Senaste nytt

Lufthansa Miles&More lanserar kreditkort i Sverige (MasterCard)

Verkar väldigt osannolikt. Finns det någon marknad där Amex ger ut brandade kort för mer än ett flygbolag? Dessutom verkar ju LH-gruppen inte stå Amex särskilt nära. De har ett Brussels Airlines-brandat kort i Belgien (och Luxemburg?), men på övriga marknader brukar väl Miles & More inte ens vara transfer partner för membership rewards? De är det t.ex. inte i Tyskland (eller Sverige eller Storbritannien)!
I USA finns det väl bara Delta amex? Om det stämmer så känns det mindre troligt helt klart att Sverige skulle ha 2 olika flygbolag med amex. Men vem vet, mycket underligt händer ju på svenska marknaden med kort.
Och som gräddet på moset har amex alltid samarbeten med företag som är från området vilket inte går att säga om Lufthansa och Sverige/Danmark/Norge.
Inte ännu i alla fall :cool:

Jag tycker inte jämförelserna mellan SEB Kort och Amex när det gäller sannolikheten att ställa ut kort åt två konkurrerande bolag är korrekta. I min mening är det en väsentlig skillnad mellan dem.

SEB Kort framstår som ”endast en leverantör” som glatt säljer sina tjänster till vilket bolag som helst som vill ha ett brandat kreditkort, och jag har svårt att tro att de skulle ha det minsta mot att ha varenda flygbolag som kund samtidigt om det var möjligt. Överallt är det SAS (eller Strawberry, eller Circle K, etc) varumärke som framhävs, SEB förekommer nästan bara i det finstilta.

Amex däremot är väldigt nära förknippat med SAS, överallt framgår varumärket Amex och varumärket SAS tillsammans, allting är ett samarbete (såvitt slutanvändarna kan se). Att de samtidigt skulle ha ett liknande samarbete med ett konkurrerande bolag på samma marknad verkar, i motsats till SEB, mycket osannolikt i mina ögon.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Håller med om analysen av SEB. De verkar försöka suga upp alla "lojalitetskort" - de har säkerligen förfinat (och strömlinjeformat) sitt erbjudande på ett sätt som verkar attrahera hög och låg.
Tror inte heller att de skulle sälja in sig på någon sorts bransch-exklusivitet. Iställer är det säkert en standard-implementation som är lätt att integrera med befintligt medlemsprogram och system som är sälj-argumentet, tillsammans med pressade avgifter (tack vare att de nu har volym). Liten insats och liten risk är det som tilltalar lojalitetsprogram idag.

Samtidigt, LH-gruppen är ju inte någon duvunge och sitter inte i en sits där de skulle acceptera vilket erbjudande som helst.

Fast vilka alternativ finns? Entercard?

Håller med om analysen av SEB. De verkar försöka suga upp alla "lojalitetskort" - de har säkerligen förfinat (och strömlinjeformat) sitt erbjudande på ett sätt som verkar attrahera hög och låg.
Tror inte heller att de skulle sälja in sig på någon sorts bransch-exklusivitet. Iställer är det säkert en standard-implementation som är lätt att integrera med befintligt medlemsprogram och system som är sälj-argumentet, tillsammans med pressade avgifter (tack vare att de nu har volym). Liten insats och liten risk är det som tilltalar lojalitetsprogram idag.

Samtidigt, LH-gruppen är ju inte någon duvunge och sitter inte i en sits där de skulle acceptera vilket erbjudande som helst.

Fast vilka alternativ finns? Entercard?
Någon av de andra storbankerna som vill ge sig in på marknaden och sockrar ett erbjudande?

Någon av de annars nischade kanske - collector? Eller Santander (de räknas väl inte som storbank i Sverige)

Eller varför inte medmera bank nu när Coop lagt ner de andra samarbetena :)

Mera info verkar komma under hösten. I Tyskland verkar det vara så att kunderna inte behöver ansöka om nytt kort utan kundstocken förs över till ny kortleverantör utan avbrott.

Mera info verkar komma under hösten. I Tyskland verkar det vara så att kunderna inte behöver ansöka om nytt kort utan kundstocken förs över till ny kortleverantör utan avbrott.

Säg hypotetiskt att det blir SEB. Även om de skulle gå med på att ta över kundstocken i befintligt format så kan vi nog räkna med att det får konsekvenser nästa gång någon vill justera sin kreditgräns eller liknande. Jag ser inte det som ett stort problem för egen del.

Jag undrar om det är jag som är trög, men jag får inte ihop hur Resurs räknar enligt siffrorna i SMSen. Totalsumman som är dragen från kortet stämmer ju, men delsummorna får jag inte ihop.... Är det någon som kan förklara?

Har gjort ett antal köp nyligen, nedan är två exempel:

1:
SMS från Resurs: "Köp hos Tesla Inc. 41,40 NOK kostnad 44,81 SEK. Växelkurs: 1,0346 SEK/NOK. Valutapåslag: 1,97 %. Totalt valutaväxlingspåslag 4,62 % i förhållande till ECB växelkurs."

Kontot är belastat med 43,94 SEK + 0,87 SEK i växlingsavgift (totalsumma 44,81 SEK)

2:
SMS från Resurs: "Köp hos RUTERAPPEN 38,40 NOK kostnad 40,96 SEK. Växelkurs: 1,0391 SEK/NOK. Valutapåslag: 1,97 %. Totalt valutaväxlingspåslag 2,65 % i förhållande till ECB växelkurs."

Kontot är belastat med 40,17 SEK + 0,79 SEK i växlingsavgift (totalsumma 40,96 SEK)

Var precis i kontakt med kundservice hos Resurs, lägga till kort i Google Pay var ingen enkel manöver :D
Frågade lite om samarbetet med MM och fick informationen att samarbetet avslutas och kortet kommer upphöra att fungera efter september!). Frågade en gång till för att försäkra mig att det stämde.. inte mig emot men då borde officiell info komma väldigt snart.

Hon hade givet ingen aning om vem nya partnern var

Var precis i kontakt med kundservice hos Resurs, lägga till kort i Google Pay var ingen enkel manöver :D
Frågade lite om samarbetet med MM och fick informationen att samarbetet avslutas och kortet kommer upphöra att fungera efter september!). Frågade en gång till för att försäkra mig att det stämde.. inte mig emot men då borde officiell info komma väldigt snart.

Hon hade givet ingen aning om vem nya partnern var
Var väldigt försiktig med att lägga för mycket vikt på vad Resurs Bank kundtjänst säger när ingen officiell information finns tillgänglig. Information kan misstolkas så lätt när inte kundtjänst har ett manus att läsa ifrån. Man kan dock hålla med om att de borde vara dags att informera sina kunder då officiellt tycker man.

Var väldigt försiktig med att lägga för mycket vikt på vad Resurs Bank kundtjänst säger när ingen officiell information finns tillgänglig. Information kan misstolkas så lätt när inte kundtjänst har ett manus att läsa ifrån. Man kan dock hålla med om att de borde vara dags att informera sina kunder då officiellt tycker man.
Jo blev förvånad och påpekade att det hade pratats om december tidigare, men hon stod på sig om september. Vi får se var det landar

Toppen