss in via den gigantiska hissen. Vi ledsagas sedan till dörr 2L. Där möts vi av Purser; jag har en känsla hon visste vi var på väg, och väntade med spänning på oss.

Vi går upp trappan, jag inser snabbt det blir bara oss 5. Det står 5 skålar med nötter redo. Det står 3 karaffer med vatten redo, och en ishink med det vi alla vill ha. Vi möts av 2 relativt unga och trevliga flygvärdinnor som skall ta hand om oss. Sedan sker det samtal som är nyckeln till det som blir min bästa flight någon gång. Purser kommer för att hälsa oss välkomna. Jag skämtsamt säger på min knackiga tyska till henne: ”Det är julafton idag eller?”.. Hon tittar på mig lite frågande, och jag säger: ”jag har min årliga Lufthansa First resa idag, så det är julafton för mig”. Jag har nog aldrig sätt någon stråla så mycket ombord ett flygplan.

Förberedelsen av kabinen fortgår. Vi får de efterlängtade PJs, och inser att vi har en toalett för oss själva bak oss. Snabbt byter vi om till PJs, medan skumpan serveras. Vi får även med oss PJs hem till några som förtjänar detta. Medan allt detta sker kommer en ny kapten. Alla hälsar på oss som vi är kungliga.

Vi blir några minuter sena, men vad gör det? Vi har ju allt. Men till slut kommer vi iväg. Det dröjer inte lång tid i luften innan det börjar dukas upp. Det känns som purser verkligen vill vara delaktig i vår upplevelse så vi har 3 otroligt trevliga, korrekta och serviceinriktade flygvärdinnor som serveras oss.

På klassiskt Lufthansasätt serveras en gigantisk måltid: amuse bouche, kaviarservice, 3 förrätter med sallad, en kall gazpacho med räkor, varmrätt (vi tog fisk), ost, efterrätt och praliner till kaffe. Underbart gott, lagom storlek på allt. Brödkorgen är stadigvarande med bland annat varmt vitlöksbröd. Ohört svårt att tacka nej. Jag vill prova alla viner; men Lufthansa har lite problem med temperaturen på vittvin. Vi är överens om detta. @sembl njuter av skumpan och ett glas med vitt. Jag testar alla vita och några röda. Känns rättvist på något sätt.

Efter denna gigantiska måltid väljer jag och @sembl ta vår vanliga promenad. Det kan låta lite kaxigt att promenera hela vägen genom flygplanet ifört Förstaklass PJs. Men jag (och när jag åker med @sembl hänger han med) gör alltid detta. Inte för att visa upp oss (ingen vet vem vi är) men för att påminna oss själva hur priviligierade vi är. Ja, åka förstaklass är ett privilegium, ingen rättighet. Jag går bak, nyper mig själv i armen, och påminner mig själv hur det engång var att flyga där bak. På vägen tillbaka morsar vi på Purser som sitter på sin arbetsplats. Vi tackar henne och säger sanning: detta är vår bästa flight. Vi berättar också om vår promenad och varför vi gör det. Jag tror inte en människa kan stråla mer. Känns ohört skönt att få berätta…

Det är dags för en tuppis. Jag tänkte kolla på film eller TV. Jag slocknar långt innan. Jag vaknar att vi har 45min innan vi skall landa. Ingen i F vill ha något; kanske en kopp kaffe eller en Cola. Ingen käkar något alls. Inte så konstigt.

Vi byter om, och gör oss redo för ankomst. Känns som alldeles för tidigt. Vi landar på Logan och taxar till gaten snabbt. Vi är nere vid dörr 2L innan den öppnas och är först av. Vi går snabbt till US CBP: genomför snabbt vår process i de nya automaterna. Vi går sedan till en US CBP Agent, ner trappan, genom tullen. Jag tittar på klockan: det gick 8 minuter från dörren öppnade till taxikön. Kan något bli bättre?

Frågan är: kan ett europeiskt bolag leverera en bättre helhetsupplevelse? Jag vet inte.. Jag har provat Air France, Lufthansa, Swiss, och BA. Air France var en katastrof, men deras erbjudande är helt annat idag. BA är inte i närheten någon stans, men att åka BA F har högt värde med kombo billiga CW och Avios uppgraderingar. Men upplevelsen är inte samma. Detta var min 7:e eller 8:e LH F. Den bästa utan tvekan.. Jag är också väldigt glad att få testa B747-400 innan avskeden. Jag drog nitlotten 3 gånger i 2012.. Nu blir det att boka ny resa: LH en väg och LX andra vägen.. Tack Lufthansa (och Swiss), nu minns jag hur bra det är..

IMG_5785.JPG

IMG_5783.JPG

11187661_10153322020176983_1860382145_o.jpg

IMG_5786.JPG

11196454_10153322020301983_1682940793_o.jpg

11188073_10153322020406983_2091292282_o.jpg

IMG_5790.JPG

IMG_5791.JPG

IMG_5792.JPG

IMG_5793.JPG

IMG_5794.JPG

11202690_10153322020136983_1779488657_o.jpg

11201462_10153322020296983_2370562_o.jpg

Ja kommentater överflödiga. Titeln i tråden säger allt. Man blir väldig inspirerad tackar för bra text och härliga bilder.

Toppen