Senaste nytt

Lufthansa introducerar premium economy

AABack2ARN

Medlem
Med lite tur får man i alla fall 100% till andra program (ex EuroBonus), men vi kanske inte ens skall räkna med det... :(
 

Senator

Moderator
Då kommer nästa fråga, vem betalar 25000 för P med LX till New York? Trodde du var en medveten resenär.

Vi får se, tror ändå jag är närmare med min gissning på 150% än din på -25%. ;)

Precis :) så LH har förlorat min business till BA...

Blir inte förvånad om Prem Y har bättre villkor än P och Z. Passar liksom med (o)logiken i Frankfurt
 

Senator

Moderator
Iom att det är tre buckets så kommer det antagligen vara en flex som är generösare i villkor än P och Z. Det är väl inget konstigare än att tex bucket Y i ekonomi har bättre flexibilitet än tex D i business, det har ingen klagat på hittills.

Jag är nog inte helt med på kopplingen mellan flexibilitet och intjäning av poäng/miles. För mig är det mer pris och kabin som räknas.

Men mitt resemönster har ändrats på grund av P och Z och jag lägger nu mina USA resor till BA. Det passar nog med Lufthansas beteende att nya Prem Y tjänar mer än affärsklass. Som vanligt är LH unika med detta :)

Kanske jag har missat kopplingen mellan flexibilitet och intjäning. Det finns faktisk A priser som är mindre flexibla än D, är billigare men tjänar 300%. Så det känns som pris och kabin är viktigare än flexibilitet.
 

Senator

Moderator
Finns Y som är dyrare än D så förstår inte varför du ser det som problem ibland men inte alltid.

D, C och J ger 200%, om du glömt det. Så med ditt uttryckssätt kan man lika gärna säga att business ger mer än Y+ eftersom du drar allt över en kam efter ytterligheterna.

Min jämförelse är väl kopplat till att (till min vetskap) har inget annat program högre intjäning för en lägre kabin. Vidare så har jag kanske missat att det finns en koppling mellan flexibilitet och intjäning.

När Lufthansa valde att använda bucket P för "vanliga" och inte reapriser så lämnade jag LH i förmån för BA som tittar på kabinen när man tjänar Avios och TP.

Det som blir spännande sen är att eftersom Lufthansa uttryckligen fokuserar produkten mot affärsmarknaden blir prissättning mot Corporate kunder och hur mycket extra är detta segment villig att betala för anställda.
 

Dr. Miles

Expert
Min jämförelse är väl kopplat till att (till min vetskap) har inget annat program högre intjäning för en lägre kabin.
Förlåt för min OT inlägg men hos Japan Airlines JAL Mileage Bank tjänar man mindre miles på discount Business class biljett (70%) än dyra Economy class biljetter (100%) när man flyger med JAL.

Screenshot20140305_4.png

JAL Mileage Bank - JAL Group Airlines (Accumulating Mileage)
 
Toppen