Senaste nytt

Lufthansa Miles&More lanserar kreditkort i Sverige (MasterCard)

Johan Gott

Medlem
Visa bifogad bild 146106



Vanligtvis är Miles & More-miles giltiga i 36 månader. När vi fick beskedet att detta kreditkort skulle försvinna förutsatte jag att mina miles skulle vara giltiga 36 månader från intjäning.
Jag tolkade datumet 30 juni 2024 som den dagen då äldre miles skulle bli ogiltiga (de miles som alltså skyddats av kortet).

Nu har jag märkt att det finns folk som tolkar detta annorlunda: att alla miles intjänade med kortet skulle bli ogiltiga 30 juni, oavsett när de tjänades in.

Vad säger ni?

Känns helt orimligt att det är annat än ”skyddade, äldre poäng” som avses. I så fall skulle M&M behöva skilja på hur poäng är intjänade, och dessutom ha en special-klausul om just kreditkorts-miles, som då INTE skulle ha de vanliga 36mån giltighet. När det dök upp lusläste jag T&C och där står det inget sånt.

Är det utrett när poängen förfaller (om man inte har status)?


Jag skrev en fråga om det några inlägg tidigare och kan bara konstatera att @Jean-Pierre och jag gör samma tolkning men att det finns de som gör en annan tolkning. Det kanske är en lämplig fråga för @ELOS kontakt på Miles & More?
 

bvs

Medlem
Så har jag fått samtal från ansvarig på Miles and More.

Det är i dags dato ca 600 Miles and More kreditkort utfärdade. Man hade haft målsättningen att siffran skulle bli högre för att Resurs bank skulle få lönsamhet i detta samarbete. M/M utfärdar ju inga egna kreditkort (är ingen bank). När nu så avtalet skulle förlängas ville inte Resurs detta med motivet att lönsamheten var för dåligt. Miles and More började då sondera bankmarknaden i Sverige men har inte fått någon respons från möjlig bank. Man inser att det i första hand är de viktigaste svenska LH grupps kunderna som innehar detta kort och man har inte givit upp hoppet att hitta en samarbetspartner framöver. Ärendet är alltså inte stängt men just nu går det inte att hitta en lösning.

Gällande att kommunikationen kring detta har gått ut 2 månader före kortets sista giltighetstid beklagar man detta från Miles and More. Resurs bank har hävdat att det är de som har meddelande rätten och har inte lämnat ut en lista till Miles and More vilka kunder som innehar kortet. Därmed har man inte kunnat skicka ut personliga meddelanden om vad som kommer att ske. Uppenbarligen har Resurs bank valt att kommunicera detta i allra sista stund enligt avtal, vilket Miles and More inser ställer till det för kunderna.

Gällande kort i andra länder så berättade man att man även tappat sin samarbetsbank i Tjeckien där kunderna också har samma problem som i Sverige. Nuvarande samarbetspartner i Tyskland ställer bara ut kort till personer som har bankkonto i Tyskland på denna bank samt har en adress i Tyskland. Det finns alltså inget krav på tyskt medborgarskap. Hur nya samarbetspartner Deutsche Bank kommer att agera vet man inte än. Detta samarbete kommer igång juni 2025.

Gällande adress i Tyskland så finns det en del firmor där man kan hyra en adress om det skulle vara av intresse. Då skulle säkert bankkonto + adress kriterium vara uppfyllda.

Tack för uppdateringen!
Siffrorna på antalet kort är väl lite lägre än vad jag trodde men jag tror också att vi här på forumet väldigt ofta överskattar kreditkortsmarknaden i Sverige. Speciellt för väldigt nischade kort som jag nog tycker det här räknas som.
 

Tonton

Medlem
Tack för uppdateringen!
Siffrorna på antalet kort är väl lite lägre än vad jag trodde men jag tror också att vi här på forumet väldigt ofta överskattar kreditkortsmarknaden i Sverige. Speciellt för väldigt nischade kort som jag nog tycker det här räknas som.
Hear Hear!

Det är bara att gå in på vilket ekonomiforum som helst. Kreditkort är inte populärt. Den som använder kreditkort använder oftast bankens kreditkort, eller ibland typ partnerkort från företag (läs: när företag erbjuder finansieringsalternativ genom kreditkort).
 

Charlie D

Medlem
Som Senator medlem har jag nu ansökt om det tyska kortet.(gratis för Senator och HON) Skaffat tysk office adress online. Vi får se om det går.....
Väntar med spänning….
Föresten, vad är det för poängintjäning på tyska kortet? Likvärdigt Resurs M&M?
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Jag har ju British Airways som mitt huvudprogram, men kreditkortet hos M&M har mitt primära kort för att samla poäng. Min fru är italienska, så jag kan ju ha en halvlegitim italiensk adress, så jag har börjat gräva lite kring möjligheterna att skaffa ett italienbaserat M&M kreditkort.
 

JacobGBG

Medlem
Hear Hear!

Det är bara att gå in på vilket ekonomiforum som helst. Kreditkort är inte populärt. Den som använder kreditkort använder oftast bankens kreditkort, eller ibland typ partnerkort från företag (läs: när företag erbjuder finansieringsalternativ genom kreditkort).

Det finns lite av en utbredd missförståelse för kreditkort i Sverige att man alltid åker på ränta. Har haft den fikarumskonversationen ett otal ggr när det pratats SAS Amex. Det är lite olyckligt då majoriteten av allt småskaligt ekonomiskt bedrägeri i Sverige sker med fokus runt debit-kort där kortägaren då blir fullt ansvarsbelagd för alla dragningar, till skillnad för kreditkort då detta flyttas på själva banken.

Av ren nyfikenhet, vilka ekonomiforum finns att rekommendera? De flesta jag tittat på ligger i nivå med familjeliv.
 

Johan Gott

Medlem
Det finns lite av en utbredd missförståelse för kreditkort i Sverige att man alltid åker på ränta. Har haft den fikarumskonversationen ett otal ggr när det pratats SAS Amex. Det är lite olyckligt då majoriteten av allt småskaligt ekonomiskt bedrägeri i Sverige sker med fokus runt debit-kort där kortägaren då blir fullt ansvarsbelagd för alla dragningar, till skillnad för kreditkort då detta flyttas på själva banken.

Av ren nyfikenhet, vilka ekonomiforum finns att rekommendera? De flesta jag tittat på ligger i nivå med familjeliv.

Nu har jag inte varit speciellt aktiv där än men mitt första intryck är att rikatillsammans-forumet håller bra nivå.
 
Toppen