Senaste nytt

Lufthansa Miles&More lanserar kreditkort i Sverige (MasterCard)

Charlie D

Medlem
Jag har precis svängt över från EB till M&M och når Senator-status inom kort. Om LH tar bort möjligheten till kreditkortsintjäning så gör nog det att jag svänger tillbaka till EB igen, då man tjänar förhållandevis skralt med award-poäng genom att flyga i deras revenue-baserade system.
 

ELOS

Medlem
ja det tänkte jag också fråga.
Jag tänkte också fråga varför man inte skickar ut meddelande från Miles and More till kunderna direkt. Det blir ju mycket ryktesspridning annars. Regionala kontoret för Lufthansa i Norden har t.ex. haft info att det skulle hittas en lösning för kunderna.
Jag kommer också nämna att det knappast stärker LH gruppens verksamhet att inte erbjuda denna kortlösning till kunderna.
 

ELOS

Medlem
Så har jag fått samtal från ansvarig på Miles and More.

Det är i dags dato ca 600 Miles and More kreditkort utfärdade. Man hade haft målsättningen att siffran skulle bli högre för att Resurs bank skulle få lönsamhet i detta samarbete. M/M utfärdar ju inga egna kreditkort (är ingen bank). När nu så avtalet skulle förlängas ville inte Resurs detta med motivet att lönsamheten var för dåligt. Miles and More började då sondera bankmarknaden i Sverige men har inte fått någon respons från möjlig bank. Man inser att det i första hand är de viktigaste svenska LH grupps kunderna som innehar detta kort och man har inte givit upp hoppet att hitta en samarbetspartner framöver. Ärendet är alltså inte stängt men just nu går det inte att hitta en lösning.

Gällande att kommunikationen kring detta har gått ut 2 månader före kortets sista giltighetstid beklagar man detta från Miles and More. Resurs bank har hävdat att det är de som har meddelande rätten och har inte lämnat ut en lista till Miles and More vilka kunder som innehar kortet. Därmed har man inte kunnat skicka ut personliga meddelanden om vad som kommer att ske. Uppenbarligen har Resurs bank valt att kommunicera detta i allra sista stund enligt avtal, vilket Miles and More inser ställer till det för kunderna.

Gällande kort i andra länder så berättade man att man även tappat sin samarbetsbank i Tjeckien där kunderna också har samma problem som i Sverige. Nuvarande samarbetspartner i Tyskland ställer bara ut kort till personer som har bankkonto i Tyskland på denna bank samt har en adress i Tyskland. Det finns alltså inget krav på tyskt medborgarskap. Hur nya samarbetspartner Deutsche Bank kommer att agera vet man inte än. Detta samarbete kommer igång juni 2025.

Gällande adress i Tyskland så finns det en del firmor där man kan hyra en adress om det skulle vara av intresse. Då skulle säkert bankkonto + adress kriterium vara uppfyllda.
 

Tomas E

Medlem
Så har jag fått samtal från ansvarig på Miles and More.

Det är i dags dato ca 600 Miles and More kreditkort utfärdade. Man hade haft målsättningen att siffran skulle bli högre för att Resurs bank skulle få lönsamhet i detta samarbete. M/M utfärdar ju inga egna kreditkort (är ingen bank). När nu så avtalet skulle förlängas ville inte Resurs detta med motivet att lönsamheten var för dåligt. Miles and More började då sondera bankmarknaden i Sverige men har inte fått någon respons från möjlig bank.
Jisses, det var få, mycket färre än jag hade gissat! Tacka f-n för att ingen är intresserad av att ta hand om den affären. Det måste ju finnas en startkostnad för att ha hand om kundtjänst för en separat produkt, fixa lite utskick o.s.v., för åtminstone någon måste ju hållas upplärd på vad som gäller för just dessa kort. Kan inte vara lätt att få lönsamhet i den hanteringen om kunderna räknas i hundratal och inte i tusental eller tiotusental. Om Finnair och BA hade ungefär lika dålig tillströmning av svenska kreditkortskunder förstår jag varför de lade ner.
 

Taggen

Medlem
Så har jag fått samtal från ansvarig på Miles and More.

Det är i dags dato ca 600 Miles and More kreditkort utfärdade. Man hade haft målsättningen att siffran skulle bli högre för att Resurs bank skulle få lönsamhet i detta samarbete. M/M utfärdar ju inga egna kreditkort (är ingen bank). När nu så avtalet skulle förlängas ville inte Resurs detta med motivet att lönsamheten var för dåligt. Miles and More började då sondera bankmarknaden i Sverige men har inte fått någon respons från möjlig bank. Man inser att det i första hand är de viktigaste svenska LH grupps kunderna som innehar detta kort och man har inte givit upp hoppet att hitta en samarbetspartner framöver. Ärendet är alltså inte stängt men just nu går det inte att hitta en lösning.

Gällande att kommunikationen kring detta har gått ut 2 månader före kortets sista giltighetstid beklagar man detta från Miles and More. Resurs bank har hävdat att det är de som har meddelande rätten och har inte lämnat ut en lista till Miles and More vilka kunder som innehar kortet. Därmed har man inte kunnat skicka ut personliga meddelanden om vad som kommer att ske. Uppenbarligen har Resurs bank valt att kommunicera detta i allra sista stund enligt avtal, vilket Miles and More inser ställer till det för kunderna.

