Senaste nytt

Lufthansa inför obligatoriskt munskydd

Inget problem att ha munskydd på sig så länge man får luckra på det när man äter och dricker! Just nu är flygabstinensen värre än både krav munskydd och diverse drakoniska handbagageregler.

Munskydd fungerar som skydd för andra, om du själv skulle vara sjuk.
Andningsskydd fungerar som skydd för dig själv, ifall andra skulle vara sjuka.
När man nu talar munskydd samt huruvida de fungerar för skydd för andra passagerare om man själv är sjuk är det intressant att flygbolagen inte förbjuder de mer bekväma munskydden med det cirkulära "plastlocket" som förvisso skyddar för inandning, men låter utandning passera ofiltrerat.

Det är nog bara att vänja sig att flygbolagen kommer införa åtgärder med tveksam nytta så länge det lugnar vissa passagerare. Efter terrordåden 9/11 så infördes flertalet ytterligare åtgärder som än är kvar idag.

Men att sitta 11h+ med en mask över ansiktet. Blä!

Instämmer, vi ska inte gå OT och finns det regler är det bara att anpassa sig eller avstå resan. Däremot har jag aldrig fått ihop det där med att det hävdas att man kan smitta även som symptomfri, samtidigt som det är droppsmitta - men det är nog något för ett annat forum.

Du sprider ganska ordentligt med kroppsvätskor omkring dig även om du inte hostar eller nyser.

För att precisera så utsöndrar du svett och oljor genom huden. Din utandningsluft innehåller vätska. När du gäspar så sprutar du ut saliv.

Du är kort och gott en vandrande virus-spridare långt innan du börjar hosta.

Last edited:
Du sprider ganska ordentligt med kroppsvätskor omkring dig även om du inte hostar eller nyser.

För att precisera så utsöndrar du svett och oljor genom huden. Din utandningsluft innehåller vätska. När du gäspar så sprutar du ut saliv.

Du är kort och gott en vandrande virus-spridare långt innan du börjar hosta.
Som sagt, nu hamnar mer OT, men mitt uttalande var relaterat till sars-cov-2 och då är det som jag förstått droppsmitta från nysningar och hosta som är den så gott som enda smittvägen. Tal, utandning, kräkningar och gäspningar verkar det vara ytterst tveksamt om det för just det här viruset är någon större källa till spridning.
Visst kan man i teorin vara smittad, inte ha några symptom alls och ändå nysa och på så sätt smitta andra, men personligen tror jag det här mer handlar om att skapa någon sorts trygghetskänsla än att faktiskt minska smittspridningen. Men jag är fullständig amatör inom området.

Som sagt, nu hamnar mer OT, men mitt uttalande var relaterat till sars-cov-2 och då är det som jag förstått droppsmitta från nysningar och hosta som är den så gott som enda smittvägen. Tal, utandning, kräkningar och gäspningar verkar det vara ytterst tveksamt om det för just det här viruset är någon större källa till spridning.
Visst kan man i teorin vara smittad, inte ha några symptom alls och ändå nysa och på så sätt smitta andra, men personligen tror jag det här mer handlar om att skapa någon sorts trygghetskänsla än att faktiskt minska smittspridningen. Men jag är fullständig amatör inom området.

Jag törs påstå att det inte finns mycket som är viktigare just nu än att stampa ut okunskap. Du har fel. Vill du läsa på om varför så finns allt en googlesökning bort.

Flertalet inlägg har flyttats hit från annan tråd som bara pratade munskydd istället för topic.

Vill ni diskutera Lufthansa och munskydd görs det i denna tråd.
Det här är dock inte en tråd eller forum för att diskutera hur mycket ett munskydd hjälper eller hur smittan sprids, de diskussionerna får tas på andra forum.

/Moderator

Jag törs påstå att det inte finns mycket som är viktigare just nu än att stampa ut okunskap. Du har fel. Vill du läsa på om varför så finns allt en googlesökning bort.
Nu ska vi inte fortsätta den här diskussionen, men märk väl att jag uttrycker mig med ord som ”som jag förstått”, ”verkar” och ”tror”, d.v.s. är väldigt öppen med att jag uttrycker personliga åsikter och är tydlig med att jag inte är någon expert. Du däremot konstaterar med säkerhet att motsatsen gäller. I framtida diskussioner vore det bra om du kan hänvisa till en källa så dina påståenden går att bekräfta.
På tal om att ”stampa ut okunskap” undanbedes personliga påhopp.

Covid-19 smittar via droppsmitta men vi får inte glömma att även direkt och indirekt kontaktsmitta anges som smittväg för detta virus. Det gör det sålunda möjligt för personer utan symptom att potentiellt föra smittan vidare. Där är handhygienen hos samtliga helt avgörande.

Toppen