Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni INTE bra!

Lufthansa agerar inte sällan likadant som Swissair, knaske är det en policy i LH-gruppen? Jag hade ett fall med dem för några år sedan som var glasklart - en liten försening som inte berodde på något extraordinärt utan typ "mycket folk under semestertid" vilket ledde till en missad anslutning vid ankomst till Frankfurt och ombokning och ankomst till slutdestinationen mer än tre timmar senare. De vägrade hårdnackat att ge kompensation enligt EU-reglerna med hänvisning till ungefär ingenting. När jag stämde dem i tingsrätten så vart deras första inlaga från LH:s svenska advokat "Vi går med på alla anspråk". Men Swiss verkar dra på det ännu mer.

Helt enig. Swiss är hopplösa. Alla gånger jag har haft med dem att göra så har jag behövt lämna casen till flygadvokater. Det bör mig egentligen emot att föda dem, men med Swiss känner jag att jag inte har något val, då jag inte orkar driva det själv i domstol. Det som är upprörande är ju också att de satt i system att man förlorar en del av ersättningen i och med att flygadvokaterna kopplas in. Kanske är det det som är tanken, att man inte skall orka bråka för den betydligt mindre ersättningen?

I så fall är de väl värre än Ryanair? Det finns ju bolag som ignorerar Allmänna reklamationsnämnden, kanske för att motsvarande instanser saknas i deras länder, och för att ARN inte är en domstol Men att inte följa domstolsbeslut, och hamna i något slags betalningsföreläggande är något förvånande.
Ryanair är väl ändå snäppet värre som väntar med att betala tills indrivare beslagtar flygplanet.

Helt enig. Swiss är hopplösa. Alla gånger jag har haft med dem att göra så har jag behövt lämna casen till flygadvokater. Det bör mig egentligen emot att föda dem, men med Swiss känner jag att jag inte har något val, då jag inte orkar driva det själv i domstol. Det som är upprörande är ju också att de satt i system att man förlorar en del av ersättningen i och med att flygadvokaterna kopplas in. Kanske är det det som är tanken, att man inte skall orka bråka för den betydligt mindre ersättningen?
Sen igen är det jobbigare att bråka själv än att koppla in firmorna. Jag hade gjort det av ren princip. Kostnaderna för Swiss/LH för att hålla på med allt pappersarbete måste ju rimligtvis vara klart högre än kompensationssumman? Speciellt då kompensationssumman inte inflationsjusterats på 22 år.

Man skulle tro att det i något land snart vaknades till att vissa flygbolag konsekvent förlorar i domstolar på ganska klara fall (och det finns prejudikat?), så man vet att de gör detta med flit. Kanske EU264 borde omskrivas så att kompensationen triplas och juristkostnaderna tillfallet flygbolagen ifall de förlorar i lokala domstolar.

Sen igen är det jobbigare att bråka själv än att koppla in firmorna. Jag hade gjort det av ren princip. Kostnaderna för Swiss/LH för att hålla på med allt pappersarbete måste ju rimligtvis vara klart högre än kompensationssumman? Speciellt då kompensationssumman inte inflationsjusterats på 22 år.

De kanske räknar med att på totalen blir det ändå billigare då förmodligen en majoritet inte går vidare?

De kanske räknar med att på totalen blir det ändå billigare då förmodligen en majoritet inte går vidare?
Absolut, så måste det ju vara. Men, från Swiss perspektiv hade det vettigaste säker ändå varit att säga nej MEN lägga sig direkt det nalkas domstol. Sannolikheten att de förlorar är hög, och kostnaderna blir direkt högre när juristerna måste kopplas in. Någonstans finns en företagspolicy som säger att de ska driva dessa saker i väggen, kanske av ren princip eller för de vill ha ett rykte av att vara jobbiga?

Men från perspektiv av en konsument, så bör man då som minimum lägga fallet till ett bolag som får driva det.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen