Senaste nytt

Lufthansa har nu testat biometriska boardingkort...och...

Systemet på IPhone X har tydligen en säkerhet på 99,997. Microsoft hävdar att Windows Hello på Surface är ännu säkrare. Android har ingen motsvarande teknik på det sättet än. De har däremot kameror som tar bilder och jämför med en sparad bild, vilket inte alls är på det sätt som IPhone X eller Windows Hello fungerar.

Apples egna siffror med Face id vs Touch ID är att en på miljonen kan låsa upp fel mobil, medan en på 50000 kan göra det med Touch ID.

Helt säkert? Nej. Tillräckligt bra för att funka för att matcha en bild som togs vid incheckningen eller ett pass som har bristfällig biometrisk data? Absolut. Säkrare än en stressad gate agent som ska kolla folks leg så att de ser hjälpligt ut som på bilden? Självklart. Önskvärt i termer av smidighet? Tveksamt.

iPhone X och Windows hello har väldigt sofistikerad och dyr teknik som bygger på att se mått telefonen tar uppdateras varje gång du låser upp telefonen eller datorn. Grejen lär sig helt enkelt. Något liknande skulle alltså behövas på flygplatsen, men då behövs en mainframe som sparar datan. Och jag har svårt att se hur detta skulle flyga i Tyskland med sina extremt hårda dataskyddslagar. Däremot skulle man absolut kunna utgå från datan i biometriska pass. Eller kanske är det just i Tyskland man kan lita på att datan inte hamnar i orätta händer.
De där siffrorna blir jag lite nyfiken på. Det föds någonstans kring 2-3% tvillingar eller trillingar. Andelen enäggstvillingar är ungefär en halv procent. Denna tråd vittnar om att det inte ens behövs enäggstvillingar för att låsa upp en iphone X. Det låter som Apples siffror för face ID inte är rimliga.

Vad gäller fingeravtryck däremot, så är de hela unika för alla individer, även enäggstvillingar. Det som gör att det fallerar är förmodligen undermålig hårdvara.

Hade på Heathrow glasögon på mig när jag gick igenom säkerhetskontrollen för en inrikesresa. Vid boarding så hade jag tagit av mig dessa och då kände inte systemet igen mig längre.
Tog några sekunder innan jag fattade att det måste vara brillorna så efter jag satte på mig dessa igen så fick jag grönt ljus.

De där siffrorna blir jag lite nyfiken på. Det föds någonstans kring 2-3% tvillingar eller trillingar. Andelen enäggstvillingar är ungefär en halv procent. Denna tråd vittnar om att det inte ens behövs enäggstvillingar för att låsa upp en iphone X. Det låter som Apples siffror för face ID inte är rimliga.

Vad gäller fingeravtryck däremot, så är de hela unika för alla individer, även enäggstvillingar. Det som gör att det fallerar är förmodligen undermålig hårdvara.

Jag inser nu att jag glömde klistra in länken med siffrorna så här är den.

What we've learned from iPhone X twin tests: Face ID is 99.997% secure

Som det framgår av länken så är det långt ifrån alla tvillingar som lurar systemet. Men det är vanligare att tvillingar som är barn gör det än vuxna tvillingar.

Javisst, att fingeravtrycken fallerar beror såklart på teknikbrister. Det gör det på Faceid också. Men det är där Apple menar att chansen är en på miljonen att du låser upp Faceid av misstag medan den är 1 på 50000 på Touch ID. Och det är ju mycket på grund av att Touch ID inte lagrar och läser fingeravtrycken perfekt (och inte ansikten perfekt heller).

Nu finns det å andra sidan oftast inga problem med att vi inte har teknik som fixar de där högupplösta fingeravtrycken heller och det kanske är bra. Vore sjukt jobbigt om man blir nekad varenda gång man råkar ha damm eller en minimal oljedroppe på fingret. I just denna applikation av fingeravtryck så får noggrannhet stå tillbaka för praktisk applikation och jag tycker de har hittar en sweet spot.

För länge sedan läste jag en kurs i Kanada (”Virtuella företag”) med bland annat studiebesök på en bank i Vancouver. De hävdade att det är lätt att kopiera eller härma utseende (exvis: ansikte, fingeravtryck) men svårt att förfalska ett beteende (exvis: underskrift).
Kopierar du exakt ett fingeravtryck så tror man att det är korrekt. Om du kopierar exakt en underskrift, så vet man att det är en förfalskning.
Jag tror att denna sanning fortfarande gäller.

Väcker denna tråd, är det någon som har mer information och testat dessa biometriska system på MUC/FRA?
Hur fungerar det? Var finns dessa mer exakt på MUC/FRA?

Minns att jag såg en notis I lufthansa appen att man kunde aktivera detta via Star alliance appen. Aktivera precis detta idag. Vad jag förstått så ska de finnas för inpassering till säkerhetskontroller och vissa gater?

Återväcker tråden igen.

Hittade en av dessa gater igår vid gate A11 på Fra. En av de automatiska gaterna var med biometric pass. stod lite klistermärken vid gate samt markering i golvet.

Jag har aktiverat funktionen i star alliance appen så jag var väldigt exalterad att testa.
Skärmen bad mig titta rakt in i kameran men sen bad den mig ändå scanna mitt boarding kort.

Den verkade inte heller släppa igenom någon annan utan att de behövde visa boarding kort. Så antingen var den inte igång, testkörning, fungerar ej för de med transit eller så fungerar tekniken inte riktigt så bra.

Toppen