Senaste nytt

Lufthansa Group (inkl. Swiss, Austrian, Brussels Airlines) - det här gjorde Ni INTE bra!

Sir Lemon

Medlem
Läste just den här artikeln, där en pax pga godkänd namnstavning enl accepterade principer 1. Nekades check-in på ARN och felaktigt sedan registrerades som ”no-show” med påföljd att (trots löften om motsatsen) 2. Returbiljetten avbokades.

 

Sir Lemon

Medlem
Behöver bara skriva av mig lite.

Idag när vi i god tid checkat in för hemfärden BCN-BRU-FRA-GOT, glatt oss över business check-in och fast track, gick vi mot Sala Loungen som var fantastiskt bra, över förväntan utbud av både mat, desserter och fika. Stort plus till dem.

Nu till saken i rubriken:

Avgångstid för flighten med Brussels Airlines är 15.20. Vi kom till loungen ca 13.58, hann njuta av lite mat och glas bubbel.

På vårt boarding pass står att boarding öppnar 14.55 och att sista boarding är 15.05. Än så länge helt i ordning.

14.10 står att gate ska tilldelas snart.

14.20 tittar jag på skylten med uppdateringar och först då har Gate angivits.

14.30 kikar jag igen och det står go-to-gate.

14.34 kikar jag ytterligare en gång och då står det plötsligt Final Call.

Får en chock, konstaterar att det här gillar jag inte, jag hade både velat hinna gå på toa och avsluta med en enkel kaffe, men kommunicerar jag Kjaersten att vi måste gå till gate bums med långa benet före det kortare och med en puls på 120. Final call är ändå final call, och ngn minut efteråt brukar det stå boarding closed.

När vi anländer gate 14.45 blinkar skylten fortfarande, med tre smajlande gate-keepers. Jag är sur och frågar vad som hänt eftersom de skrivit final call 20 minuter före på boardingkortet angiven tid för boarding openimg.

De svarar att de brukar göra så (=hoppa direkt från go-to-gate till Final Call) och att vi inte behöver boarda förrän 15.05.

Jag är skitsur, genomsvett och hade behövt ngt gravt lugnande (hoppas på The Loft) ;)

Nu sitter vi i planet, boarding completed 15.03.

Nu 15.14 lämnar vi gate.

Är jag överkänslig? Detta har aldrig hänt mig innan (mer än en gång på Kastrup, då skylten ändrades direkt från Go-to-gate till Final Call, men då var tiden för boarding på på kortet redan förbi, och det var, enligt min mening, helt okej, då jag medvetet inte ville komma för tidigt till gate och behöva stå där i onödan.

Kan tillägga att idag var det inte bussgate eller ngt sådant, utan helt normal gate vid terminal. Flyget inte heller på långa vägar när fullt.

;( ;( ;(
 

igelkotten

Medlem
Behöver bara skriva av mig lite.

Idag när vi i god tid checkat in för hemfärden BCN-BRU-FRA-GOT, glatt oss över business check-in och fast track, gick vi mot Sala Loungen som var fantastiskt bra, över förväntan utbud av både mat, desserter och fika. Stort plus till dem.

Nu till saken i rubriken:

Avgångstid för flighten med Brussels Airlines är 15.20. Vi kom till loungen ca 13.58, hann njuta av lite mat och glas bubbel.

På vårt boarding pass står att boarding öppnar 14.55 och att sista boarding är 15.05. Än så länge helt i ordning.

14.10 står att gate ska tilldelas snart.

14.20 tittar jag på skylten med uppdateringar och först då har Gate angivits.

14.30 kikar jag igen och det står go-to-gate.

14.34 kikar jag ytterligare en gång och då står det plötsligt Final Call.

Får en chock, konstaterar att det här gillar jag inte, jag hade både velat hinna gå på toa och avsluta med en enkel kaffe, men kommunicerar jag Kjaersten att vi måste gå till gate bums med långa benet före det kortare och med en puls på 120. Final call är ändå final call, och ngn minut efteråt brukar det stå boarding closed.

När vi anländer gate 14.45 blinkar skylten fortfarande, med tre smajlande gate-keepers. Jag är sur och frågar vad som hänt eftersom de skrivit final call 20 minuter före på boardingkortet angiven tid för boarding openimg.

De svarar att de brukar göra så (=hoppa direkt från go-to-gate till Final Call) och att vi inte behöver boarda förrän 15.05.

Jag är skitsur, genomsvett och hade behövt ngt gravt lugnande (hoppas på The Loft) ;)

Nu sitter vi i planet, boarding completed 15.03.

Nu 15.14 lämnar vi gate.

Är jag överkänslig? Detta har aldrig hänt mig innan (mer än en gång på Kastrup, då skylten ändrades direkt från Go-to-gate till Final Call, men då var tiden för boarding på på kortet redan förbi, och det var, enligt min mening, helt okej, då jag medvetet inte ville komma för tidigt till gate och behöva stå där i onödan.

Kan tillägga att idag var det inte bussgate eller ngt sådant, utan helt normal gate vid terminal. Flyget inte heller på långa vägar när fullt.

;( ;( ;(
Någonting om att ropa varg och så kanske man borde ha tillrättavisande förklarat för personalen…
 

mha321

Medlem
Ja, vissa ställen gör så och det är j-igt irriterande. Särskilt om det är stor flygplats med långt att gå. Lite som att man inte informerar om en försening förräns precis när boarding skulle börja, även om inkommande flygplan inte ens ar landat ännu t.ex.

Jag tycker inte du är överkänsligt. Det är dåligt hanterat.

Har Brussels egen ground handling där eller är det inhyrt folk? I vilket fall som tycker jag det kan vara värt en feedback till dem...
 

marbe166

Medlem
Ett jävla otyg. En annan sak jag irriterar mig på på BCN med LH-gruppen är att de börjar boardingen innan kabinen är klar, vilket gör att man får stå och vänta och svettas i jetbridgen istället för den luftkonditionerade terminalen.
 

Benz

Medlem
Hände mig i Oslo med Ethiopian till ARN. Då påstod agenten att det var ”fel info” på boardingkortet. Men kändes mer som något de körde för att folk skulle komma i tid i o m passkontroll och gångavstånd.

Hursomhelst är det inte nice med stressen när man plötsligt ser ”Final Call” på tavlan.
 

Sir Lemon

Medlem
Kort follow-up: Väl ombord och i luften frågade vi om ett glas bubbel och en senior kvinnlig FA för enkom business (som ofta de bästa) svarade: Vi har tyvärr inte bubbel. Bara champagne. :) Då smälte isen hos mig. Berättade lite kort om händelsen och hon förstod min irritation men menade att det hela berott på att föregående flyg varit 20 min tidigt in till BCN och att troligen gatekeepers velat komma tillrättta med bordning så att de skulle komma iväg i tid, eller ngt före, hemåt igen.

Fick smaka en för mig ny Gin. Läcker. Slank ner ett par av dem i väskan (ja, jag vet att en del av er andra inte gillar sånt).

FA senior meddelar sedan (efter kort konversation om vår trip i övrigt) att det är samma plan och hon som tar hand om oss under dagens andra flight BRU-FRA också. Sen öppnade hon champagneflaska nummer två och bad att få fylla på (trots att jag sagt att det är en lång resdag och jag kunde nöja mig med sista slatten i första flaskan). :) Ordningen återställd.

Vid utgång från planet ”varnade” hon oss med ett smile att vi kanske boardar BRU-FRA ngt före utsatt tid. Såväl jag som Kjaersten och FA Senior skrattade sedan gott.

Dock blir det ett mail till SN med kritik ang den ”förtidigade” boardingen.

Tack allihopa för denna info, ska till BCN med just Brussels/LH snart.
Vi hjälps åt här! :)

Hände mig i Oslo med Ethiopian till ARN. Då påstod agenten att det var ”fel info” på boardingkortet. Men kändes mer som något de körde för att folk skulle komma i tid i o m passkontroll och gångavstånd.

Hursomhelst är det inte nice med stressen när man plötsligt ser ”Final Call” på tavlan.
Den stressen är djävulsk! För mig var erfarenheten att, när det stod så, var allvar. Idag rubbades mina cirklar och framöver vet jag inte om det är allvar eller om det bara är ”vargen kommer”. Denna tanke och framtida oro stör mig på riktigt.
 

Attachments

  • 91F6E843-28A5-4965-B6E4-FCB444C263BF.jpeg
    91F6E843-28A5-4965-B6E4-FCB444C263BF.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 90
  • 667A5AC5-C4EB-43B8-B9C3-9073908E61B6.jpeg
    667A5AC5-C4EB-43B8-B9C3-9073908E61B6.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 93
Last edited:
Toppen