Senaste nytt

Lufthansa missat anslutningsflyg hemresa

Shxhani

Medlem
Landade från DXB klockan 06 när boardingen skulle påbörjas till ARN, tog lång tid att gå från gaten (först ut) men gick även långsamt vid säkerhetskontrollen. Flighten till ARN lämnade 6:45 men stängde boarding 6:25.

De bokade om mig till 13:20 flighten, vad har jag rätt till på hemresan av flygbolaget, gäller min Amex Elite på hemresan också för flygförsening.

Uppskattar all hjälp och tips jag kan få

Landade från DXB klockan 06 när boardingen skulle påbörjas till ARN, tog lång tid att gå från gaten (först ut) men gick även långsamt vid säkerhetskontrollen. Flighten till ARN lämnade 6:45 men stängde boarding 6:25.

De bokade om mig till 13:20 flighten, vad har jag rätt till på hemresan av flygbolaget, gäller min Amex Elite på hemresan också för flygförsening.

Uppskattar all hjälp och tips jag kan få
Var det en genomgående biljett?
När skulle du ankommit Stockholm?
När kommer du att ankomma Stockholm?

lite beroende på svaren finns möjligheter till ersättning från både kort- och hemförsäkring liksom från flygbolaget genom EU- förordningen.

Var det en genomgående biljett?
När skulle du ankommit Stockholm?
När kommer du att ankomma Stockholm?

lite beroende på svaren finns möjligheter till ersättning från både kort- och hemförsäkring liksom från flygbolaget genom EU- förordningen.

Ja det var en genomgående biljett DXB - FRA - ARN.

DXB - FRA 01:50-05:45
FRA - ARN 06:45 - 08:50
Nya biljetten är
FRA - ARN 13:25 - 15:30.

Fick en 10€ Voucher från Lufthansa dryga service center efter mycket om och men för mat och dryck

Last edited:
Fick veta att Amex täcker även på hemresan, vad har ni fått ut på dessa 2000 kr förutom mat/logi/transport? Har ni kunnat få ersättning för andra inköp?

Svarade på annat forum, där du skrev - så skriver här också:

Lufthansa har Duty of Care - och primärt bör du skicka dina extrautlägg dit. Jag skull käka på FRA och sedan skicka kvittot till Lufthansa för ersättning.

Fick veta att Amex täcker även på hemresan, vad har ni fått ut på dessa 2000 kr förutom mat/logi/transport? Har ni kunnat få ersättning för andra inköp?

För att svara på din faktiskt fråga

Amex är tydliga:
"Försäkrad ersätts med upp till 2 000 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden"

"Uppvisande av orginalkvitton krävs vid ersättningsanspråk"

Det är alltså inget schablonbelopp, utan en ersättning där du har fått extrakostnader som uppstår till följd av din försening.

Du kommer behöva motivera dessa kostnader, samt tänka på din moraliska ståndpunkt. Min snabba take (din försening är typ 06-13):
Käk? Absolut!
Fika? Absolut!
Kläder? Njaaa
Boende? Njaaaa
Köp av loungeaccess? Absolut!

Observera: Du kan inte köra dubbelersättning från både Lufthansa och Amex.

Toppen