Gällande kort i andra länder så berättade man att man även tappat sin samarbetsbank i Tjeckien där kunderna också har samma problem som i Sverige. Nuvarande samarbetspartner i Tyskland ställer bara ut kort till personer som har bankkonto i Tyskland på denna bank samt har en adress i Tyskland. Det finns alltså inget krav på tyskt medborgarskap. Hur nya samarbetspartner Deutsche Bank kommer att agera vet man inte än. Detta samarbete kommer igång juni 2025.

Gällande adress i Tyskland så finns det en del firmor där man kan hyra en adress om det skulle vara av intresse. Då skulle säkert bankkonto + adress kriterium vara uppfyllda.
600 är ingenting men jag har iaf. inte upplevt att Resurs varit speciellt intresserade av att marknadsföra kortet. Jämför med AMEX på Arlanda så verkar resurs varit mer intresserade av att promota sina egna skräpkort. Resurs var kanske inte den bästa partnern om man nu på allvar vill utmana Eurobonus dominansen. Någon lösning kanske nås men då måste nog SAS gå i kk.
 

Johan Gott

Medlem
Så har jag fått samtal från ansvarig på Miles and More.

Det är i dags dato ca 600 Miles and More kreditkort utfärdade. Man hade haft målsättningen att siffran skulle bli högre för att Resurs bank skulle få lönsamhet i detta samarbete. M/M utfärdar ju inga egna kreditkort (är ingen bank). När nu så avtalet skulle förlängas ville inte Resurs detta med motivet att lönsamheten var för dåligt. Miles and More började då sondera bankmarknaden i Sverige men har inte fått någon respons från möjlig bank. Man inser att det i första hand är de viktigaste svenska LH grupps kunderna som innehar detta kort och man har inte givit upp hoppet att hitta en samarbetspartner framöver. Ärendet är alltså inte stängt men just nu går det inte att hitta en lösning.

Gällande att kommunikationen kring detta har gått ut 2 månader före kortets sista giltighetstid beklagar man detta från Miles and More. Resurs bank har hävdat att det är de som har meddelande rätten och har inte lämnat ut en lista till Miles and More vilka kunder som innehar kortet. Därmed har man inte kunnat skicka ut personliga meddelanden om vad som kommer att ske. Uppenbarligen har Resurs bank valt att kommunicera detta i allra sista stund enligt avtal, vilket Miles and More inser ställer till det för kunderna.

Gällande kort i andra länder så berättade man att man även tappat sin samarbetsbank i Tjeckien där kunderna också har samma problem som i Sverige. Nuvarande samarbetspartner i Tyskland ställer bara ut kort till personer som har bankkonto i Tyskland på denna bank samt har en adress i Tyskland. Det finns alltså inget krav på tyskt medborgarskap. Hur nya samarbetspartner Deutsche Bank kommer att agera vet man inte än. Detta samarbete kommer igång juni 2025.

Gällande adress i Tyskland så finns det en del firmor där man kan hyra en adress om det skulle vara av intresse. Då skulle säkert bankkonto + adress kriterium vara uppfyllda.

Tack för du tog dig tid att rapportera!
 

ekf

Medlem
Resurs bank har hävdat att det är de som har meddelande rätten och har inte lämnat ut en lista till Miles and More vilka kunder som innehar kortet. Därmed har man inte kunnat skicka ut personliga meddelanden om vad som kommer att ske.
M&M borde ju kunnat göra en körning och sett vilka som fått poäng från kort kopplade till Resurs senaste tiden... Rimligtvis har de tillgång till den informationen, då de klarar av att presentera sådana poängposter för mig i inloggat läge på hemsidan... Då hade de i alla fall träffat flertalet gissar jag.

Hur som helst är informationsflödet beklagligt... Men tack för att du tog dig tid att vidarerapportera det du fått reda på...
 

ELOS

Medlem
Dessutom är det först idag som han har skrivit på Miles and More hemsidan att det inte går att ansöka om detta kort längre. Jag påtalade särskilt detta eftersom informationsflödet kring detta blir ännu mera bisarrt när denna information står kvar
 

ekf

Medlem
Dessutom är det först idag som han har skrivit på Miles and More hemsidan att det inte går att ansöka om detta kort längre. Jag påtalade särskilt detta eftersom informationsflödet kring detta blir ännu mera bisarrt när denna information står kvar
Nja, det har stått likadant som idag tidigare, i alla fall där jag tittar...

På M&Ms hemsida om de svenska korten uppmanas man att återkomma för mer info längre fram, så jag undrar om det inte är så att de tänkt byta partnerbank och/eller göra om erbjudandet. Men blir det i linje med det tyska erbjudandet så vetifasen om jag är så intresserad... Tyskarnas kort kostar redan från start mer än sina svenska motsvarigheter dessutom...

"We are sorry, but it’s not possible to apply for the card.
Please keep on visiting our website for any update."
 
Toppen